"Pravidlo o zpomalení jízdy při výjezdu safety caru je dobré, ale současně přísné."
Devět jezdců se při víkendové Velké ceně Evropy stalo obětí moderních technologií. Jak jinak si vysvětlit tak velký počet udělených penalizací za následující prohřešek:
"Nedodržení minimálních časů určených standardní elektronickou řídicí jednotkou FIA při výjezdu safety caru."
Přeloženo do srozumitelštiny: FIA před dvěma lety vyvinula a pak zavedla elektronické řešení, které má zajistit, že při výjezdu safety caru na trať budou jezdci dodržovat nějakou rozumnou maximální povolenou rychlost. To proto, aby se mohlo zrušit ono hloupé pravidlo o uzavření vjezdu do boxů, které prostě nešlo ošetřit.
FIA měla problém s tím, že při výjezdu safety caru někteří jezdci naopak začali zuřivě uhánět do boxů, ačkoli účelem safety caru je dosáhnout přesného opaku: jet pomalu!
Implementovala tedy systém, který každému jezdci na trati stanoví minimální čas, který pilot musí dodržet na cestě do boxů - jinými slovy maximální rychlost. Každý pilot má takový čas jiný podle aktuální pozice na okruhu.
Tenhle systém má ale těžkou slabinu: nenabízí jezdcům žádnou reakční dobu. Piloti F1, kteří závodí v rychlosti přes 300 km/h a musí sledovat desítky různých údajů, jen těžko mohou na přijaté údaje na displeji volantu reagovat okamžitě. Jenson Button, který byl mezi potrestanými, řekl, že informaci dostal kousek před boxy, do kterých také hned zamířil. Lidsky ani neměl šanci zareagovat na přijaté informace a přizpůsobit se jim. V důsledku toho nedodržel minimální čas, který měl dojezdem do boxů (jakkoli malá vzdálenost to byla) strávit.
Podobným způsobem jako Button se chytili ještě Rubens Barrichello, Nico Hülkenberg, Robert Kubica, Vitalij Petrov, Adrian Sutil, Sébastien Buemi, Pedro de la Rosa a Vitantonio Liuzzi. Těžko je podezírat, že pravdila porušili schválně. Jen prostě zjistili, že mají jet do boxů a učinili tak. Nestihli se u toho dívat na "tachometr".
Pravidlo o zpomalení jízdy při výjezdu safety caru je dobré, ale současně přísné. Nebere v potaz limity schopností člověka. FIA se prostě jen podívá, jak jezdci reagovali od okamžiku, kdy se na monitorech objevila zpráva o vyslání safety caru na trať. Už ale nebere v potaz prodlevy, které spočívají v doručení informace k jezdci, v jejím zpracování, přizpůsobení se a provedení.
Je to stejné, jako vaše provinění jízdy 51 km/h v obci. Prakticky jste neprovedli vůbec nic, jen jste měli na "tachometru" špatné číslo.