Elektrická formule E poprvé závodila na nové trati v Kapském Městě a EPrix v Jihoafrické republice fanoušky na tribunách rozhodně nenudila. Na okruhu lemujícím pobřeží oceánu a vedoucím kolem fotbalového svatostánku pro světový fotbalový šampionát 2010 vybojoval triumf Antonio Felix da Costa.
Portugalský tovární pilot Porsche odstartoval z jedenáctého místa a rychle se začal probojovávat pořadím směrem vzhůru. Ve čtyřiadvacátém kole da Costa zaútočil na Nicka Cassidyho v monopostu Envision a převzal vedení v závodě.
Jednatřicetiletý pilot si následně vypracoval pohodlný náskok, se kterým by si býval odbyl druhou povinnou aktivaci útočného módu bez ztráty prvního místa. Jenomže da Costa nesprávně projel aktivační zónou, do útočného módu proto nevstoupil, a ještě se na něj dotáhl Jean-Éric Vergne ve voze DS Penske.
Da Costa poté vyčkával po dvě kola. Následně opět zamířil do aktivační zóny a tentokrát útočný mód úspěšně aktivoval. Jenže se před něj do čela dostal Vergne.
Portugalec však mohl využít vyššího výkonu a počkal si na správný okamžik. V prvním ze dvou přidaných kol kvůli výjezdu safety caru po kolizi Pascala Wehrleina a Sébastiena Buemiho z úvodu závodu použil da Costa na Vergneho stejný odvážný manévr vnějškem, kterým si pár minut před tím poradil s Cassidym. A da Costa byl opět úspěšný.
Díky nebojácnému útoku získal portugalský pilot Porsche v Kapském Městě první vítězství sezony a v celkovém pořadí je nyní čtvrtý o 4 body za třetím Vergnem. Franouz dojel v sobotu na druhém místě, pódium završil Cassidy s monopostem Envision.
„Získat vítězství je skvělé, ale jako sportovci si procházíme i těžkými momenty a první dva měsíce tohoto roku pro mě nebyly snadné. Takže tohle vítězství má pro mě speciální příchuť. Samozřejmě jsem ho získal proti skvělým soupeřům, na které jsem bez obav mohl vyzkoušet takové manévry. Oba jsou tvrdí, ale féroví,“ pochválil po závodě da Costa Vergneho s Cassidym pro motorsport.com za jejich zodpovědný přístup.
Z Jihoafrické republiky odjíždí s prázdnou lídr šampionátu a da Costův týmový kolega Wehrlein, který si nárazem do Buemiho poškodil přední zavěšení a musel odstoupit. Německý pilot Porsche má 80 bodů, druhý Jake Dennis, který v Kapském Městě také nebodoval, má bodů 62.
Sezona mistrovství světa formule E bude pokračovat na další nové trati v brazilském Sao Paulu, kde se pojede 25. března.
Několik vozů nestartovalo
Hned pět monopostů nuceně chybělo na startovním roštu kapské EPrix. Po nehodě v kvalifikaci, kterou jeho Jaguar odnesl zničeným šasi, se do závodu nepodíval Sam Bird. Ten tak po předchozím fiasku v indickém Hajdarábádu, kde sestřelil týmového kolegu Evanse, opět vyšel na prázdno.
Velký problém řešila indická Mahidra. Kvůli potížím se zadní nápravou, která je součástí pohonného systému, přišly všechny formule s její pohonnou jednotkou už o kvalifikaci a následně i o samotnou EPrix.
Do závodu tak neodstartovali jak tovární piloti Mahindry Lucas di Grassi a Oliver Rowland, tak jezdci zákaznické stáje Abt Cupra Nico Müller a Kelvin van der Linde, který stále zaskakuje za zraněného Robina Frijnse. Pro van der Lindeho to byl obzvláště smolný den, jelikož přišel o šanci startovat na domácí půdě.
Výsledky
P |
Jezdec |
Tým |
Čas / ztráta |
Kol |
1 |
A.F.da Costa |
Porsche |
42:25.403 |
32 |
2 |
Jean-Éric Vergne |
DS Penske |
0.281 |
32 |
3 |
Nick Cassidy |
Envision |
1.808 |
32 |
4 |
René Rast |
McLaren |
2.208 |
32 |
5 |
Sébastien Buemi |
Envision |
2.656 |
32 |
6 |
Dan Ticktum |
NIO |
3.209 |
32 |
7 |
Stoffel Vandoorne |
DS Penske |
4.210 |
32 |
8 |
Norman Nato |
Nissan |
8.582 |
32 |
9 |
André Lotterer |
Andretti |
8.755 |
32 |
10 |
Jake Hughes |
McLaren |
10.475 |
32 |
11 |
Mitch Evans |
Jaguar |
14.183 |
32 |
12 |
S.Sette Câmara |
NIO |
14.914 |
32 |
13 |
Jake Dennis |
Andretti |
38.846 |
32 |
14 |
Sacha Fenestraz |
Nissan |
47.613 |
32 |
- |
Max Günther |
Maserati |
|
20 |
- |
Edoardo Mortara |
Maserati |
|
1 |
- |
Sam Bird |
Jaguar |
|
0 |
- |
Pascal Wehrlein |
Porsche |
|
0 |