Bohatá historie od roku 1958 až do roku 1994.
Mezinárodní automobilová federace v úterý oznámila, že třinácté místo na startu velkých cen 2010 získává Lotus. Nutno na začátek poznamenat, že tým, který se stal tak slavným v letech 1958 až 1994, má s tím současným Lotusem společné právě jen to jméno.
Firma Lotus Engineering Ltd byla založena v roce 1952 Colinem Chapmanem. Team Lotus pak v následujících letech výrazně ovlivnil směr vývoje formule 1, a to jak po technické, tak komerční stránce.
Prvního vítězství dosáhl Lotus zásluhou Stirlinga Mosse, který dnes shodou okolností slaví osmdesátiny. Stalo se tak v Monaku roku 1960. O tři roky později získal Jim Clark s Lotusem sedm vítězství a získal tak titul - jeden ze sedmi, které Lotus na svém kontě zatím má.
Lotus byl úspěšný také o rok později, ale titul putoval do Maranella, aby se v roce 1965 vrátil do rukou Lotusu.
Třílitrové motory zavedené pro sezonu 1966 zastihly Lotus nepřipravený. Na stupnínek nejvyšší se Lotus vrátil až koncem sezony 1967 a do té další vstoupili Jim Clark a Graham Hill suverénně. Jenomže 7. dubna 1968 Jim Clark umírá při nemistrovském závodě formule 2 na Hockenheimu ve voze Lotus 48.
Ve stejném roce Lotus společně se soupeři zavádí přítlačná křídla a Graham Hill se stává mistrem světa.
V roce 1970 se stal mistrem světa Jochen Rindt, avšak až po své smrti. Na Monze jeho život ukončila nejspíš porucha brzd, ale přesná příčina není známá dodnes.
Počátkem sedmdesátých let Lotus experimentoval. Zkoušel například pohon všech čtyř kol nebo turbínové motory. Na vozech se také objevila značka John Player Special, která dává připomenout proslulé černo-zlaté formule.
V roce 1972 si pro titul dojel pětadvacetiletý Brazilec Emerson Fittipaldi. Rekord nejmladšího šampiona překonal až Fernando Alonso v roce 2005.
V polovině sedmdesátých let Lotus objevil takzvaný ground efekt, který přinesl titul Mariovi Andrettimu v roce 1978. V roce 1981 Lotus představil auto z uhlíkových vláken.
Colin Chapman umírá v roce 1982 ve věku 54 let na selhání srdce v době, kdy pracuje na projektu aktivního zavěšení kol.
Tým převzal Peter Warr a v roce 1985 získal Ayrton Senna s Lotusem 97T dvě vítězství. Na konci sezony 1986 odešel sponzor John Player, ale přišel Camel. Ani motory Honda ale nepomohly Sennovi k více než dvě vítězstvím v roce 1987. O rok později do Lotusu přišel obhájce titulu Nélson Piquet starší. Úspěšné doby už ale byly nenávratně pryč.
Camel Lotus opustil na konci sezony 1990 a pokus o znovuzrození přišel s rokem 1991. Za tým startovali Mika Häkkinen a Julian Bailey, kterého pak vystřídal Johny Herbert. Při Velké ceně Belgie 1993 vážně havaroval Alex Zanardi, který v Lotusu nahradil Häkkinena. Poslední body získal Lotus při Velké ceně Brazílie 1993.
Dluhy rostly a po Velké ceně Itálie 1994 požádal Lotus soud o ochranu před věřiteli. V říjnu byl tým prodán bratrovi Jamese Hunta, Davidovi. V prosinci ale firma propustila zaměstnance a po spojení s Pacific Grand Prix týmem Lotus de facto zanikl.
Společnost Lotus Cars nyní vlastní malajská národní automobilka Proton. S příspěním vládní podpory o účast ve formuli 1 požádala firma 1Malaysia F1 Team Sdn Bhd s týmem pod názvem Lotus F1 Team.
Šéfem týmu bude Tony Fernandes, technickým ředitelem Mike Gascoyne. Lotusy budou pohánět motory Cosworth.