Speciál: Máme Piquetovu telemetrii ze Singapuru 2008

A také klíčové úryvky rádiové komunikace.

Informace ze zprávy vyšetřovatelů možného komplotu Renaultu při Velké ceně Singapuru 2008 se dostaly na veřejnost. To kritizoval prezident FIA Max Mosley a hlavně Asociace týmů formule 1, která si do FIA "kopla" s tím, že řádně fungující federaci by se to nestalo.

Tyto informace nyní získal i F1sports. Materiál, který je komentovaným souborem úryvků ze zprávy vyšetřovatelů obsahuje tři klíčové oblasti: telemetrii z Piquetova vozu v klíčovém okamžiku, nejasnosti kolem předčasného pitstopu Fernanda Alonsa a rádiovou komunikaci z období krátce před Piquetovou havárií.

Telemetrie z vozu Nélsona Piqueta z doby havárie ukazuje zejména dva důležité parametry: úroveň prokluzu zadních kol (Rear wheels spin) a úroveň využití plynového pedálu (throttle pedal). Poznámky si do telemetrie udělali samotní technici FIA. Data prozrazují, že v době, kdy se Piquetovi začala prokluzovat kola na výjezdu ze zatáčky, což bylo v tomto místě okruhu normální, intenzivně sešlápl pedál akcelerátoru. Normální reakcí bylo, a telemetrie z Alonsova vozu to potvrzuje, spíše ubrat.

Záběry samotné havárie to potvrzují. Při přetáčivém smyku Piquetovy formule totiž její část nezvykle rychle (a dost možná s rostoucí rychlostí) dokončuje oblouk, než narazí do zdi. To znamená, že záď vozu má po celé délce oblouku vysokou (rostoucí) kinetickou energii, kterou získává právě tím, že Piquet má sešlápnutý pedál akcelerátoru.

Druhým klíčovým bodem zprávy jsou zmatky kolem prvního Alonsova pitstopu. Alonsův inženýr je evidentně překvapený Symondsovou touhou poslat Alonsa do boxů o dvě až tři kola dříve, než bylo nutné. Jednak měl dost paliva a Kazuki Nakadžima na williamsu měl před ním náskok přibližně tři vteřiny. Pilot s agresivní strategií většího počtu zastávek v boxech by v takové sutaci byl do boxů stažen buď až mu dojde palivo, nebo až dojede jezdce, kterého nemůže předjet. Alonsův inženýr je ale přesvědčen, že nenastala ani jedna z variant:

Inženýr: "Pate, pořád si nemyslíš, že je to trochu brzy? V posledním kole jsme udělali jen šest desetin."

Pat Symonds [technický ředitel Renaultu]: "Ne ne, bude to dobré."

Hned jak Alonso absolvuje svůj pitstop, pozornost se okamžitě přesouvá na Nélsona Piqueta.

"Dobře. Teď se jdeme soustředit na Nélsona," řekl Symonds hned po Alonsově výjezdu z boxů. Flavio Briatore o chvíli později vydává pokyn:

"Řekněte mu, ať tlačí." V originále je použito slovo "push", což znamená tlačit, strkat, šťouchat, sunout, zatlačit. Pro závody se dá volně použít lidový termín "tlačit na pilu". "Pushing it" v angličtině znamená přehánět to, zahrávat si, riskovat, pokoušet štěstí.

V nájezdu do inkriminovaného čtrnáctého kola Symonds vydává Piquetovu inženýrovi pokyn:

"Musíš na něj teď tlačit zatraceně silně." [You've got to push him really bloody hard now.]

Briatore se přidává: "Řekni mu, ať tlačí." [Tell him, push.]

Inženýr Piquetovi informaci předává a ten o pár sekund později bourá.

Mateirál také přináší úryvky ze Symondsových výpovědí při Velké ceně Belgie 2009. Na spoustu otázek kolem klíčového jednání před závodem, o kterém hovořil Piquet, odpovídá, že se buď nepamatuje, nebo na takovou otázku nechce odpovídat.

Prezident FIA Max Mosley upozornil, že únik materiálu na veřejnost ublížil Renaultu, neboť Renault ještě nedodal svou obhajobu. Obraz vytvořený na veřejnosti je tak nevyvážený směrem proti Renaultu.

Renault svou obhajobu dodá v polovině příštího týdne. Jen pár dní před zasedáním.

Doporučujeme

Články odjinud