Spěchali pomalu. Vítězové a poražení po Grand Prix Monaka 2024

Velká cena Monaka byl tak trochu podobná finále Mistrovství světa v hokeji. Vyhrál(i) domácí a viděli jsme i pěkný bodyček.

Vítězové

Na stupně vítězů se dostali Charles Leclerc, Oscar Piastri a Carlos Sainz. 

Nejrychlejší zastávku měl Red Bull, který přezul Maxe Verstappena za 2,10 sekundy.

Vítězové

  • Charles Leclerc a Ferrari
  • Oscar Piastri
  • George Russell
  • Júki Cunoda
  • Alex Albon, Pierre Gasly 

Pokračování 2 / 13

Charles Leclerc

Charles Leclerc prolomil monacké prokletí. A prolomil ho štěstím. V Monaku je naprosto klíčová kvalifikace. Leclerc byl po celý víkend nejrychlejší, ale v kvalifikaci tomu tak úplně nebylo. Oscar Piastri byl ještě o 0,070 sekundy rychlejší než on, ale na rozdíl od Monačana nedokázal poskládat kolo dohromady – nezajel své nejrychlejší sektory v jednom kole.

S Leclerovym vítězstvím se pojí mnoho čísel a statistik, ale v tomto článku vypíchneme jedno – 19 sekund.

Zhruba tolik ztratí jezdec při zastávce v boxech. Pokud tedy máte náskok 19 sekund, můžete zastavit a vyjedete před soupeřem, který jede za vámi.

Po červené vlajce všichni přezuli. Někteří pak ale ještě stavěli. Pokud by měl Norris na Russella náskok 19 sekund, mohl zastavit a na čerstvých pneumatikách ohrozit Sainze a možná i Leclerca. 

Kolo Náskok Norris-Russell
50 16,27
51 16,55
52 16,93
53 20,25
54 20,61
55 19,53
56 18,45
57 17,54
58 17,29
59 17,01
60 16,92
61 16,00
62 16,76

Leclerc proto jel na příkaz týmu pomalu, z čehož nebyl moc nadšený. Ne že by snad spěchal na WC, ale vůz F1 se při nižší rychlosti chová jinak a většinou ne lépe. Leclerc si stěžoval na nedotáčivost.

McLaren šanci měl – krátce po zastávce Verstappena. Ztráta Russella na Norrise se ale poté zase snižovala a navíc dorazil Verstappen a hrozilo tak, že se Norris při zastávce propadne i za něj.

McLaren šanci nevyužil. Ale je otázkou, zda by by Norris dokázal předjet alespoň Sainze. Verstappenovi se to u Russella nepovedlo.

Leclerc neudělal žádnou chybu a dojel si pro vítězství. Ferrari navíc získalo hodně bodů do Poháru konstruktérů a to nejen na McLaren ale i na Red Bull. O tom ještě později...

Pokračování 3 / 13

Oscar Piastri

Už jsme to psali u Leclerca. Piastri byl v kvalifikaci dokonce rychlejší, ale nedokázal poskládat kolo dohromady. V závodě už toho nemohl moc dělat. Po kontaktu se Sainzem měl navíc poškozený vůz. Podle McLarenu to dělalo asi 0,25 s na kolo. Na jiném okruhu by ho to stálo pozice – 0,25 sekundy v 76 kolech je 19 sekund (!). V Monaku to ale neznamená vůbec nic. Leclerc jel pomaleji, takže Piastri na něj neztrácel a Sainzovi to nikterak nepomohlo.

Pro Piastriho je ale i druhé místo úspěch a je to úspěch, který potřeboval. Také on do jisté míry prolomil smůlu, i když ne v Monaku ale spíše v sezóně. Je to pro něj první letošní pódium a celkově třetí. A nebyli bychom až tak překvapeni, pokud by to už letos dotáhl i na stupínek nejvyšší. 

GettyImages-2154749009.jpg
Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli

Pokračování 4 / 13

George Russell

George Russell dojel na pátém místě. Porazil oba red bully. Samozřejmě Pérez startoval ze zadních pozic a boural, ale jde o pozici a body. 

