Slasti a strasti Pohárů konstruktérů. Na co všechno má vliv konečné pořadí?

Sezóna skončila. Známé konečné pořadí v obou šampionátech. Jaké důsledky ale pořadí má?

První až desátý tým

24 závodů a 6 sprintů. V každém lze získat body. Kdo jich má na konci nejvíce, ten se stane mistrem světa. Jaké důsledky ale má pořadí na dalších místech?

V případě šampionátů jezdců se první tři jezdci vydávají na galavečer FIA, který se tento rok koná 13. prosince ve Rwandě.

Pořadí v šampionátu může mít pro jezdce určitý význam z hlediska jeho kariéry, zejména v kontextu s týmovým kolegou. Více bodů také znamená větší poplatek, který musí jezdec zaplatit FIA (to je ta méně příjemná část). 

V případě Poháru konstruktérů jsou ale důsledky konečného pořadí mnohem větší. Jaké? Podívejme se v dalších kapitolách.

F12024GP24ABU_tYgY.jpg
Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Pokračování 2 / 5

Peníze jsou vždy až na prvním místě

Peníze hýbou světem a Formule 1 samozřejmě není výjimkou. Týmy F1 mají několik zdrojů příjmu. Kromě peněz od sponzorů nebo z prodeje merche jde především o podíl z komerčních práv.

Formule 1 vydělává nemalé peníze. Televize platí za to, že mohou F1 vysílat, okruhy za to, že mohou uspořádat velkou cenu. První a velký kus chutného dortu ukrojí samotný majitel komerčních práv – Liberty Media. Vezme si asi polovinu.

Ještě než jsou ke stolu pozváni všichni účastnicí, ukrojí si kus dortu někteří jako bonus. Ferrari dostává peníze za to, že je to Ferrari. Slavná značka, která je v šampionátu od začátku. Bonus dostávají také týmy za vítězství v minulých šampionátech. Celkově tvoří bonusy asi čtvrtinu. Zbytek se rozdělí podle pořadí v Poháru konstruktérů. Z tohoto důvodu má smysl i boj o páté nebo sedmé místo. Není to titul, ale dostanete větší kus dortu! 

Očekává se, že si týmy letos rozdělí asi 1,25 až 1,3 miliardy dolarů. Na odměny za pořadí půjde asi 1 miliarda, zbytek na bonusy. Částky uvedené níže jsou odhad. 

Týmy budou peníze dostávat ve splátkách v průběhu příštího roku. Jen pro představu uveďme, že 140 milionů dolarů, které dostane první tým, fakticky pokryjí náklady v rámci rozpočtového stropu – do něj se ale nepočítají všechny náklady. 

Peníze podle pořadí (bez bonusů)

P Tým Peníze (miliony dolarů)
1 McLaren 140
2 Ferrari 131
3 Red Bull 122
4 Mercedes 113
5 Aston Martin 104
6 Alpine 95
7 Haas 87
8 RB 78
9 Williams 69
10 Sauber 60

Pokračování 3 / 5

Startovné

Teď z opačného soudku. Stejně jako jezdci, také týmy musí platit za to, že mohou ve F1 startovat. Klíč je podobný jako u jezdců. Každý tým zaplatí pevnou částku, která se každý rok zvyšuje o inflaci. Kromě toho platí další peníze za každý získaný bod. 

Pro příští rok bude fixní částka 680 203 dolarů. Za každý získaný bod pak tým zaplatí dalších 6 799 dolarů. Mistr světa má to privilegium, že musí zaplatit více. Za každý bod zaplatí McLaren 8 161 dolarů.

Také částka za bod roste každý rok a to nejen kvůli inflaci, ale také kvůli zařazení sprintů a většímu počtu závodů. Jako zápisné za letošní rok zaplatily týmy celkem 23 895 000 dolarů, v příštím roce to bude na základě letošních výsledků o necelých 1,9 milionu dolarů více.

