Souboj se přesouvá do oblasti paliva

Souboj se přesouvá do oblasti paliva

Na straně jedné máme letos nové pohonné jednotky, na straně druhé je ale jejich vývoj zmražený. Týmy proto hledají jiné cesty, mezi které patří vývoj software nebo také paliva.

Možná se to nezdá, ale palivo pro vozy formule 1 je mimořádně komplikovaná záležitost, která může týmům přinést klíčové desetinky sekundy na trati.

V konečném důsledku mohou mít dva týmy, používající stejný motor, rozdílný výkon. A to není všechno. Společnosti dnes vyvíjí palivo přímo na míru daného vozu. 

Existuje spousta věcí, ve kterých lze dosáhnout zlepšení. Cílem je omezení nežádoucích účinků a maximalizace výkonu.

Možná znáte klepání motoru nebo přesněji detonační hoření. Je způsobeno samovzněcováním čerstvé směsi a jedná se o nežádoucí efekt, protože omezuje zvyšování výkonu.

U současných motorů je navíc palivo vstřikováno přímo do komory, takže se chová jako rozprášené. Cílem je, aby kapičky paliva byly co nejmenší.

V neposlední řade musí vývojáři myslet na teploty. Ty byly důležité už v případě starých motorů, ale dnes je motor částí pohonné jednotky, kterou obklopují zařízení na rekuperaci energie.

Samozřejmě zde máme také omezení toku paliva a jeho množství na celý závod. Cílem tak je, zjednodušeně řečeno, dostat ze 100 kg co nejvíce energie.

Vývoj paliva je jednou z částí formule 1, která může najít uplatnění také v běžném silničním provoze.

Doporučujeme

Články odjinud