Russella mezi vítěze řadíme i díky jeho práci s pneumatikami. Celý závod po restartu odjel na střední směsi a ke konci se ubránil Verstappenovi. Samozřejmě mu pomohlo Monako, ale viděli jsme i pár předjětí. V tomto případě však ne.

Lewis Hamilton zkusil undercut na Verstappena, ale nepovedlo se to. V Monaku může spíše fungovat overcut. Hamilton sice zastávkou o pár desetin sekundy snížil ztrátu na Verstappena, ale ten si po své zastávce pozici udržel. Hamilton pak alespoň získal bod za nejrychlejší kolo závodu.

GettyImages-2154766665.jpg
Foto: Getty Images / Clive Rose

Pokračování 5 / 13

Júki Cunoda

Mezeru za Hamiltonem a Verstappenem vytvořil Júki Cunoda. Jezdec RB měl mnohem větší rychlost, než jakou jel, ale důvod pomalejší jízdy byl stejný jako u Leclerca – RB chtěl zabránit Gaslymu v zastávce. Mezi oběma jel Alex Albon, který z pomalé jízdy Cunody nebyl nadšený. Podle svých slov mohl svůj williams vyměnit na Vestu a stejně by s Cunodou držel krok.

Cunoda dojel na osmém místě a opět tak dovezl body. 

GettyImages-2154751883.jpg
Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli

Pokračování 6 / 13

Alex Albon, Pierre Gasly 

Monako je slavné a netypické z mnoha důvodů. Jedním z nich je, že zde často bodují ti, kteří jinak v sezóně body nezískávají. V průběhu víkendu jsme si připomenuli desáté výročí od chvíle, kdy zde body získal Jules Bianchi s Marussií. 

Gasly po velké nehodě s týmovým kolegou dokázal dojet na 10. místě a získal první letošní bod. Albon dojel před ním a získal první body pro Williams. Stáj z Grove se díky tomu dostala před Alpine – oba týmy mají dva body ale rozhoduje právě osmé místo Albona.

GettyImages-2154760575.jpg
Foto: Getty Images / Ryan Pierse

Pokračování 7 / 13

Poražení

Závod nedokončili Sergio Pérez, Kevin Magnussen, Nico Hülkenberg a Esteban Ocon. Všichni kvůli kolizím v úvodním kole.

Poražení

  • F1
  • Sergio Pérez a Red Bull
  • Max Verstappen
  • Haas
  • Alpine
  • Aston Martin

Pokračování 8 / 13

F1

Když odmyslíme úvodní kolizi, nic se nedělo. Prvních deset jezdců dojelo tak, jak odstartovalo. Na druhou stranu díky vítězství Leclerca, kterému to přála snad většina fanoušků, přinesl závod i ryzí emoce a rozplakal i knížete Alberta II. Už jen kvůli tomu to nebylo až tak zlé.

Některé závody jsou nudnější, ale v případě Monaka je to samozřejmě chronický problém daný jeho charakteristikou a zhoršený velikostí současných vozů – ty se za dva roky zmenší.

Letos jsme navíc v podstatě neviděli zastávky v boxech. Proto se už diskutuje, zda nezměnit pravidla – pro Monako nebo obecně. Na stole je téma, zda nezakázat výměnu pneumatik během červené vlajky. V tomto případě je ale šance na změnu spíše nižší. Pravidlo je aplikováno z bezpečnostních důvodů – pneumatiky mohou být poškozené kvůli troskám na trati ale hlavně není ideální startovat z pevných pozic na (potenciálně) opotřebovaných pneumatikách.

Další možností je změna pro Monako – povinné dvě zastávky, nebo se dokonce objevil nápad (žel už nevíme od koho), aby jezdci povinné použili všechny tři směsi. Také zde ale moc velká očekávání nemáme – je spíše nepravděpodobné, že by FIA stanovila pravidlo pro jeden jediný závod. 

GettyImages-2154753589.jpg
Foto: Getty Images / Mark Thompson

Pokračování 9 / 13

Sergio Pérez

Sergio Pérez zažil hodně špatný víkend a kvůli tomu také VPŠ (= volný pád šampionátem). Ještě před osmi dny byl druhý. V Imole se propadl na třetí pozici a nyní o další dvě pozice na páté místo.