P Tým Body Základní částka Za body Celkem
1 McLaren 666 680 203 5 435 226 6 115 429
2 Ferrari 652 680 203 4 432 948 5 11 3151
3 Red Bull 589 680 203 4 004 611 4 68 4814
4 Mercedes 468 680 203 3 181 932 3 862 135
5 Aston Martin 94 680 203 639 106 1 319 309
6 Alpine 65 680 203 441 935 1 12 2138
7 Haas 58 680 203 394 342 1 074 545
8 RB 46 680 203 312 754 992 957
9 Williams 17 680 203 115 583 795 786
10 Kick Sauber 4 680 203 27 196 707 399

Pokračování 4 / 5

Foukání 

Vývoj v aerodynamickém tunelu je omezen už mnoho let. Od roku 2020 ale do těchto omezení promlouvá také pozice v Poháru konstruktérů.

Netýká se to jen aerodynamického tunelu ale také CFD simulací, které pomoci výpočtů (proudění kapalin) inženýrům ukazují, jak vzduch proudí okolo vozu nebo vybraných částech vozu. 

V případě aerodynamického tunelu je situace trochu lépe představitelná, a tak se podívejme na tuto oblast. Princip je ale u obou nástrojů stejný.

Vývoj v tunelu se nepočítá na dny nebo týdny ale na „aerodynamická testovací období“ alias ATP (Aerodynamic Testing Periods). Jeden ATP trvá vždy 8 týdnů a za rok jich máme 6. To je dohromady 48 týdnů. Nezapomeňme, že v létě (i v zimě) jsou továrny povinně zavřené. 

Pro první tři ATP je rozhodující pořadí v Poháru konstruktérů v předešlém roce. Pro další tři ATP (4., 5. a 6.) je rozhodující pořadí v Poháru konstruktérů na konci posledního dne třetího ATP, což je na nepřekvapivě na konci června. 

V pravidlech jsou pro aerodynamický tunel definovány určité referenční hodnoty pro každý jeden ATP. Konkrétně jde o tři parametry:

  • Počet spuštění tunelu: 320 
  • Čas foukání: 80 hodin 
  • Čas obsazení: 400 hodin 

Pokud začne vítr foukat rychlostí nad 5 m/s, je to jedno spuštění tunelu, po překročení 15 m/s začne běžet čas foukání (trochu volnější překlad). Jakmile rychlost větru snížíte, čas foukání sice neběží, ale stále vám běží čas obsazení tunelu.

Referenční hodnoty platí pro tým, který je na sedmém místě. Každý tým výše má o 5 % méně a tým níže o 5 % více. 

Red Bull tak bude moci využívat CFD a tunel o 10 % více než McLaren. V normálním roce by toho mohl využít při vývoji aktuálního vozu. Od 1. ledna se ale rozmrazí možnost vývoje vozu pro rok 2026. Týmy tak budou pracovat na dvou projektech současně výjimečně už od Nového roku (normálně se s vývojem nového vozu začíná někdy cca v dubnu) a extra čas se tedy bude hodit o to více!

P Tým %
1 McLaren 70
2 Ferrari 75
3 Red Bull 80
4 Mercedes 85
5 Aston Martin 90
6 Alpine 95
7 Haas 100
8 RB 105
9 Williams 110
10 Kick Sauber 115

Pokračování 5 / 5

Pořadí v boxové uličce

Přemýšleli jste někdy nad tím, jak jsou týmy v boxové uličce seřazené? Ano, je to podle pořadí v Poháru konstruktérů v předešlém roce. 

Mistr světa má boxy hned jako první. Jeho jezdci tak vjedou do boxů, zapnou omezovač rychlosti a zatočí rovnou k mechanikům. 

Otázkou je, zda to má nějakou výhodu. V poslední době je to spíše obráceně. FIA v kvalifikacích hlídá maximální čas mezi oběma safety car čárami. Jezdci si tak vytváří prostor na trati už v boxech, kde se tak tvoří fronty. Mistři světa to mají na konec boxové uličky nejdál, a tedy největší šanci, že zůstanou někde na konci fronty. 

image.pngBoxová ulička na okruhu Yas Marina. Čísla označují jednotlivé garáže.
Foto: FIA 
 

Doporučujeme

Články odjinud