Souboj o setiny: Jak se Räikkönen vytáhl na pole position a do historie

Kimi Räikkönen získal v Monze své letošní první pole position. Sebastian Vettel odstartuje ze druhého místa.
Souboj o setiny: Jak se Räikkönen vytáhl na pole position a do historie

Ferrari bylo v Monze favoritem, i když jen mírným. Nesmíme zapomenout, že Mercedes ovládl všechny Velké ceny Itálie v hybridní éře. Z kvalifikace nakonec Scuderia vytěžila maximum. Získala první řadu.

Kimi Räikkönen navíc stanovil nový nejrychlejší čas v historii okruhu. Své kolo zajel průměrnou rychlostí 263,58 km/h, což je nejvyšší rychlost v historii F1.

O rychlost šlo v Monze především. Týmoví kolegové si v některých kvalifikacích vzájemně pomáhají. Pokud máte k dispozici dlouhou rovinku a dostanete se do aerodynamického stínu (těsně za jiný vůz), dosáhnete vyšší rychlosti.

Podle Auto Motor und Sport to může být v Monze až o 5 km/h více, což může udělat až 3 desetiny na kolo!

Jsou to ideální hodnoty. Podobný manévr má své nevýhody. Druhý vůz na trať pochopitelně nespadne z nebe. Zatímco na rovince potřebujete co nejméně odporu (a tedy i přítlaku), v zatáčkách je naopak potřeba čistý vzduch a plný přítlak. Turbulence, kterou vytváří vůz vpředu, vám v zatáčkách část bonusu získaného na rovince jednoduše vezme. 

Zatímco u Mercedesu vyjel na trať jako první Bottas, u Ferrari to byl překvapivě Vettel. „Pořadí se mění každý závod, tentokrát byl Kimi druhý,“ řekl Vettel.

Hamilton byl na cílové rovince tři sekundy za Bottasem, Vettel čtyři sekundy za Hamiltonem a Räikkönen jen dvě sekundy za Vettelem.

Teoreticky tak měl Vettel na rovinkách nejhorší podmínky a Räikkönen nejlepší. Maximální rychlost na cílové čáře to potvrzuje:

  • Räikkönen: 318,8 km/h
  • Hamilton: 318,2 km/h
  • Bottas: 317,9 km/h
  • Vettel: 317,1 km/h

Časy v sektorech

První sektor Čas Druhý sektor Čas Třetí sektor Čas
Lewis Hamilton 26,479 Valtteri Bottas 26,520 Kimi Räikkönen 26,006
Kimi Räikkönen 26,519 Lewis Hamilton 26,540 Sebastian Vettel 26,128
Sebastian Vettel 26,604 Sebastian Vettel 26,548 Lewis Hamilton 26,190
Valtteri Bottas 26,803 Kimi Räikkönen 26,594 Valtteri Bottas 26,306

Ideální versus skutečné kolo

Ideální kolo je takové, jaké by jezdec zajel, pokud by všechny své nejlepší mezičasy zajel v jednom kole. Zatímco jezdci Ferrari zajeli při druhých pokusech svá ideální kola, jezdcům Mercedesu se to nepovedlo.

Pokud by Hamilton zajel své ideální kolo, byl by před Vettelem.

Jezdec Ideální kolo Skutečné kolo
Kimi Räikkönen 1:19.119 1:19.119
Sebastian Vettel 1:19.280 1:19.280
Lewis Hamilton 1:19.209 1:19.294
Valtteri Bottas 1:19.629 1:19.656

Ideální kola týmů:

  • Ferrari: 1:19.073
  • Mercedes: 1:19.189

Speed trap

P. Jezdec Rychlost (km/h)
1 Fernando Alonso 346.4
2 Esteban Ocon 344.8
3 Lewis Hamilton 343.8
4 Valtteri Bottas 343.1
5 Kimi Räikkönen 342.7
6 Carlos Sainz 341.7
7 Sebastian Vettel 341.5
8 Pierre Gasly 340.1
9 Sergey Sirotkin 338.7
10 Sergio Pérez 338.0
11 Lance Stroll 337.7
12 Romain Grosjean 337.6
13 Kevin Magnussen 336.8
14 Brendon Hartley 336.7
15 Nico Hülkenberg 334.8
16 Max Verstappen 334.5
17 S.Vandoorne 333.7
18 Daniel Ricciardo 332.2
19 Charles Leclerc 332.0
20 Marcus Ericsson 331.5

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Další článek: Fotogalerie: Sobota v Monze a první řada pro Ferrari

17:06 | Zandvoort by prý raději letošní závod zrušil a soustředil se na příští rok, než aby se jelo před prázdnými tribunami.
11:18 | Mistr světa z roku 1997 a současný glosátor dění ve světě motorsportu Jacques Villeneuve dnes slaví 49 let.
7. dubna | Tak ne zřejmě ale už určitě..
7. dubna | Formule 1 zřejmě prodlouží "letní přestávku", která běží nyní (uzavření továren) z 21 dnů za 35 dnů.