Smazaných časů bylo ve skutečnosti ještě více. Na nás nekoukejte, my tam chtěli štěrk, naznačila FIA | Foto: Getty Images / Lars Baron

Foto: Getty Images / Lars Baron

Smazaných časů bylo ve skutečnosti ještě více. Na nás nekoukejte, my tam chtěli štěrk, naznačila FIA

Sportovní komisaři včera večer udělila dodatečných 12 penalizací osmi jezdcům za překročení traťových limitů. Výsledky závodu se tím změnily. Podle FIA jdou problémy s traťovými limity za vedením Red Bull Ringu. 

Šlo o jedno z největších přepisování výsledků v historii. FIA uvedla  že smazala 83 časů. Před uveřejněním seznamu kolovala oficiální informace dokonce o více než 120 smazaných časech. Jak to tedy bylo?

Dokument uvádí 83, ale měl by správně uvádět 84. Při vytváření tabulky došlo k chybě a jedno z Cunodových smazaných kol nebylo „očíslováno“. Konkrétně to na další stránce.

9ec6ff39-e606-4469-b3f1-448280a2bb69

Při porušení traťových limitů v poslední desáté zatáčce je vždy smazán čas v daném kole, ale protože jezdec mohl širším nájezdem do poslední zatáčky získat výhodu (vyšší rychlost) na rovince a tedy i v dalším kole, je smazán také čas v kole následujícím. 

V kvalifikaci to FIA počítala jako dva samostatné smazané časy, v závodě jako jeden. Důvod je poměrně logický. Jde především o přehlednost při udělování trestu.

V kvalifikaci je čas samozřejmě tím nejdůležitějším, protože rozhoduje o pořadí. V závodě má smazání času dva důvody – jezdec může přijít o nejrychlejší kolo závodu a dostane „čárku“ za porušení traťových limitů. Dvě porušení jsou v pořádku, při třetím vidí černo-bílou vlajku a při čtvrtém dostane penalizaci. Je logické, že porušení limitů v desáté zatáčce musí být počítáno jako jedno porušení. 

Celkem 38 časů bylo smazáno v deváté zatáčce a 46 v desáté. Pokud bychom smazané časy v desáté zatáčce počítali dvakrát, jako tomu bylo v kvalifikaci, pak by smazaných časů bylo celkem 130. To je mimochodem 9,6 % ze všech kol, které byly v závodu odjety. 

My za to nemůžeme

Red Bull Ring prodloužil smlouvu do roku 2030, takže je reálné, že si podobných zmatků užijeme ještě hodně. Otázkou je, jak situaci řešit. V minulosti existovala snaha využít „klobásové“ obrubníky, ale ty byly odstraněny z důvodů obav o bezpečnost. F1 navíc přišla se striktním postojem, podle kterého bílé čáry vymezují trať a tečka. 

FIA po každé grand prix vydává formální zprávu, ve které aktuální závod hodnotí, aby měl pořadatel zpětnou vazbu a mohl do dalšího roku provést zlepšení. Vloni ředitel závodu Niels Wittich napsal šéfům Red Bull Ringu, aby provedli v zatáčkách 9. a 10. úpravy.

Ve zprávě jasně doporučil, aby byly v těchto zatáčkách přidány malé štěrkové zóny, které by pomohly působit jako přirozený odrazující prvek a zabránily by jakémukoli většímu problému s traťovými limity. 

Požadavek však nebyl vyslyšen kvůli komplikacím, které by taková změna přinesla závodům MotoGP. Zástupci světa dvou kol preferují spíše  velké asfaltové únikové zóny.

Po víkendovém fiasku ale řídicí orgán nepochybně tlak na Red Bull Ring ještě zvýší. 

Doporučujeme

Články odjinud