Slavné týmy F1: Brabham

V historii tohoto sportu existuje jen málo stájí, které by se mohly chlubit tak dlouhou a zároveň i úspěšnou historií, jakou má Brabham.
Slavné týmy F1: Brabham

Jack Brabham je obrovskou ikonou padesátých, a hlavně šedesátých let. Ve formuli 1 se poprvé objevil ve Velké ceně Velké Británie roku 1955 jakožto jezdec Cooperu. Na body však dosáhl až o tři sezony později. Hned v následujícím ročníku se poprvé stal šampiónem a svůj mistrovský titul dokázal vzápětí obhájit. Na konci roku 1961 z Cooperu odešel a společně s leteckým inženýrem Ronem Tauranacem založil společnost Motor Racing Developments. Do nové sezony tak vstoupil s vlastním týmem, jenž byl ovšem přejmenován jednoduše na Brabham.  

Vůz BT3 byl dokončen v polovině sezony a prvním závodem, kterého se zúčastnil, byla Velká cena Německa. Již od samotného počátku byly jeho monoposty velice rychlé. Prvního vítězství se stáj dočkala v roce 1964 v Grand Prix Francie zásluhou Dana Gurneye.

Na vrcholu

Pouhých pět let stačilo Jacku Brabhamovi, aby vybudoval tým, který je schopen ucházet se o celkové prvenství. Australan tehdy jako první pilot v historii formule 1 vybojoval titul mistra světa ve svém vlastním voze. K němu neměl daleko ani v následující sezoně, avšak nakonec podlehl stájovému kolegovi Dennymu Hulmovi. Společně zajistili týmu celkově druhý, ale zároveň také poslední titul v Poháru konstruktérů.

Jednou nahoře, jednou dole

Poté ovšem následoval velký propad výkonnosti v důsledku časté nespolehlivosti motorů Repco, které britské vozy poháněly. Nepomohlo ani angažování Jochena Rindta, jenž po jednom roce navíc odešel ke konkurentům od Lotusu. Celkem povedenou sezonu zažila stáj Brabham v ročníku 1969, kdy Jackie Ickx projel pod šachovnicovou vlajkou jako první v Německu a v Kanadě a stal se vicemistrem. S devětačtyřiceti body na kontě skončil Brabham v Poháru konstruktérů druhý. Nakročeno správným směrem měl tento tým i v sezoně 1970. Technické problémy ale zapříčinily, že stáj obsadila až čtvrté místo. Téhož roku se Australan rozhodl ukončit kariéru. Vrátil se do rodné vlasti a polovinu svého podílu prodal Tauranacovi, jenž po dvou letech nabídl tým Berniemu Ecclestonovi.

Z počátku sedmdesátých let se Brabham trápil. Vítězství, a to hned tří, se dočkal až zásluhou Carlose Reutemanna v roce 1974. S Ecclestonem u kormidla zakončil tým sezonu 1975 na celkovém druhém místě. Do nového ročníku vstupoval s novými agregáty od Alfy Romeo. Výsledkem však bylo až deváté místo mezi konstruktéry.

Ve formuli 1 se tehdy experimentovalo s vozy s přísavným efektem, jehož průkopníkem byl Lotus v čele s Colinem Chapmanem. V roce 1978 přišel s vlastním řešením také Gordon Murray, konstruktér Brabhamu. Ten navrhl monopost BT46B, jenž na první pohled zaujal obrovským ventilátorem umístěným v zadní části vozu, jehož úkolem bylo vytvářet vakuum a generovat tak přítlak. Niki Lauda, který do Brabhamu přišel z Ferrari, s tímto vozem zvítězil ve Švédsku, ihned poté ale FIA zařízení zakázala. V téže sezoně posílil tým i Nelson Piquet.

Návrat na vítěznou vlnu

Když Lauda přerušil závodní kariéru, závisely sportovní úspěchy stáje výhradně na Brazilcovi. Ten Ecclestonovu důvěru nezklamal a v roce 1980 se odměnil třemi vítězstvími a stal se vicemistrem. Svůj výkon zopakoval Piquet i v následující sezoně, tentokrát bylo padesát bodů na titul dostačujících. Škoda jen, že stáj skončila 'až' druhá, předčil ji Williams. Ročník 1982 se opět nesl ve znamení častých technických poruch, s čímž ale Piquet a Patrese nemohli nic dělat. O to větší zadostiučinění pociťoval Brazilec rok poté, když si dojel pro svůj druhý mistrovský titul. Stáj zaznamenala dvaasedmdesát bodů a obsadila třetí příčku. Bylo to však naposled, kdy Brabham skončil v hodnocení týmů tak vysoko.

Bez peněz to zkrátka nejde

Piquet pro sezonu 1986 přestoupil k Williamsu a forma britského týmu šla rapidně dolů. V průběhu téhož ročníku se během testování zabil Elio de Angelis, a když na konci roku 1987 z F1 odešlo BMW, které dodávalo týmu motory, rozhodl se Ecclestone Brabham stáhnout.

Následně byla stáj prodána švýcarskému obchodníkovi Joachimu Lüthimu, aby se v sezoně 1989 vrátila zpět. Poté, co byl Švýcar zatčen kvůli zpronevěře, Brabham znovu změnil vlastníka. Ten však nebyl s to zajistit dostatečné množství peněz. Konkurenceschopnost byla v nedohlednu a stáj se topila v dluzích, které v roce 1992 vyústily až v konečný odchod z F1.

Další článek: Buemi hodnotí rozložení sil: První je Red Bull, následují Force India a McLaren

19:06 | V klipu od Red Bullu se objeví i skladba Vltava od Bedřicha Smetany. Není to poprvé v souvislosti s F1. V roce 2017 ji formule 1 použila v oficiální upoutávce na sezónu. Pamatujete? odkaz
9:47 | Red Bull za chvíli uveřejní video, které natáčel v Česku a na Slovensku. Sledujte premiéru živě na Youtube: odkaz
9:05 | U Ferrari očkují nejen zaměstnance, ale začínají očkovat také jejich rodinné příslušníky...
14. června | Od zítřka začíná platit nová směrnice, která zpřísňuje zátěžové testy ohebnosti zadních křídel.

GP Francie 2021

Pátek 18. června 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 19. června 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 20. června 2021
Závod 15.00