Velká cena Monaka byl tak trochu podobná finále Mistrovství světa v hokeji. Vyhrál(i) domácí a viděli jsme i pěkný bodyček.
Vítězové
Na stupně vítězů se dostali Charles Leclerc, Oscar Piastri a Carlos Sainz.
Nejrychlejší zastávku měl Red Bull, který přezul Maxe Verstappena za 2,10 sekundy.
Vítězové
- Charles Leclerc a Ferrari
- Oscar Piastri
- George Russell
- Júki Cunoda
- Alex Albon, Pierre Gasly
Pokračování 2 / 13
Charles Leclerc
Charles Leclerc prolomil monacké prokletí. A prolomil ho štěstím. V Monaku je naprosto klíčová kvalifikace. Leclerc byl po celý víkend nejrychlejší, ale v kvalifikaci tomu tak úplně nebylo. Oscar Piastri byl ještě o 0,070 sekundy rychlejší než on, ale na rozdíl od Monačana nedokázal poskládat kolo dohromady – nezajel své nejrychlejší sektory v jednom kole.
S Leclerovym vítězstvím se pojí mnoho čísel a statistik, ale v tomto článku vypíchneme jedno – 19 sekund.
Zhruba tolik ztratí jezdec při zastávce v boxech. Pokud tedy máte náskok 19 sekund, můžete zastavit a vyjedete před soupeřem, který jede za vámi.
Po červené vlajce všichni přezuli. Někteří pak ale ještě stavěli. Pokud by měl Norris na Russella náskok 19 sekund, mohl zastavit a na čerstvých pneumatikách ohrozit Sainze a možná i Leclerca.
Kolo |
Náskok Norris-Russell |
50 |
16,27 |
51 |
16,55 |
52 |
16,93 |
53 |
20,25 |
54 |
20,61 |
55 |
19,53 |
56 |
18,45 |
57 |
17,54 |
58 |
17,29 |
59 |
17,01 |
60 |
16,92 |
61 |
16,00 |
62 |
16,76 |
Leclerc proto jel na příkaz týmu pomalu, z čehož nebyl moc nadšený. Ne že by snad spěchal na WC, ale vůz F1 se při nižší rychlosti chová jinak a většinou ne lépe. Leclerc si stěžoval na nedotáčivost.
McLaren šanci měl – krátce po zastávce Verstappena. Ztráta Russella na Norrise se ale poté zase snižovala a navíc dorazil Verstappen a hrozilo tak, že se Norris při zastávce propadne i za něj.
McLaren šanci nevyužil. Ale je otázkou, zda by by Norris dokázal předjet alespoň Sainze. Verstappenovi se to u Russella nepovedlo.
Leclerc neudělal žádnou chybu a dojel si pro vítězství. Ferrari navíc získalo hodně bodů do Poháru konstruktérů a to nejen na McLaren ale i na Red Bull. O tom ještě později...
Pokračování 3 / 13
Oscar Piastri
Už jsme to psali u Leclerca. Piastri byl v kvalifikaci dokonce rychlejší, ale nedokázal poskládat kolo dohromady. V závodě už toho nemohl moc dělat. Po kontaktu se Sainzem měl navíc poškozený vůz. Podle McLarenu to dělalo asi 0,25 s na kolo. Na jiném okruhu by ho to stálo pozice – 0,25 sekundy v 76 kolech je 19 sekund (!). V Monaku to ale neznamená vůbec nic. Leclerc jel pomaleji, takže Piastri na něj neztrácel a Sainzovi to nikterak nepomohlo.
Pro Piastriho je ale i druhé místo úspěch a je to úspěch, který potřeboval. Také on do jisté míry prolomil smůlu, i když ne v Monaku ale spíše v sezóně. Je to pro něj první letošní pódium a celkově třetí. A nebyli bychom až tak překvapeni, pokud by to už letos dotáhl i na stupínek nejvyšší.

Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli
Pokračování 4 / 13
George Russell
George Russell dojel na pátém místě. Porazil oba red bully. Samozřejmě Pérez startoval ze zadních pozic a boural, ale jde o pozici a body.
Russella mezi vítěze řadíme i díky jeho práci s pneumatikami. Celý závod po restartu odjel na střední směsi a ke konci se ubránil Verstappenovi. Samozřejmě mu pomohlo Monako, ale viděli jsme i pár předjětí. V tomto případě však ne.
Lewis Hamilton zkusil undercut na Verstappena, ale nepovedlo se to. V Monaku může spíše fungovat overcut. Hamilton sice zastávkou o pár desetin sekundy snížil ztrátu na Verstappena, ale ten si po své zastávce pozici udržel. Hamilton pak alespoň získal bod za nejrychlejší kolo závodu.

Foto: Getty Images / Clive Rose
Pokračování 5 / 13
Júki Cunoda
Mezeru za Hamiltonem a Verstappenem vytvořil Júki Cunoda. Jezdec RB měl mnohem větší rychlost, než jakou jel, ale důvod pomalejší jízdy byl stejný jako u Leclerca – RB chtěl zabránit Gaslymu v zastávce. Mezi oběma jel Alex Albon, který z pomalé jízdy Cunody nebyl nadšený. Podle svých slov mohl svůj williams vyměnit na Vestu a stejně by s Cunodou držel krok.
Cunoda dojel na osmém místě a opět tak dovezl body.

Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli
Pokračování 6 / 13
Alex Albon, Pierre Gasly
Monako je slavné a netypické z mnoha důvodů. Jedním z nich je, že zde často bodují ti, kteří jinak v sezóně body nezískávají. V průběhu víkendu jsme si připomenuli desáté výročí od chvíle, kdy zde body získal Jules Bianchi s Marussií.
Gasly po velké nehodě s týmovým kolegou dokázal dojet na 10. místě a získal první letošní bod. Albon dojel před ním a získal první body pro Williams. Stáj z Grove se díky tomu dostala před Alpine – oba týmy mají dva body ale rozhoduje právě osmé místo Albona.

Foto: Getty Images / Ryan Pierse
Pokračování 7 / 13
Poražení
Závod nedokončili Sergio Pérez, Kevin Magnussen, Nico Hülkenberg a Esteban Ocon. Všichni kvůli kolizím v úvodním kole.
Poražení
- F1
- Sergio Pérez a Red Bull
- Max Verstappen
- Haas
- Alpine
- Aston Martin
Pokračování 8 / 13
F1
Když odmyslíme úvodní kolizi, nic se nedělo. Prvních deset jezdců dojelo tak, jak odstartovalo. Na druhou stranu díky vítězství Leclerca, kterému to přála snad většina fanoušků, přinesl závod i ryzí emoce a rozplakal i knížete Alberta II. Už jen kvůli tomu to nebylo až tak zlé.
Některé závody jsou nudnější, ale v případě Monaka je to samozřejmě chronický problém daný jeho charakteristikou a zhoršený velikostí současných vozů – ty se za dva roky zmenší.
Letos jsme navíc v podstatě neviděli zastávky v boxech. Proto se už diskutuje, zda nezměnit pravidla – pro Monako nebo obecně. Na stole je téma, zda nezakázat výměnu pneumatik během červené vlajky. V tomto případě je ale šance na změnu spíše nižší. Pravidlo je aplikováno z bezpečnostních důvodů – pneumatiky mohou být poškozené kvůli troskám na trati ale hlavně není ideální startovat z pevných pozic na (potenciálně) opotřebovaných pneumatikách.
Další možností je změna pro Monako – povinné dvě zastávky, nebo se dokonce objevil nápad (žel už nevíme od koho), aby jezdci povinné použili všechny tři směsi. Také zde ale moc velká očekávání nemáme – je spíše nepravděpodobné, že by FIA stanovila pravidlo pro jeden jediný závod.

