Skončilo řízení s Mercedesem a Pirelli. Podívejte se na předložené argumenty

Ve čtvrtek proběhlo disciplinární řízení s Mercedesem a Pirelli kvůli společnému testu. Tribunál vyslechl všechny strany a své rozhodnutí oznámí v pátek.
Skončilo řízení s Mercedesem a Pirelli. Podívejte se na předložené argumenty

Během disciplinárního řízení postupně vystoupily všechny tři strany. FIA coby žalobce a Mercedes s Pirelli v roli obžalovaných. Federace argumentovala, že Mercedes jasně porušil pravidla, protože testoval s letošním vozem. Zároveň znovu odmítla, že by její delegát Charlie Whiting dal Mercedesu svolení k testu, pouze mu ústně poskytl nezávazný názor, aniž by věděl, že se tým chystá test opravdu uskutečnit. Advokát FIA pak Rosse Brawna dotlačil k přiznání, že se tým vždy něco naučí, když jezdí s aktuálním vozem. FIA připomněla, že pravidla platí za všech okolností a pro všechny, nezávisle na tom, kdo co říká, a měnit je může jen Světová rada motorsportu.

Mercedes postavil svoji obhajobu na znění pravidel, které zakazuje testování s aktuálním vozem, pokud je pořádáno účastníkem šampionátu. Advokát německé stáje argumentoval, že se jednalo o test Pirelli, které není soutěžícím, tudíž pravidla zůstala neporušena. Dále Mercedes poukázal na Ferrari, které testovalo pro Pirelli s dva roky starým vozem, a Lotus, který Pirelli poskytoval renault z roku 2010.

Pirelli se hájilo tím, že 1000kilometrový test nabídlo každému týmu a že nebylo žádoucí, aby u testu s Mercedesem byli všichni. Navíc dodalo, že neuznává pravomoc FIA udělit mu trest, kompetenci pro takový krok přisuzuje jen civilnímu soudu.

Tribunál se vyslechl všechny strany a oznámil, že verdikt přednese v pátek.

Průběh řízení a všechny argumenty detailně
16:55
Předsedající uzavřel slyšení a oznámil, že verdikt bude oznámen zítra.

16:50 Advokát Mercedesu navrhl FIA, že pokud chce tým potrestat, ať mu dá napomenutí nebo při nejhorším zakáže účast v červencovém testu mladých talentů.

16:45 Předsedající advokátovi Mercedesu připomněl, že tým nikdy nedostal formální svolení od Charlieho Whitinga zúčastnit se testu Pirelli s letošním vozem.

16:40 Slovo má advokát Mercedesu. Řekl, že Mercedes jednal v dobré víře a se svolením Charlieho Whitinga. Test neskrýval, skrytí identity jezdců teď považuje za chybu. Dodal, že pokud Mercedes přeci jen udělal něco špatně, ostatním týmům se rád omluví, a připomněl, že se případné provinění týká jen týmu, ne jezdců.

16:30 FIA vidí své jediné pochybení v tom, že se Whiting neujistil, že o testu byly informované ostatní týmy, když se na něj dotazoval Mercedes.

16:00 Slova se znovu ujal žalobce a advokát FIA Mark Howard. Zopakoval, že testy s aktuálním vozem odporují pravidlům. Mercedes testem s Pirelli podle něj získal nelegální výhodu. Naopak Ferrari pravidla neporušilo, protože ve svém testu s Pirelli jezdilo s dva roky starým vozem.

15:45 Skončila obhajoba Pirelli.

15:35 Pirelli argumentuje, že mu FIA nikdy neuložila, aby se každého testu účastnily vždy všechny týmy najednou. Nebylo by podle něj produktivní, kdyby se k Mercedesu v Barceloně přidaly všechny ostatní stáje.

15:25 Pirelli říká, že v březnu 2012 nabídlo všem týmům 1000kilometrový test a že tato nabídka byla platná i letos.

