Představitelé formule 1 podrobili silné kritice následky, které přinesla nová pravidla a hlavně nový dodavatel pneumatik Pirelli.
Ačkoli ten nenese žádnou vinu na vzniklé situaci, naopak se
nejvíc snaží o její řešení, je to právě touha učinit pneumatiky s výrazně omezenou
životností, která má výrazný dopad na taktizování během kvalifikace, ačkoli ta
nedoznala prakticky žádných změn.
Jezdci mají k dispozici omezený počet sad pneumatik - je prakticky stejný jako za dob, kdy pneumatiky dokázaly vydržet celý závod. Se
zkrácením jejich životnosti je potřeba velmi opatrně zvažovat jejich nasazení
pro závod. Přitom závodníci ze závěrečné části kvalifikace musí do závodu
nastoupit se stejnou sadou, se kterou se kvalifikovali.
To má za následek taktizování zejména u týmů, které nemají
ani s nasazením měkčí, a tedy rychlejší, směsi pneumatik na to, aby
dosáhly na první dvě řady na startu. Rozhodnou se ji raději ušetřit tím, že do
třetí části kvalifikaci vůbec nevyjedou. V Japonsku žádný čas nezajeli
čtyři jezdci z deseti.
„Vůbec nekritizuji ty, kteří to dělají,“ řekl šéf Ferrari
Stefano Domenicali. „To je z technického hlediska naprosto pochopitelné.
Ale poukazuje to na něco nesprávného ve způsobu, jakým se kvalifikace
odehrávají. Měli bychom se na to zaměřit. Tohle není dobré pro diváky na
tribunách. Zrovna tady [v Japonsku] jsou naprosto úžasní.“
Ani šéf Pirelli Paul Hembery nekritizuje týmy. Ale současná
situace je podle něj zlodějnou na fanoušky.
„Týmy využívají pravidel, aby dosáhly výsledku. To není
vůbec jejich problém,“ řekl Hembery. „Musíme dostat více pneumatik, anebo najít
jiné řešení, kvalifikační pneumatiky, a je to na týmech, aby navrhly vyhovující
řešení.
Dnes lidi okrádáme o show. Za to, aby sem dnes mohli přijít,
zaplatili docela slušné peníze.“
Ne všichni ale souhlasí. Jenson Button byl očividně
překvapen komentářem jednoho z dotazujících se novinářů, že úroveň
napínavosti kvalifikace je na sestupu.
„Opravdu?“ zněla Buttonova odpověď. „Z místa, kde sedíme my,
to vypadá jinak. Když bojuji o pole position, a je to tak těsné (Button dnes
prohrál s Vettelem o pouhých devět tisícin sekundy – pozn. redakce),
myslím, že je to úžasná podívaná. Dva různí výrobci a dva různí dodavatelé
motorů, dva různí jezdci bojují o pole position v tak těsném gardu. To je
skvělé.“