Slavné týmy F1: Matra

Tato francouzská stáj strávila ve formuli 1 pouhých pět let. Za tu dobu se jí ale povedlo to, na co jiným nestačila celá desetiletí.
Slavné týmy F1: Matra

V šedesáti velkých cenách, kterých se Matra coby samostatný tým zúčastnila, vybojovala jednadvacet pódiových umístění, devět vítězství a v neposlední řadě hlavně titul mistra světa. Začněme ale hezky od začátku...

Ze vzduchu na zem

Původním odvětvím, na které se společnost Mécanique Aviation Traction specializovala, jak už sám název napovídá, bylo letectví a kosmonautika. Matra měla ve Francii zvučné jméno, k čemuž jí pomohla úzká spolupráce s armádou, pro kterou vyvíjela mimo jiné také samonaváděcí střely. Jelikož se v padesátých letech minulého století firmě velmi dařilo, rozhodlo se její vedení expandovat do nových oblastí. A protože letectví a automobilismus mají mnoho společného, bylo nasnadě zaměřit se právě na toto odvětví. Matra odkoupila zbytky firmy konstruktéra Reného Bonneta, jenž se zabýval stavbou monopostů formule Junior a stál za návrhem vozu Djet, což bylo jedno z prvních sériově vyráběných aut s motorem uprostřed. Nedlouho poté založil Jean-Luc Lagardère dceřinou společnost Matra Sports, která se soustředila na výrobu závodních vozů. Tento krok byl nejen přínosný, ale také velmi chytrý, neboť díky svému působení na poli leteckého průmyslu, měli Francouzi dostatek znalostí v oblasti aerodynamiky, jejíž důležitost si začali uvědomovat všichni automobiloví konstruktéři.

Přímočará cesta do formule 1

V polovině šedesátých let vstoupila Matra do šampionátu F3 a posléze i do F2. Obě kategorie si ihned podmanila. Její auta byla rychlá, spolehlivá a kvalitně provedená. To si ostatně dobře uvědomoval i Ken Tyrrell, jenž pro své jezdce Jackieho Stewarta a Jackyho Ickxe ve formuli 2 sháněl výkonné monoposty. V roce 1966 tak začala Matra dodávat svá auta britskému týmu a pomalu se připravovala na vstup do formule 1. V ní se francouzské vozy objevily poprvé hned v následující sezoně. Se svou vlastní stájí pronikla Matra do královny motorsportu ale až v ročníku 1968. A nevedla si vůbec špatně. Jackie Stewart získal tři vítězství a aspiroval na titul mistra světa. Nakonec ale podlehl Grahamu Hillovi.    

Mistrovská sezona

Do Velké ceny Jižní Afriky roku 1969 startoval Skot ještě se starým vozem. Ten nový, jehož označení bylo MS80, se v F1 prvně objevil během Velké ceny Španělska a premiéra to byla velmi úspěšná, neboť Stewart závod vyhrál. Díky své konstrukci byl tento monopost o celých patnáct kilo lehčí než jeho předchůdce, což byla obrovská výhoda, kterou skotský jezdec dokázal náležitě zužitkovat a proměnit v oba mistrovské tituly. S MS80 se pojí ještě další zajímavost. Stewart s ním zvítězil v dnes již památné Velké ceně Itálie, jež se do historie formule 1 zapsala jakožto závod s nejtěsnějším finišem, který mohli diváci kdy spatřit. V posledním kole spolu o první místo soupeřili vedle Jackieho Stewarta ještě Jochen Rindt, Jean Pierre Beltoise a Bruce McLaren. Ze zatáčky Parabolica vyjížděl na vedoucí pozici Rindt, ale Stewartovi se jej povedlo na cílové rovince předjet a s náskokem osmi setin vteřiny zvítězit.

Být patrioty se někdy nevyplácí

S finanční pomocí od francouzské vlády a společnosti Elf mohla Matra pro nadcházející sezonu použít vlastní třílitrový dvanáctiválec, který vyměnila za agregáty Ford. Tomu ale Tyrrell ani Stewart nedůvěřovali, a tak se rozhodli ze stáje odejít. Nicméně, vedení společnosti dosáhlo svého - nyní byl tým kompletně francouzský. To se však podepsalo na výkonnosti. Duo Beltoise - Pescarolo posbíralo dohromady pouze třiadvacet bodů a Matra se v Poháru konstruktérů propadla až na sedmou příčku. Ani v následujících dvou letech se dalšího vítězství v některé z velkých cen nedočkala a na konci sezony 1972 se z královny motorsportu stáhla.

Místo ní se soustředila na jiné prestižní kategorie, jakými byla například série Le Mans, ve které se francouzským vozům dařilo. Slavný závod Matra ovládla v ročnících 1972 a 1973. V průběhu sedmdesátých let se tato značka objevovala v F1 ještě coby dodavatel pohonných jednotek týmů Shadow a Ligier. Svým aktivitám ale nadobro učinila přítrž v roce 1982.       

Další článek: Ve formuli 1 se rozmohlo zkoumání všech otvorů, hledají se F-průduchy

20:34 | BBC: Hamiltona by měl nahradit Russell. Je to preferovaná volba. Tým spekulace nekomentuje.
15:58 | Stoffel Vandoorne dostal dnes v 7 ráno zprávu, že je Hamilton pozitivní a bude to za hodinu oznámeno. Míří do Bahrajnu, ale zatím neví, zda pojede. Vandoorne měl letět do Bahrajnu po testech formule E ve Valencii tak jako tak...
12:31 | Steiner také uvedl, že by se Romain Grosjean rád zúčastnil Grand Prix Abú Dhabí.
12:28 | Romain Grosjean zůstane další noc v nemocnici kvůli léčbě popálenin rukou.

GP Sachíru

Pátek 4. prosince 2020
1. trénink 14.30–16.00
2. trénink 18.30–20.00
Sobota 5. prosince 2020
3. trénink 15.00–16.00
Kvalifikace 18.00–19.00
Neděle 6. prosince 2020
Závod 18.10