15:20 Ze zmíněných důvodů považuje Pirelli disciplinární řízení vedené proti němu za nepřijatelné.

14:50 Skončila obhajoba Mercedesu, po přestávce začala obhajoba Pirelli. Advokát Pirelli otevírá tím, že jelikož Pirelli není na rozdíl od Mercedesu soutěžícím, nepatří do jurisdikce FIA. Italský výrobce je tedy přesvědčen, že mu FIA nemůže udělit žádný disciplinární trest. Trestat ho podle jeho mínění může jen civilní soud.

14:00 Brawn byl právníkem FIA dotlačen k přiznání, že když tým jezdí s aktuálním vozem, něco se vždy naučí. "To je asi nevyhnutelné a bylo to vzato v úvahu, když nám FIA dala povolení test uskutečnit. Ale je třeba tomu dát správné proporce."

13:55 Mercedes politoval, že identitu závodních jezdců maskoval černými helmami a omluvil se za to. Uznal, že to může vyvolávat podezření, ale říká, že tak chtěl jen zajistit bezpečnost Hamiltona a Rosberga.

13:50 Na otázku advokáta FIA, zda byl Mercedes ze strany Pirelli ujištěn, že o testu byly informované ostatní týmy a vyzvány k vyslání svých zástupců, Brawn odpověděl: "Ano." Na otázku, zda mu pak nepřišlo divné, že se na test nikdo podívat nepřišel, odpověděl vyhýbavě, že Mercedes nebyl zodpovědný za test Pirelli.

13:40 Jelikož Mercedes na rozdíl od Pirelli říká, že hlavním účelem testu bylo najít řešení pro oddělování běhounu, chce to podpořit argumenty. Brawn proto ukazuje fotky pneumatik s odděleným běhounem a dopis Asociace jezdců Grand Prix (GPDA) adresovaný prezidentu FIA Jeanu Todtovi, který vyjadřuje obavy pilotů o bezpečnost plynoucí z oddělování běhounu za jízdy.

13:35 Advokát FIA se zastává Lotusu. Říká, že tým nemohl využít žádná telemetrická data z loňských soukromých testů Pirelli s dva roky starým renaultem. Navíc ostatní týmy souhlasily s tím, že Pirelli bude využívat v testech právě tento monopost.

13:30 Ke konzultaci s Whitingem Brawn říká, že týmy s ním během závodních víkendů často komunikují nepísemnou formou.

13:23 Mercedes předvolává jako svědka Rosse Brawna. Ten říká, že data z testu jeho tým nemohl nijak využít. S právníkem Harrisem se pak snaží vtáhnout do hry další tým, a to Lotus. Pro předchozí testy totiž Pirelli používalo Renault z roku 2010, čímž podle Mercedesu mohl získat výhodu tým Lotus, z jehož továrny tento vůz pochází. Nezmiňuje však sofistikované zabezpečení dat třetí stranou, které Pirelli při těchto testech používalo, aby se Lotus k ničemu nedostal.

13:17 Tribunál připomněl Mercedesu, že nemá mandát soudit Ferrari. Má pověření jen na test Mercedesu.

13:15 Mercedes obvinil Ferrari, že když testovalo s Pirelli, zkoušelo i své nové díly. Mercedes dál říká, že má k dispozici e-mailovou komunikaci mezi Ferrari a Pirelli, ve které Ferrari žádá výrobce pneumatik "o víc dat" ze společného testu a dostane je. Právník Mercedesu tvrdí, že tyto e-maily viděla i FIA, ale rozhodla se Ferrari nesoudit.

13:05 Mercedes se také snaží vyvrátit, že se při testu něco naučil. Předkládá čtyři argumenty, proč tomu tak podle něj není. 1. Nevěděl, jaké pneumatiky testuje. 2. Jen konal dle pokynů Pirelli. 3. Na vůz nenasadil během testu nic nového. 4. Telemetrická data mu byla k ničemu, protože nevěděl, jaké pneumatiky testuje. Nasbíraná data by údajně klidně předal ostatním týmům, ale nemohl, protože patří Pirelli.

