Španělsko se raduje, v Barceloně suverénně zvítězil Alonso

Španělsko se raduje, v Barceloně suverénně zvítězil Alonso

Velká cena Španělska 2013 je definitivně za námi. Domácí závodník Fernando Alonso si bravurně připsal na své konto další vítězství. Na stupně vítězů ho doprovodili Kimi Räikkönen a Felipe Massa.

Po třítýdenní přestávce se nám královna motorsportu konečně přesunula na evropský kontinent. Velká cena Španělska s sebou jako vždy přinesla jeden velký otazník – Jak se od posledního závodu změnilo rozložení sil? První náznaky nám samozřejmě přinesla již sobotní kvalifikace, nicméně všechny karty na stůl týmy vyloží vždy až v nedělním závodě.

Do něj na nejvýhodnějších pozicích vstoupili piloti Mercedesu Nico Rosberg a Lewis Hamilton. Za nimi už ale číhali ostatní bojechtiví piloti v pořadí Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen, Fernano Alonso, Romain Grosjean, Mark Webber, Sergio Pérez, Felipe Massa a Paul di Resta.

Po startu si Nico Rosberg uhlídal své první místo, oproti tomu jeho týmový kolega Lewis Hamilton hned po prvních pár metrech musel přepustit svou pozici nejdříve Sebastianu Vettelovi, vzápětí pak i Fernandu Alonsovi. Rosberg si svou pozici bránil zuby nehty, a to i přes nátlak red bullu Sebastiana Vettela, který stále sílil. V průběhu prvních několika kol si mladý Němec postupně začínal budovat náskok.  Na konci druhého kola se tedy pořadí postupně ustálilo - Rosberg, Vettel, Alonso, Hamilton, Räikkönen a Massa, který tentokrát odstartoval naprosto perfektně a během krátké chvíle se posunul hned o tři místa vpřed.

V sedmém kole odstartoval Mark Webber plejádu zastávek v boxech. O kolo později ho následovali Felipe Massa, Andrian  Sutil a Pastor Maldonado.  V tomtéž kole Romain Grosjean zajel ke svým mechanikům do boxů, kde ze zatím neznámých příčin odstavil svůj vůz. Viditelné bylo jen poškození v oblasti zavěšení zadních kol.

Na začátku sedmého kola se Kimi Räikkönen posunul před Lewise Hamiltona, jehož rychlost postupně začínala klesat, což o kolo později dokázala i ztráta další pozice ve prospěch Felipeho Massy.

V jedenáctém kole se pak dostali do boxů lídři závodu včele s Nicem Rosbergem. Po jejich návratu na trať došlo k dramatickým změnám, neboť se Alonso probojoval na druhé místo a začal pak dokonce šlapat na paty Rosbergovi. Prozatimní pořadí na stupních vítězů by tedy bylo Rosberg, Alonso, Vettel. Na čtvrtém místě na svou příležitost pak číhal Felipe Massa.

Třinácté kolo se ovšem německému mladíkovi stalo osudným. Pomocí DRS se před něj dostal domácí závodník Fernando Alonso, o pár desítek metrů později ho překonali i Sebastian Vettel a Felipe Massa. O několik kol později si díky Nicovi polepšil dokonce i Kimi Räikkönen.

Ve dvacátém kole se na voze Felipeho Massy objevil problém s přední pneumatikou, který ho donutil okamžitě zajet do boxů. Tím tak přerušil souboj s Kimim Räikkönenem o třetí místo. O dvě kola později se v boxech ukázal i Brazilcův týmový kolega Fernando Alonso.

Čtyřiadvacáté kolo přineslo další nepříjemnost v podání Caterhamu. Giedo van der Garde zajel do boxů, kde mu mechanici vyměnili pneumatiky. Po návratu na trať si pilot začal po chvíli stěžovat svému závodnímu inženýrovi na vibrace, které způsobovala uvolněná pneumatika. Než pilot stihl zajet zpátky do boxů, pneumatika mu na trati odpadla úplně.

