Kimi Räikkönen získal v Monze své letošní první pole position. Sebastian Vettel odstartuje ze druhého místa.
Ferrari bylo v Monze favoritem, i když jen mírným. Nesmíme zapomenout, že Mercedes ovládl všechny Velké ceny Itálie v hybridní éře. Z kvalifikace nakonec Scuderia vytěžila maximum. Získala první řadu.
Kimi Räikkönen navíc stanovil nový nejrychlejší čas v historii okruhu. Své kolo zajel průměrnou rychlostí 263,58 km/h, což je nejvyšší rychlost v historii F1.
O rychlost šlo v Monze především. Týmoví kolegové si v některých kvalifikacích vzájemně pomáhají. Pokud máte k dispozici dlouhou rovinku a dostanete se do aerodynamického stínu (těsně za jiný vůz), dosáhnete vyšší rychlosti.
Podle Auto Motor und Sport to může být v Monze až o 5 km/h více, což může udělat až 3 desetiny na kolo!
Jsou to ideální hodnoty. Podobný manévr má své nevýhody. Druhý vůz na trať pochopitelně nespadne z nebe. Zatímco na rovince potřebujete co nejméně odporu (a tedy i přítlaku), v zatáčkách je naopak potřeba čistý vzduch a plný přítlak. Turbulence, kterou vytváří vůz vpředu, vám v zatáčkách část bonusu získaného na rovince jednoduše vezme.
Zatímco u Mercedesu vyjel na trať jako první Bottas, u Ferrari to byl překvapivě Vettel. „Pořadí se mění každý závod, tentokrát byl Kimi druhý,“ řekl Vettel.
Hamilton byl na cílové rovince tři sekundy za Bottasem, Vettel čtyři sekundy za Hamiltonem a Räikkönen jen dvě sekundy za Vettelem.
Teoreticky tak měl Vettel na rovinkách nejhorší podmínky a Räikkönen nejlepší. Maximální rychlost na cílové čáře to potvrzuje:
- Räikkönen: 318,8 km/h
- Hamilton: 318,2 km/h
- Bottas: 317,9 km/h
- Vettel: 317,1 km/h
Časy v sektorech
První sektor |
Čas |
Druhý sektor |
Čas |
Třetí sektor |
Čas |
Lewis Hamilton |
26,479 |
Valtteri Bottas |
26,520 |
Kimi Räikkönen |
26,006 |
Kimi Räikkönen |
26,519 |
Lewis Hamilton |
26,540 |
Sebastian Vettel |
26,128 |
Sebastian Vettel |
26,604 |
Sebastian Vettel |
26,548 |
Lewis Hamilton |
26,190 |
Valtteri Bottas |
26,803 |
Kimi Räikkönen |
26,594 |
Valtteri Bottas |
26,306 |
Ideální versus skutečné kolo
Ideální kolo je takové, jaké by jezdec zajel, pokud by všechny své nejlepší mezičasy zajel v jednom kole. Zatímco jezdci Ferrari zajeli při druhých pokusech svá ideální kola, jezdcům Mercedesu se to nepovedlo.
Pokud by Hamilton zajel své ideální kolo, byl by před Vettelem.
Jezdec |
Ideální kolo |
Skutečné kolo |
Kimi Räikkönen |
1:19.119 |
1:19.119 |
Sebastian Vettel |
1:19.280 |
1:19.280 |
Lewis Hamilton |
1:19.209 |
1:19.294 |
Valtteri Bottas |
1:19.629 |
1:19.656 |
Ideální kola týmů:
- Ferrari: 1:19.073
- Mercedes: 1:19.189
Speed trap
P. |
Jezdec |
Rychlost (km/h) |
1 |
Fernando Alonso |
346.4 |
2 |
Esteban Ocon |
344.8 |
3 |
Lewis Hamilton |
343.8 |
4 |
Valtteri Bottas |
343.1 |
5 |
Kimi Räikkönen |
342.7 |
6 |
Carlos Sainz |
341.7 |
7 |
Sebastian Vettel |
341.5 |
8 |
Pierre Gasly |
340.1 |
9 |
Sergey Sirotkin |
338.7 |
10 |
Sergio Pérez |
338.0 |
11 |
Lance Stroll |
337.7 |
12 |
Romain Grosjean |
337.6 |
13 |
Kevin Magnussen |
336.8 |
14 |
Brendon Hartley |
336.7 |
15 |
Nico Hülkenberg |
334.8 |
16 |
Max Verstappen |
334.5 |
17 |
S.Vandoorne |
333.7 |
18 |
Daniel Ricciardo |
332.2 |
19 |
Charles Leclerc |
332.0 |
20 |
Marcus Ericsson |
331.5 |
Foto: Getty Images / Mark Thompson