Foto: Getty Images / Mark Thompson
Pokračování 9 / 13
Sergio Pérez
Sergio Pérez zažil hodně špatný víkend a kvůli tomu také VPŠ (= volný pád šampionátem). Ještě před osmi dny byl druhý. V Imole se propadl na třetí pozici a nyní o další dvě pozice na páté místo.
Vše začalo tím, že se nedostal z první části kvalifikace. Už to znamenalo, že na body nejspíše nedosáhne. V prvním kole měl ale kontakt s Magnussenem a boural. Pro tým to má hned několik důsledků – škody (a každý dolar se kvůli rozpočtovému stropu počítá), ale také ztráta bodů. Ferrari se přiblížilo.
Vloni Red Bull Péreze nepotřeboval. Letos ale ano. Je samozřejmě předčasné a možná trochu naivní tvrdit, že Ferrari bojuje o titul mezi týmy. Situace je ale výrazně těsnější než vlono. Po osmi závodech vloni měl druhý Mercedes 52 % bodů Red Bullu. Nyní má Ferrari 91,3 % bodu Red Bullu.
Blízko je také McLaren. Oba týmy se budou obírat o body, ale o body mohou obírat také Péreze.
Podle Motorsport.com je však Pérez blízko prodloužení smlouvy s Red Bullem...

Foto: Getty Images / Clive Rose
Pokračování 10 / 13
Max Verstappen
Verstappen dojel šestý, což je samozřejmě jeho nejhorší výsledek za poslední dobu, pokud odmyslíme Melbourne, kde nedojel.
Red Bull se celkově v Monaku trápil a to zejména při jízdě přes obrubníky. Nakonec to nemuselo být tak zlé. Verstappen byl v Q3 po prvních pokusech třetí. Druhý pokus ale po kontaktu se zdí vzdal a do závodu odstartoval šestý, což byla i jeho pozice v cíli závodu.

Foto: Getty Images / Clive Rose
Pokračování 11 / 13
Haas
Jezdci Haasu zažili hodně špatný víkend. V kvalifikaci skončili na 12. a 15. místě. Patrně by to nebylo na body. Poté přišla diskvalifikace kvůli porušení technických pravidel v oblasti DRS a po startu nehoda.
Pozitivní zprávou je, že za incident nebyl nikdo potrestán – konkrétně tedy Kevin Magnussen. Na kontě má 10 trestných bodů z 12 a za způsobení kolize se obvykle dávají nejméně 2 ale spíše 3 body.
Stewardi incident zaznamenali, ale nevyšetřovali. Zřejmě usoudili, že šlo o incident z prvního kola.
Na druhou stranu šlo o souboj o nic. Jak řekl Nico Hülkenberg: „Bylo to zbytečné.“
Pokračování 12 / 13
Alpine
Jezdci Alpine předvedli bodyček, za který by se nemusel stydět ani Radko Gudas. Až na jeden detail... proveden byl na spoluhráče.
Esteban Ocon dostal za letecké představení u tunelu penalizaci a v Kanadě klesne o pět míst. Vedení týmu zuří a slibuje drastická opatření.
Ocon měl štěstí, že to Gasly dovezl do cíle a získal bod a že nikdo ze špičky neodstoupil. Jezdci Alpine totiž po solidní kvalifikaci startovali z 10. a 11. pozice, takže v případě problémů někoho vpředu mohli bodovat oba jezdci a mít 3 body. Pro Ocona závod skončil, ale i tak by zřejmě na bodech nedojel.

Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli
Pokračování 13 / 13
Aston Martin
Aston Martin nebodoval. Lance Stroll zkusil zajet k mechanikům a předvedl i pěkná předjetí, ale pak měl defekt po kontaktu se zdí. Alonso vypadl už v Q1. Stěžoval si na provoz na trati, ale to už k Monaku patří a kvalifikace je dostatečně dlouhá. V závodě se pak snažil zpomalit soupeře, aby mohl Stroll zajet k mechanikům, ale jeho snaha přišla vniveč...
Aston Martin pokračuje v Silverstonu ve stavbě továrny a rozsáhlých investicích, takže uvidíme, zda se dokáže zvednout. Podle Alonsa má větší šance se zlepšit než ostatní, no...

Foto: Getty Images / Mark Thompson