V pětadvacátém kole, tedy tři kola po Alonsovi, se nám v boxech objevil i Sebastian Vettel. Dvě kola po Vettelovi si výměnu pneumatik odbyl i Kimi Räikkönen. Ve třicátém kole pak finský pilot začal na německého soupeře útočit. O tři kola později pak Iceman trojnásobného šampiona pokořil. Mezitím si v čele závodu Fernando Alonso vybudoval téměř sedmnáctisekundový náskok před oběma protivníky.

V šestatřicátém kole došlo k malému incidentu v boxech, kdy mechanici Sauberu nešťastně vypustili Nica Hülkenberga do cesty pilotovi Toro Rosso Jeanu-Ericu  Vergneovi. Němec byl ředitelstvím závodu za tento přestupek potrestán nuceným průjezdem boxů, při němž dokonce musel u svých mechaniků zastavit (penalizace stop and go).

O kolo později se v boxech potřetí objevili Felipe Massa, Fernando Alonso, Mark Webber a Lewis Hamilton. Po návratu z pit lane se Fernando Alonso zařadil až za Kimiho Räikkönena, který měl ovšem na svém kontě o jednu zastávku méně než soupeři jedoucí za ním. V devětatřicátém kole si ale vedení v závodě opět převzal Alonso. Kimi Räikkönen se potřetí podíval do boxů až v kole čtyřicátém šestém, kdy si nechal nasadit tvrdou směs pneumatik a doufal, že mu vydrží až do cíle závodu. Jezdce Ferrari pak ještě jeden pit stop čekal.

K toliko očekávané zastávce došlo u Fernanda Alonsa v kole padesátém, kdy nasadil stejně jako Kimi Räikkönen tvrdou směs pneumatik. V dvaapadesátém kole se do boxů dostavili i Felipe Massa a Sebastian Vettel. Pořadí na čele závodu se pak ustálilo následovně: Alonso, Räikkönen, Massa, Vettel, Webber.

Dvanáct kol před koncem závodu musel z technických důvodů z Velké ceny Španělska odstoupit Jean-Eric Vergne se svým toro rosso. Závěr závodu pak už žádná překvapení nepřinesl, pro vítězství si dojel domácí závodník Fernando Alonso. Na druhém místě pátý podnik letošní sezony zakončil jeho finský soupeř Kimi Räikkönen, na třetím pak Španělův týmový kolega Felipe Massa.

Příští klání svedou piloti již za čtrnáct dní, a to v Monackém knížectví.

 

GP Španělska 2013:

P. Jezdec Tým Kola Ztráta
1 Fernando Alonso Ferrari 66     -   
2 Kimi Räikkönen Lotus-Renault 66 +9,3 s
3 Felipe Massa Ferrari 66 +26,0 s
4 Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault 66 +38,2 s
5 Mark Webber Red Bull Racing-Renault 66 +47,9 s
6 Nico Rosberg Mercedes 66 +68,0 s
7 Paul di Resta Force India-Mercedes 66 +68,9 s
8 Jenson Button McLaren-Mercedes 66 +79,5 s
9 Sergio Pérez McLaren-Mercedes 66 +81,7 s
10 Daniel Ricciardo STR-Ferrari 65 +1 kolo
11 Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari 65 +1 kolo
12 Lewis Hamilton Mercedes 65 +1 kolo
13 Adrian Sutil Force India-Mercedes 65 +1 kolo
14 Pastor Maldonado Williams-Renault 65 +1 kolo
15 Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari 65 +1 kolo
16 Valtteri Bottas Williams-Renault 65 +1 kolo
17 Charles Pic Caterham-Renault 65 +1 kolo
18 Jules Bianchi Marussia-Cosworth 64 +2 kola
19 Max Chilton Marussia-Cosworth 64 +2 kola
   -  Jean-Eric Vergne STR-Ferrari 52 +14 kol
   -  Giedo van der Garde Caterham-Renault  - +45 kol
   -  Romain Grosjean Lotus-Renault  - +58 kol


Doporučujeme

Články odjinud