Sir Stirling Moss (1929-2020)

Brzy ráno v neděli 12. dubna zemřel ve věku 90 let bývalý automobilový závodník Sir Stirling Moss označovaný za jednoho z nejlepších závodníků všech dob, který nikdy nezískal titul mistra světa formule 1.
Sir Stirling Moss (1929-2020)

Moss se narodil 17. září 1929. Jeho otcem byl zubař Alfred Moss, který byl ale také amatérským automobilovým závodníkem a v roce 1924 skončil šestnáctý v 500 mil Indianapolis. Také jeho matka, Aileen Mossová (rozená Craufurdová) měla k závodům blízko. Účastnila se závodů do vrchu.

Mossova závodní kariéra trvala od roku 1948 do roku 1962. Vyhrál celkem 212 z 529 závodů, do kterých nastoupil. Z toho šestnáct velkých cen formule 1, ačkoliv se mistrem světa F1 nikdy nestal.

Kariéru začal za volantem BMW 328, DPX 653 svého otce Alfreda. Ještě předtím byl žokejem a z výher na dostizích zaplatil v roce 1948 zálohu za svůj první závodní vůz, Cooper 500. Přesvědčil svého otce, který chtěl, aby se stal zubařem, a vůz si koupil. Své schopnosti brzy prokázal výhrami na národní i mezinárodní úrovni.

Všestranný závodník

Prvního velkého vítězství se dočkal s půjčeným Jaguarem XK120 v závodě RAC Tourist Trophy na okruhu Dundrod v roce 1950. Tento podnik následně vyhrál ještě šestkrát mezi lety 1951 až 1961.

Moss byl úspěšný také v závodech rallye. Vyhrál Coupe d'Or a v roce 1952 skončil druhý v Rallye Monte Carlo.

V roce 1954 se stal první neamerickým jezdcem, který vyhrál dvanáctihodinový vytrvalostní závod v Sebringu.

Ještě o rok dříve si všiml Mossova jezdeckého umění šéf oddělení motorsportu Mercedesu Alfred Neubauer, který mluvil s Mossovým manažerem Kenem Gregorym o možnosti závodit za Mercedes ve formuli 1.

Stirling Moss a Lewis Hamilton se setkali v Silverstonu

Stirling Moss a Lewis Hamilton se setkali v Silverstonu

Moss si pro sezónu 1954 koupil Maserati 250F. Ačkoliv kvůli špatné spolehlivosti v celkovém pořadí skončil až třináctý, několikrát se kvalifikoval vedle nejrychlejších mercedesů a v závodech si vedl dobře. Prvního vítězství dosáhl v nemistrovském závodě Oulton Park International Gold Cup.

V GP Itálie dokázal předjet v té době nejlepší jezdce Juana Manuela Fangia a Alberta Ascariho a až do 68. kola, kdy jej ze závodu vyřadilo selhání motoru, vedl. Neubauer neváhal a podepsal s ním smlouvu na rok 1955.

Hned v roce 1955 se Moss dočkal prvního vítězství ve formuli 1, v domácí Velké ceně Velké Británie v Aintree, kde mercedesy obsadily první čtyři pozice. V celkovém pořadí skončil Moss druhý. Vicemistrem se stal ještě v následujících čtyřech letech s Maserati a Vanwallem.

V sezóně 1958 bojoval s Mikem Hawthornem o titul mistra světa. Moss prokázal gesto fairplay, když sportovní komisaři vinili Hawthorna z jízdy v protisměru. Moss se jezdce Ferrari ale zastal, když mu poradil, aby tak restartoval svůj motor. Památné je také jeho vítězství z Velké ceny Monaka 1961.

Zemřel Stirling Moss

Zemřel Stirling Moss

Kromě toho stál Moss u několika milníků. Získal první vítězství vozu s motorem vzadu (Cooper, GP Argentiny 1958) a jako jediný vyhrál ve F1 s vozem s pohonem všech čtyř kol (vůz Ferguson v roce 1961 na Oulton Parku).

V roce 1962, na Velikonoční pondělí, jeho život ale poznamenala havárie v Goodwoodu. Moss byl v kómatu a následujícího půl roku měl levou část těla částečně ochrnutou. Na základě toho ukončil závodnickou kariéru, ačkoliv několika závodů se ještě zúčastnil.

Nastoupil do několika historických závodů a pravidelně navštěvoval festival v Goodwoodu. V prosinci 2016 vážně onemocněl a v Singapuru byl hospitalizován s vážnou infekcí. V lednu 2018 se stáhl z veřejného života.

Foto: Getty Images / Andrew Hone

Další článek: Zemřel Stirling Moss

9:00 | Lewis Hamilton může tento víkend vyrovnat Schumacherův rekord v počtu vítězství. I proto bude Netflix natáčet tento týden právě u Mercedesu.
20:10 | Fernando Alonso navštívil továrnu Renaultu.
21. září | Velká cena Eifelu nebude bez fanoušků. Na Nürburgringu počítají s prodejem 20 tisíc vstupenek. Prodej začne zítra.
20. září | Zak Brown má důvod k oslavě. Jeho United Autosports vyhrál 24h Le Mans v kategorii LMP2.

GP Ruska 2020

Pátek 25. září 2020
1. trénink 10.00–11.30
2. trénink 14.00–15.30
Sobota 26. září 2020
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 27. září 2020
Závod 13.10