Speciál: Našli jsme pravdu v kauze Hamilton - Trulli

Hamilton se ještě v Malajsii omluvil řediteli závodu.

Mnozí z vás se ptají, jak je možné, že FIA okamžitě nevěděla, jak se věci v kauze Trulli – Hamilton mají. Z našeho pohledu se to jeví tak sadné: Trulli vyjel mimo trať, Hamilton se dostal na třetí místo, McLaren Hamiltonovi rádiem přikázal Trulliho pustit, Hamilton to udělal, FIA (monitorující rádivou komunikaci) věděla, že McLaren dal Hamiltonovi pokyn, tím pádem je na tom Trulli nevinně a vše je vyřešeno. Ale Trulli dostal penalizaci 25 sekund. Na základě čeho?

Necháme vás nahlédnout do událostí, které se odehrály za zavřenými dveřmi. Které by vám měly umožnit udělat si vlastní obrázek. Které by měly objasnit, co se skutečně odehrálo. Které doplní onu pověstnou skládačku tím posledním dílem. Víme, co udělal McLaren, víme co řekl Hamilton a David Ryan, víme, proč se FIA zlobí. Ale nevíme, co se skutečně odehrálo při dvou inkriminovaných jednáních v Austrálii a Malajsii.

Základním předpokladem pro pochopení násleujícího textu je nutnost uvědomit si, že incident Trulli – Hamilton byl z pohledu celé Grand Prix Austrálie bezvýznamným. K předjetí za safety carem dochází běžně, podobně jako k upřesňujícím dotazům na adresu ředitelství závodu. Hlavními událostmi v závěru Velké ceny Austrálie byla kolize mezi Sebastianem Vettelem a Robertem Kubicou, výjezd medical caru na místo nehody a skutečnost, že závod bude dojetý za safety carem. To nelze podcenit a tím byly dány priority. Do toho se Vettel rozhodl s těžce pochroumaných autem dojet do cíle a komisaři museli intervenovat. Popravdě řečeno, FIA neměla o incidentu mezi Trullim a Hamiltonem ani ponětí, než se ozval právě Dave Ryan se svým dotazem na Charlieho Whitinga.

Navíc, FIA nemonitoruje rádiovou komunikaci v reálném čase, na to je komunikačních kanálů příliš mnoho a úroveň výměny informací příliš nahuštěná. Veškeré komunikace se zaznamenávají, nicméně dohledávají se až v případě potřeby.

„Nemohl jsem Ryanovi odpovědět, protože jsme nevěděli, o co jde,“ prozradil ředitel závodu Charlie Whiting. Zde je nutno poznamenat, že není rolí ředitelství závodu na takové dotazy odpovídat, ačkoli se to běžně děje. Úkoly na straně FIA jsou jiné a v neposlední řadě to jsou týmy samotné, kdo má znát pravidla.

To ale neznamená, že se FIA o incidentu Trulli – Hamilton nedoví. Časoměřiči samozřejmě zaznamenali, že došlo k (dvojímu) předjetí za safety carem, a tak se také tato událost dostala „do pořadí“ k prošetření.

Seznam se ke konci závodu neobvykle zahustil, takže trvalo několik desítek minut, částečně kvůli rozhovorům, které poskytoval Trulli po závodě, a také kvůli důležitějšímu incidentu Kubica – Vettel, než záležitost Hamilton – Trulli přišla na řadu. Stále nebylo nutné prohledávat archiv právě nahrané rádiové komunikace, jelikož se jednalo o jednoduchý případ, kde stačí vyslechnout zástupce obou stran a dojít k rozhodnutí.

FIA také zhlédla záznam z kamery mezi zatáčkami č. 4 a 5, kde ke druhému předjetí došlo, ale kamera běžně namířená od zatáčky č. 5 k zatáčce č. 4 byla tentokrát otočena na druhou stranu, na místo nehody Kubici a Vettela. FIA se tak musela spokojit pouze se záznamy z on-board kamer.

Trulli by mohl Hamiltona předjet, kdyby druhý jmenovaný náhle zpomalil „kvůli očividným problémům“. Pokud se toto podaří prověřit, případně Hamilton potvrdí, že nechal Trulliho předjet, záležitost je rychle vyřešena.

„Z toho, co jsme vyslechli, jsme usoudili, že Trulli ve skutečnosti předjel Hamiltona. Takové jsme měli v té době informace a důkazy,“ řekl Whiting. „A komisaři podle toho rozhodli.“

Jinými slovy: nebyl nejmenší důvod ověřovat tvrzení McLarenu poslechem rádiové komunikace. Trulli opakoval svá slova o tom, že Hamilton vyjel z ideální stopy a zpomalil.

