Souboj se přesouvá do oblasti paliva

Na straně jedné máme letos nové pohonné jednotky, na straně druhé je ale jejich vývoj zmražený. Týmy proto hledají jiné cesty, mezi které patří vývoj software nebo také paliva.
Souboj se přesouvá do oblasti paliva

Možná se to nezdá, ale palivo pro vozy formule 1 je mimořádně komplikovaná záležitost, která může týmům přinést klíčové desetinky sekundy na trati.

V konečném důsledku mohou mít dva týmy, používající stejný motor, rozdílný výkon. A to není všechno. Společnosti dnes vyvíjí palivo přímo na míru daného vozu. 

Nové palivo má Red Bullu přinést zrychlení o dvě až tři desetiny sekundy

Nové palivo má Red Bullu přinést zrychlení o dvě až tři desetiny sekundy

Existuje spousta věcí, ve kterých lze dosáhnout zlepšení. Cílem je omezení nežádoucích účinků a maximalizace výkonu.

Možná znáte klepání motoru nebo přesněji detonační hoření. Je způsobeno samovzněcováním čerstvé směsi a jedná se o nežádoucí efekt, protože omezuje zvyšování výkonu.

U současných motorů je navíc palivo vstřikováno přímo do komory, takže se chová jako rozprášené. Cílem je, aby kapičky paliva byly co nejmenší.

V neposlední řade musí vývojáři myslet na teploty. Ty byly důležité už v případě starých motorů, ale dnes je motor částí pohonné jednotky, kterou obklopují zařízení na rekuperaci energie.

Samozřejmě zde máme také omezení toku paliva a jeho množství na celý závod. Cílem tak je, zjednodušeně řečeno, dostat ze 100 kg co nejvíce energie.

Vývoj paliva je jednou z částí formule 1, která může najít uplatnění také v běžném silničním provoze.

Další článek: Nedostatek vítězů je důsledkem výdajové války, říká Wolff

14:33 | Zak Brown má důvod k oslavě. Jeho United Autosports vyhrál 24h Le Mans v kategorii LMP2.
10:43 | 45. narozeniny dnes slaví bývalý jezdec Williamsu či McLarenu a dvojnásobný vítěz Indy 500 Juan Pablo Montoya... toho času v Le Mans.
19. září | FIA chce udělat "co bude v jejích silách", aby termín Le Mans v příštím roce nekolidoval se závodem F1.
16. září | V Turecku prodali během šesti hodin 40 tisíc lístků ze 100 tisíc plánovaných. Není divu, lístek stojí 30 tureckých lir (cca 90 Kč).

GP Ruska 2020

Pátek 25. září 2020
1. trénink 10.00–11.30
2. trénink 14.00–15.30
Sobota 26. září 2020
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 27. září 2020
Závod 13.10