Lewis Hamilton vyjel v posledním pokusu poslední části kvalifikace před oběma jezdci Red Bullu a... zdržoval je, nebo ne?
Všimli si toho mnozí, všiml si toho Christian Horner, který to ale bral s nadhledem a řekl, že na to měl Hamilton právo.
„Je to tak trochu hra. Lewis zajel skvělé kolo a pak zřejmě zpomalil, protože nechtěl, aby naše vozy měly čistá kola. Ale měl na to právo. Měl pozici na trati,“ řekl Horner pro Sky Sports.
Hamilton se bránil a uvedl, že nedělal nic úmyslného.
„Je to nesmysl, všichni jeli pomalu,“ řekl Hamilton. „Nedíváte se na ostatní? Já tomu nerozumím. Myslíte, že jsem mohl jet rychleji a být tak blíže Valtterimu? Všichni jeli pomalé výjezdové kolo, takže se to nelišilo od jakéhokoli jiného kola.“
„Samozřejmě se pokaždé, když vyjedeme, snažíme připravit pneumatiky a udržet je chladnější, protože se během kola hodně zahřívají.“
„Nehraji žádné taktické hry. Vím, co v autě dělám, jsem dostatečně rychlý, abych nepotřeboval taktizovat.“
Bývalý pilot F1 Romain Grosjean se téměř okamžitě ozval na Twitteru: „Pokud to bylo uděláno schválně, tak to není hezké...“
Mercedes uvedl, že Hamiltonovo výjezdové kolo (out lap) bylo rychlejší než to předešlé a celkově průměrné.
2 minuty do konce
Na trať se vydali jezdci obou top týmů asi 2 minuty před vypršením limitu. Pořadí bylo: Bottas, Hamilton, Verstappen, Pérez. Bottas měl před sebou na začátku poměrně volnou trať, ale postupně se to začalo zhušťovat a dojel Ocona. Před Oconem pak byli Norris a Alonso.
Verstappen se ve svém následném rychlém kole dokázal zlepšit, ale jen drobně snížil svou zrátu na oba mercedesy. Pérez nestihl najet do měřeného kola.
F1 má několik pravidel, které mají zajistit, aby jezdci nejezdili způsobem, který by mohl způsobit v kvalifikaci potíže jejich konkurentům.
Článek 27.4 Sportovních pravidel říká: „V žádném okamžiku nesmí být vůz řízen zbytečně pomalu, nevyzpytatelně nebo způsobem, který by mohl být považován za potenciálně nebezpečný pro ostatní jezdce nebo jiné osoby.“
Co to znamená zbytečně pomalu? Po kvalifikace se na sociálních sítích řešil čas 1:31, nad který jezdci nesmí jít. Hamilton ho překonal výrazně – o 20 sekund. Měl tedy dostat penalizaci? Nikoliv.
Před kvalifikací jsou určeny minimální časy, které musí jezdci dodržet. Samozřejmě se neberou časy na kolo, ale časy mezi dvěma body na trati – konkrétně mezi druhou safety car čárou (nachází se u výjezdu z boxů) a první safety car čárou (na vjezdu do boxů).
Safety car line 2 a Safety car line 1 na Hungaroringu. Foto: FIA
V případě Hungaroringu byl tento čas letos stanoven na 1 minutu a 31 sekund, jak ukazuje tento dokument ředitele závodu Michaela Masiho.
Foto: FIA
Jinými slovy: pokud bude čas jezdce 1:32 a více, budou věc řešit sportovní komisaři. Hamiltonův čas jsme změřili na zhruba 1:55.
Problém je, že toto pravidlo se týká pouze dojezdových kol (in lap), ve kterých jezdec míří zpět do boxů a nikoliv výjezdových (out lap), na což někteří zapomněli. Ve výjezdovém kole jeli všichni okolo 2 minut, takže by museli dostat penalizaci všichni.
Hamilton jel pomalu zejména v boxech a na výjezdu z boxů. Zda si dělal pouze mezeru na Bottase (což reálně musel), nebo to udělal úmyslně, protože měl za sebou Verstappena, to se asi už nikdy nedozvíme.
Verstappen ale mohl Hamiltona předjet – na výjezdu z boxů ne, přejel by bílou čáru, ale na trati ano. Mezi jezdci sice existuje dohoda, že se tohle nedělá, ale v pravidlech to není.
Motorsport.com uveřejnil časy výjezdových kol obou jezdců Mercedesu. Není zřejmé, jak je měří – podle všeho zřejmě čas od vyjetí z boxů po začátek rychlého kola.
Hamiltonovo inkriminované výjezdové kolo mělo hodnotu 2:44 a bylo tak o 12 sekund pomalejší než to předešlé v prvním pokusu. Totéž ale platí o Bottasově kole.
Na druhou stranu nebylo nejpomalejší. Tím bylo druhé výjezdové kolo ve druhém pokusu v první části (2:49). Nejrychlejší pak bylo první výjezdové kolo ve druhé části – 2:02. V něm ale Hamilton vyjel na střední směsi, která vyžaduje trochu odlišnou přípravu. Jezdec musí jet rychleji, aby pneumatiky dostal do provozního okna.