„Hamilton se hájil tím, že se vyhýbal troskám z kolize Vettela a Kubici a že byl zaneprázdněn údaji na volantu ohledně safety caru. Inu, myslím, že to bylo trochu zavádějící, protože jezdci ví, že tyto údaje nemusí sledovat od okamžiku, kdy dokončí kolo, během kterého byl safety car na trať vyslán,“ pokračoval Whiting s odkrýváním dosud nezveřejněných informací.

„V každém případě prostě řekl, že myslel na spoustu věcí a toto byla jedna z nich.“

Jeden ze tří sportovních komisařů, Australan Steve Chopping, se specificky zeptal Hamiltona, zda existovaly nějaké týmové instrukce ohledně předjetí. Chopping, shodou okolností právník, tuto otázku položil ještě jednou, aby eliminoval možné nedorozumění.

Charlie Whiting šel ještě dál, když se Hamiltona dotazoval, zda se Hamilton rozhodl sám, bez instrukcí od týmu.

„Když jsem se jej dotázal, zda VĚDOMĚ nechal Trulliho předjet, nebo uhnul ze závodní stopy, řekl jasné NE.“ Tento dotaz byl položen více než jednou.

Nebyl důvod McLarenu nevěřit. Jinými slovy komisaři se přiklonili na jeho stranu a usoudili, že Trulli je skutečně na vině. Byl důvod Hamiltonovi nevěřit? Je to obhájce titulu mistra světa a McLaren dobře ví, co se ve vztahu k FIA může. Jen blázna by v tu chvíli napadlo, že padla lež.

Důležité je, co se odehrálo desítky minut před tím. Krátce poté, co Hamilton vyskočil z auta. V rozhovoru pro média totiž Hamilton jasně řekl, že „byl požádán, aby pustil Trulliho zpátky“. Novináři, kteří neměli nejmenší ponětí, co se děje u vedení závodu, měli jasno.

O to překvapivější bylo oznámení FIA o penalizaci 25 sekund pro Trulliho. Mezi překvapenými se nacházel i novinář britského Autosportu Adam Cooper. Nejen on si kladl otázku, jak může někdo dostat penalizaci za to, že předjel soupeře, který mu nedal jinou možnost?

Něco tu nehraje.

V té době byl na cestě z paddocku nehlasující šéfkomisař a zástupce FIA Alan Donnelly (pravá ruka Maxe Mosleyho při závodech). Dotázán novináři, jak je možné, že Trulli dostal penalizaci, když Hamilton sám řekl, že jej nechal předjet, Donnelly pouze řekl: Tak to nebylo. Hamilton nám to nyní vysvětlil...

Ba co víc. Až tento týden vyšly najevo podrobnosti rozhovoru šéfa McLarenu Martina Whitmarshe pro televizi BBC hned po závodě v Melbourne:

„Trulli vyjel na trať, takže Hamilton jej předjel. Trulli si pak vzal zpátky třetí místo, což za safety carem není běžné. Komisaři to nyní šetří...“

Komisaři nemusí poslouchat rádiovou komunikaci v reálném čase, ale Martin Whitmarsh má sakra jasno o tom, co je mezi jeho jezdci a boxovou zídkou komunikováno. Jedná se o klíčovou událost. Naznačuje totiž, že v této době už mohla být stanovena strategie vedení McLarenu ve věci vysvětlení jejich úhlu pohledu komisařům. Něco, co je v rozporu s dosavadním stanoviskem McLarenu, že se jednalo o individuální akt ze strany Davida Ryana. Pokud to McLaren 29. dubna před Světovou radou nevyvrátí, je ve velkém maléru...

Adam Cooper později potkal ještě Charlieho Whitinga, aby se dotázal na jeho verzi. My, fanoušci, můžeme FIA často spílat, ale zodpovědnějšího člověka byste ve světě formule 1 těžko pohledali. A tak Whiting trpělivě poslouchal. Potvrdil, že to nesedí s Hamiltonovou verzí. Přiznal, že mu nesedlo Hamiltovo chování již před tím, když byl McLaren vyslýchán.

„Necítíl jsem se pohodlně,“ přiznal po odjezdu z okruhu Whiting. „Vnitřně jsem cítil, že komisaři rozhodli správně, ale to nestačí.“

Charlie Whiting a Alan Donnelly uspořádali setkání v pondělí odpoledne a dohodli se, co dál. Ani jim celá záležitost dvakrát nevoněla.

Padlo rozhodnutí o opětovném setkání komisařů z Melbourne.

Pro Australana Steva Choppinga nebyl problém přiletět do Malajsie a pro druhého komisaře Ólafura Gudmundssona z Islandu také ne.