Vše začalo tím, že se nedostal z první části kvalifikace. Už to znamenalo, že na body nejspíše nedosáhne. V prvním kole měl ale kontakt s Magnussenem a boural. Pro tým to má hned několik důsledků – škody (a každý dolar se kvůli rozpočtovému stropu počítá), ale také ztráta bodů. Ferrari se přiblížilo.

Vloni Red Bull Péreze nepotřeboval. Letos ale ano. Je samozřejmě předčasné a možná trochu naivní tvrdit, že Ferrari bojuje o titul mezi týmy. Situace je ale výrazně těsnější než vlono. Po osmi závodech vloni měl druhý Mercedes 52 % bodů Red Bullu. Nyní má Ferrari 91,3 % bodu Red Bullu. 

Blízko je také McLaren. Oba týmy se budou obírat o body, ale o body mohou obírat také Péreze. 

Podle Motorsport.com je však Pérez blízko prodloužení smlouvy s Red Bullem... 

GettyImages-2154728575.jpg
Foto: Getty Images / Clive Rose

Pokračování 10 / 13

Max Verstappen

Verstappen dojel šestý, což je samozřejmě jeho nejhorší výsledek za poslední dobu, pokud odmyslíme Melbourne, kde nedojel. 

Red Bull se celkově v Monaku trápil a to zejména při jízdě přes obrubníky. Nakonec to nemuselo být tak zlé. Verstappen byl v Q3 po prvních pokusech třetí. Druhý pokus ale po kontaktu se zdí vzdal a do závodu odstartoval šestý, což byla i jeho pozice v cíli závodu.

GettyImages-2154765362.jpg
Foto: Getty Images / Clive Rose

Pokračování 11 / 13

Haas

Jezdci Haasu zažili hodně špatný víkend. V kvalifikaci skončili na 12. a 15. místě. Patrně by to nebylo na body. Poté přišla diskvalifikace kvůli porušení technických pravidel v oblasti DRS a po startu nehoda.

Pozitivní zprávou je, že za incident nebyl nikdo potrestán – konkrétně tedy Kevin Magnussen. Na kontě má 10 trestných bodů z 12 a za způsobení kolize se obvykle dávají nejméně 2 ale spíše 3 body.

Stewardi incident zaznamenali, ale nevyšetřovali. Zřejmě usoudili, že šlo o incident z prvního kola. 

Na druhou stranu šlo o souboj o nic. Jak řekl Nico Hülkenberg: „Bylo to zbytečné.“

F12024GP08MCO_OsnK.jpgFoto: Activepictures / Jiří Křenek

Pokračování 12 / 13

Alpine

Jezdci Alpine předvedli bodyček, za který by se nemusel stydět ani Radko Gudas. Až na jeden detail... proveden byl na spoluhráče.

Esteban Ocon dostal za letecké představení u tunelu penalizaci a v Kanadě klesne o pět míst. Vedení týmu zuří a slibuje drastická opatření.

Ocon měl štěstí, že to Gasly dovezl do cíle a získal bod a že nikdo ze špičky neodstoupil. Jezdci Alpine totiž po solidní kvalifikaci startovali z 10. a 11. pozice, takže v případě problémů někoho vpředu mohli bodovat oba jezdci a mít 3 body. Pro Ocona závod skončil, ale i tak by zřejmě na bodech nedojel.

GettyImages-2154751837.jpg
Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli

Pokračování 13 / 13

Aston Martin

Aston Martin nebodoval. Lance Stroll zkusil zajet k mechanikům a předvedl i pěkná předjetí, ale pak měl defekt po kontaktu se zdí. Alonso vypadl už v Q1. Stěžoval si na provoz na trati, ale to už k Monaku patří a kvalifikace je dostatečně dlouhá. V závodě se pak snažil zpomalit soupeře, aby mohl Stroll zajet k mechanikům, ale jeho snaha přišla vniveč... 

Aston Martin pokračuje v Silverstonu ve stavbě továrny a rozsáhlých investicích, takže uvidíme, zda se dokáže zvednout. Podle Alonsa má větší šance se zlepšit než ostatní, no... 

GettyImages-2154755850.jpg
Foto: Getty Images / Mark Thompson

Doporučujeme

Články odjinud