Speciál: Velmi podrobný pohled na letošní technická pravidla

Přečtete si velmi podrobný pohled na letošní sezónu formule 1 z hlediska techniky.
Speciál: Velmi podrobný pohled na letošní technická pravidla
Seznam kapitol
  1. ÚVOD
  2. Mezigenerační nárůst rozměrů
  3. Více mechanické přilnavosti
  4. Šípové přední křídlo
  5. Návrat nadrozměrných deflektorů
  6. Důraz na podlahu
  7. Nízké, široké a zkosené
  8. Náběhová hrana bočnic
  9. Vývoj pohonných jednotek, Účinnější brzdový systém
  10. Závěsy a HPC

Mezigenerační nárůst rozměrů

První velmi zásadní položkou na seznamu změn pro nadcházející sezónu je zvýšení maximální šířky monopostů.

Ale dříve než se k tomu dostaneme, dovolte krátké historické pozadí. Omezení šířky vozů bylo poprvé zavedeno v roce 1976. Stanoveno bylo podle šířky nejširšího vozu předchozí sezóny na hodnotu 2150 milimetrů a tato hodnota byla v platnosti celých 17 let.

V roce 1993 došlo k zúžení o 150 milimetrů, díky čemuž dalších pět let měřili všechny monoposty na šířku rovné dva metry. Změna byla spojena se zúžením šířky zadních pneumatik z 18 na 15 palců a sérií dalších opatření na snížení rychlosti monopostů v zatáčkách. Ještě radikálněji pak vyzněla změna v roce 1998, která na dlouhých 19 let omezila celkovou šířku auta na 1800 milimetrů.

Klepněte pro větší obrázek

Od roku 2017 monoposty narostou do šířky o 200 mm, čímž se opět vrátí na hodnotu dvou metrů.

Maximální šířka karoserie mezi osami náprav – tedy šířka podlahy a případně i šířka bočnic, může nyní dosahovat místo původních 1400 mm až 1600 mm.

Klepněte pro větší obrázek

Také nám auta narostou na délku, i když ta už v současnosti dosahuje v průměru majestátních 5 metrů, což je délka běžná spíše pro segment luxusních vozů.

Jak je vidět na obrázku výše, zásluhou nové geometrie předního křídla se prodlouží přední převis. Pozice předního křídla vzhledem k přední nápravě je striktně předepsána a zatímco dosud se náběhová hrana předního křídla nacházela v metrové vzdálenosti od osy přední nápravy, nově bude sahat ještě o 20 centimetrů dál.

Změny v oblasti zadního křídla, o kterých bude později řeč, si zase vynutily zvětšení maximální délky zadního převisu ze 600 na 710 milimetrů.

Kromě toho můžeme očekávat i nárůst délky rozvoru v souvislosti se zvětšením palivové nádrže. Její objem se zvětší o 5%, takže pojme 105 kilogramů paliva. A protože nádrž musí být celá zabudovaná v monokoku, jehož šířka a výška je předepsána, lze ji zvětšit jedině prodloužením monokoku o pár desítek milimetrů.

Růst hmotnosti

Negativním dopadem vzrůstajících rozměrů je nutné navýšení minimální hmotnosti vozu bez paliva a spolu s jezdcem až o 20 kg. To je již citelný rozdíl, který mírně zkrotí obrovský výkonnostní potenciál nových monopostů (každý kilogram má cenu asi čtyř setin sekundy). Když tuto dodatečnou hmotnost připočteme k loňským 702 kg, dostáváme 722 kg.

V pravidlech je navíc klauzule, která říká, že tato minimální hmotnost bude upravena podle rozdílu hmotností loňských a nových pneumatik. Ten byl oficiálně stanoven na +6 kg, a proto minimální hmotnost bude letos až 728 kg. A zohlednit musíme také dalších 105 kg paliva, takže auto může na startu závodu vážit klidně až 833 kg.

Pravidla i nadále určují rozložení hmotnosti, a to tak, že na přední nápravu připadá 328 kg a na zadní 387 kg*. Zbývajících 7 kg lze rozložit libovolně mezi obě nápravy. Rozložení hmotnosti tak zůstává v poměru 46:54 (+/- 0,5).

Poznámka: V aktuální verzi pravidel vychází rozložení hmotnosti z hodnoty 722 kg, protože v době publikování ještě nebyl stanoven oficiální rozdíl hmotností starých a nových pneumatik.

Předchozí kapitola Následující kapitola

12:52 | Verstappenův bouraný motor nakonec zřejmě není v pořádku. Po sobotě byly odhaleny poškození a Verstappen tak mění motor, turbo, MGU-H, MGU-K a výfuk. Řídicí jednotka a baterie zůstávají.
10:51 | Závod F3 se jede na mokré trati.
21:46 | Roman Staněk zdraví české fanoušky po prvním pódiu ve formuli 3! Video: Tomáš Enge odkaz
18:00 | Podle Mercedesu bylo Hamiltonovo kontroverzní výjezdové kolo rychlejší než to předchozí.

GP Maďarska 2021

Pátek 30. července 2021
1. trénink Verstappen (1:17.555)
2. trénink Bottas (1:17.012)
Sobota 31. července 2021
3. trénink Hamilton (1:16.826)
Kvalifikace Hamilton (1:15.419)
Neděle 1. srpna 2021
Závod 15.00