„Třetí komisař Radovan Novák nemohl přiletět,“ potvrdil Whiting, ačkoli z Evropy do Malajsie je to asi tak stejně daleko jako z Austrálie. Češkého zástupce FIA tak zastoupil Surinder Thatthi, který měl službu v Malajsii.

Před druhým slyšením si už FIA řádně vyslechla rádiovou komunikaci. Je nutné poznamenat, že McLaren do této doby FIA nijak nekontaktoval. Pokud by tak učinil a přiznal omyl, věci by mohly nabrat zcela jiný průběh. Ale kdyby nebyly ryby, nebyly by rybníky...

Záznam rádiové komunikace byl dílčím artefaktem při druhém jednání. Šokem se ukázala skutečnost, že i po jejím vyslyšení si Ryan a Hamilton stáli za svým.

„I let him past already,“ zní jasně ze záznamu, což nezpochybnitelně znamená: „Už jsem jej nechal předjet.“

„Lewis na to nedokázal nijak reagovat, získal jsem dojem, že se s Ryanem snaží odvést pozornost někam jinam,“ prozradil Whiting.

Zejména po záznamu Hamiltonova interview médiím po vystoupení z vozu, kde říká, že byl požádán, aby Trulliho pustil, oba velmi znejistěli.

„Přesto trvali na svém,“ řekl Adam Cooper s odvoláním na své zdroje uvnitř FIA. „Snažili se dát slovům jiný význam, ale ta byla naprosto, naprosto jasná.“

Martin Whitmarsh ještě ve čtvrtek před Velkou cenou Malajsie argumentoval, že Hamilton nezpomalil. A byla to pravda.

Charlie Whiting potvrdil, že telemetrie nevykazuje žádnou negativní akceleraci (rozuměj zpomalení). Do zatáčky č. 4 vjeli jak Hamilton tak Trulli obvyklu rychlostí za safety carem. Problém byl na výjezdu.

„Telemetrie ukazuje velmi mírný nárůst rychlosti, ale zdaleka ne takový, jaký byste za safety carem očekávali,“ řekl Whiting.

Toyota prokázala, že Trulli v předcházejícím kole jel v místě předjetí rychlostí 220 km/h, rychleji jet nemohl, jinak by nedodržením pokynů na volantu porušil pravidla. V inkriminované době jeho rychlost spadla na 81 km/h. V následujícím kole jel Trulli 120 km/h.

„Sám jsem poslouchal, co Dave a Lewis řekli komisařům, a ti došli k jinému rozhodnutí než v Austrálii. Padlo také rozhodnutí o otm, že byli oklamáni,“ řekl Whiting.

McLaren nikdy veřejně neprozradí, že Ryan nebyl jediným, kdo o strategii před komisaři věděl. F1sports má zdroje přímo uvnitř týmů a tudíž ví, že šlo o rozhodnutí nejužšího vedení McLarenu a Dave Ryan je pouze obětním beránkem. Tato oběť má limitovat ztráty způsobené tragickým omylem, motivovaným krátkozrakou touhou získat jeden bod...

„Nelíbilo se mi Lewisovo chování v neděli a ve čtvrtek jsem měl pocit, že dělá to, co musí,“ prozradil Whiting. „Bylo jasné, že v neděli lhal.

Skutečnost, že za mnou v Sepangu přišel a omluvil se mi, hovoří za vše. Přišel za mnou a chtěl se mnou hovořit mezi čtyřma očima. Chtěl se mi omluvit za všechno, co provedl. Že už to nikdy neudělá... takové ty věci.“

Nejen kvůli tomu FIA už nepůjde po Hamiltonovi, ale po týmu. Bude proto velmi zajímavé sledovat, jaké bude rozhodnutí Světové rady o dalším trestu. Také po intervenci Anthonyho Hamiltona u Maxe Mosleyho se bude FIA snažit ušetřit Hamiltona mladšího. Otázkou je, zda odolá pokušení potrestat McLaren, který sport, jež patří FIA, znevážil podruhé v krátké době.

Jedna otázka ale zůstane navždy nezodpovězena. Na boxové zídce a v garáži poslouchají rádiovou komunikaci bedlivě nejen stratégové a inženýři, ale teké nejvyšší vedení týmu. Není pochyb o tom, že o příkazu McLarenu Hamiltonovi, aby před sebe pustil Trulliho, vědělo.

To si vážně nikdo z McLarenu nepoložil otázku, jak k tomu Toyota přišla, že dostala penalizaci, ačkoli jsme Trulliho nechali záměrně předjet?

Diskuze (393) Další článek: Tým USF1 velmi brzy začne s náborem inženýrů pro vývoj vozu