13:00 Mercedes odhalil, že Ferrari testovalo s Pirelli nejen letos, ale také loni před GP Španělska. Přičemž v roce 2012 dokonce překonalo hranici 1000 kilometrů. A Ferrari tehdy dokonce mělo zaplatit pronájem okruhu, což podle Mercedesu svědčí o větším zapojení, než by nasvědčovalo běžnému testu Pirelli.

12:45 Pravidla zakazující testování v sezóně říkají, že se nesmí testovat "s vozy, které podstatně odpovídají aktuálním technickým pravidlům formule 1, nebo těm z předchozího nebo následujícího roku." A podle Mercedesu auto z roku 2011 "podstatně odpovídá" aktuálním pravidlům, nejen protože na letošní ztrácí jen půl sekundy na kolo, tudíž se Ferrari při testu s Pirelli dopustilo toho samého co Mercedes. Mercedes proto požaduje, aby byl verdikt tribunálu stejný pro obě stáje.

12:45 K netransparentnosti Mercedes dodává, že ani Ferrari neinformovalo o svém testu s Pirelli ostatní týmy.

12:40 Mercedes se snaží vrátit do hry také Ferrari. Právník Mercedesu Paul Harris nechápe, proč FIA rovnou osvobodila Ferrari, když také testovalo s Pirelli před závodem v Barceloně. Bylo to sice s dva roky starým vozem, ale monoposty 2013 a 2011 jsou si podle Mercedesu velmi podobné, a proto pokud FIA tvrdí, že Mercedes získal testem nesportovní výhodu, získalo ji také Ferrari.

12:15 Na podporu svých argumentů Mercedes předkládá e-mailovou komunikaci mezi Whitingem a právníkem FIA Sébastienem Bernardem. Whiting v ní na téma testu s letošním vozem píše: "Dle mého názoru by takový test nebyl uskutečněn soutěžícími a dalo by se argumentovat, že ho uskutečnilo Pirelli. Mohli bychom mít takové stanovisko?" Na což mu Bernard odpověděl: "Vskutku, takovou pozici bychom mohli zaujmout, že to není podnikuto soutěžícím."

12:10 Mercedes se domnívá, že neporušil pravidla, protože to nebyl jeho test, ale test Pirelli. Pravidla zakazují sezónní testy "uskutečněné soutěžícím zapsaným do šampionátu." Mercedes se hájí tím, že test uskutečnilo Pirelli, tedy nikoliv soutěžící, ale dodavatel pneumatik, a tudíž se nejedná o porušení pravidel.

12:00 Podle Mercedesu je irelevantní, jaký byl účel testu. Vedlo ho totiž Pirelli a všechna telemetrická data byla nashromážděna pro Pirelli.

11:40 Skončila obžaloba FIA, začíná obhajoba Mercedesu. Oproti původnímu plánu má vystoupit jako svědek i Ross Brawn, a to kvůli novým informacím, které získal dnes dopoledne.

11:30 Neformálnost komunikace mezi Whitingem a Mercedesem o testu dokazuje FIA tím, že proběhla jen telefonicky. Formální písemná komunikace by se totiž dostala v kopii všem ostatním týmům, které by měly možnost reagovat ještě před testem.

11:25 Právník FIA John Howard poukázal coby žalobce na rozdíly mezi dřívějšími testy se starými vozy a otevřeností pro ostatní týmy, a mezi letošním utajovaným testem s Mercedesem. Ptal se, proč Mercedes nasadil závodní, a ne testovací jezdce. Podle něj Mercedes získal nelegální výhodu, protože není možné, že by se v testu nic nenaučil, když jezdil s letošním vozem a závodními jezdci.

