Snad Vettel získá titul už v Indii, ať máme to nevyhnutelné z krku

V Japonsku se Romain Grosjean ze všech sil snažil o to, abychom po sérii Vettelových vítězství na nejvyšším stupínku viděli i někoho jiného.
Snad Vettel získá titul už v Indii, ať máme to nevyhnutelné z krku

Po výborné kvalifikaci startoval ze čtvrtého místa. Z méně výhodné strany odstartoval takovým způsobem, že přeskočil oba pomalu se odlepivší red bully a následně zmáčkl i Lewise Hamiltona, čímž se ujal vedení. Hamilton se zařadil vedle Marka Webbera, což mu ubralo polovinu možností. U Webbera bylo téměř jisté, že se přesune doprava, aby odrazil svého kolegu. I tak ale byl Lewisův defekt velmi smolný. 

Regule jsou sice nastaveny tak, aby současná přední křídla problém prořezávání pneumatik minimalizovala, ale zdá se, že pirellky jsou stále náchylné k proražení bočnic, jako jsme se mohli přesvědčit i u Sergia Péreze. U něj však došlo k incidentu s Nicem Rosbergem před nájezdem do pitlane, kdežto Hamilton musel absolvovat prakticky celé kolo, než mohl poškozenou pneumatiku vyměnit. Vše nakonec vyústilo v první odstoupení za jeho působení u Mercedesu. Posledním jezdcem, který dojel do cíle ve všech patnácti závodech, tak zůstává Max Chilton z Marussie. To je slušný počin, který si může přičíst ke slušné kvalifikaci na tomto velmi náročném okruhu. 

Jeden z šéfů týmů mi prozradil, že snaha Lotusu udržet se ve vedení před Red Bullem nebyla povedená, ale upřímně nevím, co vlastně mohl Lotus dělat. Soupeřil se dvěma lepšími vozy. Lidé z týmu se museli cítit jako při hře skořápek, zvláště ve chvíli, kdy Red Bull pro oba své vozy vymyslel rozlišné strategie. Webber jel na tři zastávky, neboť jeho jezdecký styl není k pneumatikám zrovna nejšetrnější. Kdyby se před Grosjeana dostal dříve, a nejlepší šanci měl hned při prvním pokusu, mohl se ještě pokusit zaútočit na vítězství. Mark osobně si na rozdíl od oficiálního vyjádření v tiskové zprávě nebyl správností třízastávkové strategie tak jist. 

Fernando Alonso opět dojel na solidní pozici, čímž zajistil, že je jezdcem s nejvyšším počtem bodů v historii, ať už této statistice vzhledem k současnému bodovému systému budeme přikládat jakýkoliv význam. Zajímavější je možná fakt, že Ferrari zbývá jeden závod do vyrovnání rekordu McLarenu, který dokázal bodovat ve čtyřiašedesáti velkých cenách za sebou. 

Ferrari má dobrou spolehlivost a jezdce, kteří se umí vyhýbat problémům, ale nedisponuje rychlým vozem, což se Alonso nestydí říkat. James Allison se musí hodně snažit, aby do týmu přivedl pověstnou přilnavost Lotusu. Ferrari se také musí snažit, aby jeho "power pack" (tomuto neologismu se dříve říkalo jednoduše motor) byl opravdu silný. Nemůžu si totiž pomoci, ale mám pocit, že Alonso na tanečním parketu chvilkami pošilhává po jiných partnerkách. 

Celkově jsem si letos užil Koreu více než Japonsko, ale opět jsme se pro intenzivní souboje kolo na kolo museli zaměřit na střed pole. Typickým úkazem bylo například zápolení obou williamsů, když se málem srazily v nájezdu do poslední zatáčky v boji o šestnácté místo. Maldonado byl celkem brutální a řekl bych, že debrífink po závodu musel být pěkně hutný. Střed pole je zkrátka hodně našlapaný a malý přešlap může znamenat ztrátu naděje na body, o čemž se mohli přesvědčit Sergio Pérez a Daniel Ricciardo.

Ricciardova penalizace byla udělena za to, že svůj manévr dokončil po vyjetí mimo trať v zatáčce 130R. Svou pozici nemohl přepustit zpátky, neboť oběť, kterou byl Adrian Sutil, zamířila ihned do boxů. Myslím, že penalizace byla správná. Stále více sekcí kolem tratě se asfaltuje, a to často v těch místech, kde dochází k nejtvrdším soubojům. Udělování penalizací je podobné jako při posuzování sporných situací ve fotbale či v rugby. V Japonsku byli dva ze tří komisařů stejní jako v Koreji, ale fanoušci, jezdci i týmy potřebují konzistenci v rozhodování po celý rok.

Penalizace Charlese Pica, který obdržel trest průjezdu boxy ještě před závodem, vypadala poněkud bizarně, jak ale potrestat jezdce, který by tak jako tak startoval z konce pole? Systém penalizací pro příští rok se má opět změnit. Častěji by měly být udělovány penalizace ve formě přičtení časů v konečných výsledcích, neboť nějakých dvacet sekund ztráty nabraných za průjezd boxy prakticky zničí závod. 

Doufám, že Vettel už v Indii získá titul, ať už si odbydeme to nevyhnutelné. Pak se můžeme soustředit na další zajímavé souboje mezi jezdci i týmy. Bylo by hezké vidět Webbera vyhrát nějaký závod ještě před tím, než se také stane formulovým penzistou. Jeho otevřený a upřímný přístup nám bude chybět, Red Bullu asi moc ne...

Další článek: Van der Garde: Zasloužíme si 10. místo, ale vlastními silami ho nezískáme

11. května | Podle posledních spekulací bude GP Turecka zrušena bez náhrady. Počet závodů by klesl z 23 na 22.
11. května | Júki Cunoda dnes slaví 21. narozeniny.
11. května | Za účasti tří týmů pokračují testy 18palcových pneumatik. Tentokrát v Barceloně. Red Bull nasadí Albona, Alfa Romeo Kubicu a Alpine by mělo nasadit Kvjata (od letošního roku rezervní jezdec týmu).
10. května | Red Bull ve Španělsku zůstal. Zítra a ve středu bude testovat 18palcové pneumatiky pro rok 2022. Po oba dny bude jezdit Alex Albon.