Slavné žetony aneb jak je to s vývojem pohonných jednotek

Ferrari má tolik žetonů, Honda zase tolik. Nevyznáte se v pravidlech okolo vývoje pohonných jednotek?
Slavné žetony aneb jak je to s vývojem pohonných jednotek

Každý jezdec má k dispozici na sezónu 4 části pohonné jednotky. Při nasazení 5. části následuje penalizace odsunu o 10. míst pro závod, v němž byla tato část nasazena. Při nasazení další 5. části pak penalizace o 5 míst. Při nasazení první 6. části se vše opakuje. 

Pokud jezdec celou penalizaci nespotřebuje odsunem na startovním roštu, je mu zbytek uložen přímo v závodě a to:

  • 1-5. míst = 5 sekund (k zastávce v boxech)
  • 6.-10. míst = 10 sekund 
  • 11.-20. míst = průjezd boxy
  • 20. a více míst = 10 sekund stop and go
Klepněte pro větší obrázek
Foto: Renault

Pro základní účely se pohonná jednotka skládá z šesti částí:

  • ICE: spalovací motor
  • TC: turbodmychadlo
  • MGU-K: motorgenerátor pro rekuperaci kinetické energie
  • MGU-H: motorgenerátor pro rekuperaci tepelné energie
  • ES: úložiště energie (baterie)
  • CE: elektronika pohonné jednotky

Žetony, které vyhrávají koně

Pohonná jednotka z hlediska vývoje vypadá jinak. Nejdříve ji složíme, následně zase rozebereme. Tentokrát ale ne na 6 ale na více 40 jednotlivých komponent.

Každá komponenta nebo spíše soubor komponent je ohodnocena určitým počtem žetonů (v tabulce níže to má trochu jiný název - weight). Hodnota neboli váha komponenty nabývat hodnot 1 až 3. Vše je uvedeno v příloze číslo 4 technických pravidel:

Klepněte pro větší obrázek 
Přehled jednotlivých komponent a jejich vah (bodů). Zdroj: 2014 F1 Technical Regulations

Když vezmete do rukou kalkulačku, zjistíte, že součet všech žetonů je 66. Postupně ale dochází k zmrazení vývoje pohonných jednotek a to ve dvou směrech:

  1. Dochází k zmrazení některých komponent - ty nelze vyvíjet. 
  2. Dochází k snižování počtu žetonů, které mají výrobci k dispozici.

Pro rok 2015 mohli výrobci vybírat z komponent, jejichž součet žetonů je 61 z 66. Celkem ale bylo možné využít jen 32 žetonů. 

Rok Součet žetonů nezmrazených komponent Počet žetonů, které lze použít
2015 61 32
2016 51 25
2017 51 20
2018 43 15
2019 3 3
2020 3 3

Homologace

Na začátku sezóny 2015 se zjistilo, že v pravidlech není definováno datum, do kdy musí týmy homologovat novou pohonnou jednotku. Z tohoto důvodu bylo oznámeno, že žetony, které výrobcům zbyly z vývoje letošní pohonné jednotky, mohou využít na její vývoj v průběhu roku.

Jinými slovy: každý výrobce měl na vývoj letošní pohonné jednotky 32 žetonů. Co mu zbylo, to může vyutíž do konce sezóny. K 2. červnu je situace taková:

  • Mercedes: 7 žetonů
  • Ferrari: 9 žetony
  • Renault: 12 žetonů

Honda vstoupila do F1 letos, takže ji nemohly žádné žetony zůstat. FIA ji přidělila počet, který byl odvozen od průměrného počtu žetonů ostatních výrobců zaokrouhleného směrem dolů (9 žetonů).

Foto: Getty Images / Mark Thompson                                  

Další článek: Video: Jak probíhá komentování formule E

16:39 | Skončil šéf komunikace F1 Matteo Bonciani
16. června | #7 zřejmě opravdu měla defekt a musela do boxů podruhé, protože kolo špatně nasadili.
14. června | Rozpočtový strop by mohl být zavedený už příští rok. Nebude se nikdo trestat za nedodržení, jen se budou ladit postupy.
13. června | Ferrari potvrdilo, že se neodvolá proti penalizaci Vettela. Možnost žádosti o přezkum je stále ve hře.

GP Francie 2019

Pátek 21. června 2019
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 22. června 2019
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 23. června 2019
Závod 15.10