11:15 Pirelli sice nemůže být souzeno stejně jako Mercedes, protože není soutěžící v šampionátu, ale FIA ho může potrestat na základě známého článku 151c Sportovního kodexu, který zakazuje jakékoliv jednání, které může poškodit danou soutěž nebo motorsport obecně. Na druhé straně FIA uznala, že Pirelli neporušilo svoji smlouvu s formulí 1, takže v této rovině obvinění nehrozí.

11:10 O tom, že se test uskuteční, nebyl informován vůbec nikdo. Nevěděly o něm ostatní týmy, ale dokonce ani FIA. Mercedes se na test jen dotázal a po odpovědi od Whitinga už neřekl, že test opravdu uskuteční.

11:00 FIA konstatovala, že pokud by Mercedes a Pirelli přistoupily k testu otevřeně a transparentě, přičemž by předem informovaly všechny ostatní týmy, nikdo by dnes před Mezinárodním tribunálem nestál.

10:45 FIA shledala rozdíly ve vyjádření Mercedesu a Pirelli. Podle Pirelli byl hlavním cílem testu vývoj pneumatik 2014, podle Mercedesu nalezení řešení pro oddělující se běhoun.

10:30 Důležitým tématem a hlavním argumentem obhajoby je údajné svolení k testu, které měl Mercedes dostat od ředitele závodů a delegáta FIA Charlieho Whitinga. Komunikace mezi Whitingem a Mercedesem proběhla telefonicky. Mercedes se dotázal na test a Whiting po poradě s právníky FIA odpověděl, že je možné ho realizovat, pokud budou souhlasit všechny ostatní týmy a dostanou stejnou příležitost testovat s Pirelli. Což se nestalo, podmínky tedy nebyly splněny.

FIA k tomu dodala dvě věci. 1) Ať už Whiting řekl Mercedesu cokoliv, nemělo to žádnou právní váhu a jednalo se jen o názor. 2) Ať už Whiting řekl Mercedesu cokoliv, pravidla musí být dodržována v každém případě.

Z toho jednoznačně vyplývá, že byl test nelegální.

10:00 FIA potvrdila, že má Pirelli díky své smlouvě nárok na 1000kilometrové testy v průběhu sezóny s týmy, ale není řečeno, s jakým vozem. Musí však ke všem týmům přistupovat rovnocenně.

9:45  Začíná obžaloba FIA. Ta obdržela velké množství dat z inkriminovaného testu od Mercedesu a Pirelli. Z toho vyvozuje, že je velmi málo pravděpodobné, že by se Mercedes v testu nic nenaučil.

9:35 Své zástupce vyslali do Paříže v roli pozorovatelů týmy Ferrari, Red Bull, McLaren a Williams. Překvapivě se dostavil přímo šéf úřadujících mistrů Christian Horner, přidal se k němu šéfinženýr Paul Monaghan a právnička týmu Tanja Pattová.

9:30 Řízení začalo podle plánu. Tribunálu předsedá Edwin Glasgow, doplňují ho Laurent Anselmi, Chris Harris, Patrick Raedersdorf a Tony Scott-Andrews. Rosse Brawna zastupuje advokát Paul Harris, Paula Hemberyho zastupuje Dominique Dumas.

Diskuze (382) Další článek: Dnes proběhne disciplinární řízení s Mercedesem a Pirelli
17:16 | Podle FIA je 10 % šance na déšť v FP3 a kvalifikaci. Uvidíme poprvé slicky...
16:45 | Force India chce do prosince rozhodnout o novém názvu...
19. října | Ricciardo ve druhém tréninku nevyjel. protože měl defekt na své sadě pneumatik do přechodných podmínek.
19. října | Red Bull se vrací k B specifikaci motoru Renault po problémech s mapováním motoru.

GP USA 2018

Pátek 19. října 2018
1. trénink Hamilton (1:47.502, mokro)
2. trénink Hamilton (1:48.716, mokro)
Sobota 20. října 2018
3. trénink Vettel (1:33.797)
Kvalifikace Hamilton (1:32.237)
Neděle 21. října 2018
Závod 20.10