Sir Stirling Moss (1929-2020)

Sir Stirling Moss (1929-2020)

Brzy ráno v neděli 12. dubna zemřel ve věku 90 let bývalý automobilový závodník Sir Stirling Moss označovaný za jednoho z nejlepších závodníků všech dob, který nikdy nezískal titul mistra světa formule 1.

Moss se narodil 17. září 1929. Jeho otcem byl zubař Alfred Moss, který byl ale také amatérským automobilovým závodníkem a v roce 1924 skončil šestnáctý v 500 mil Indianapolis. Také jeho matka, Aileen Mossová (rozená Craufurdová) měla k závodům blízko. Účastnila se závodů do vrchu.

Mossova závodní kariéra trvala od roku 1948 do roku 1962. Vyhrál celkem 212 z 529 závodů, do kterých nastoupil. Z toho šestnáct velkých cen formule 1, ačkoliv se mistrem světa F1 nikdy nestal.

Kariéru začal za volantem BMW 328, DPX 653 svého otce Alfreda. Ještě předtím byl žokejem a z výher na dostizích zaplatil v roce 1948 zálohu za svůj první závodní vůz, Cooper 500. Přesvědčil svého otce, který chtěl, aby se stal zubařem, a vůz si koupil. Své schopnosti brzy prokázal výhrami na národní i mezinárodní úrovni.

Všestranný závodník

Prvního velkého vítězství se dočkal s půjčeným Jaguarem XK120 v závodě RAC Tourist Trophy na okruhu Dundrod v roce 1950. Tento podnik následně vyhrál ještě šestkrát mezi lety 1951 až 1961.

Moss byl úspěšný také v závodech rallye. Vyhrál Coupe d'Or a v roce 1952 skončil druhý v Rallye Monte Carlo.

V roce 1954 se stal první neamerickým jezdcem, který vyhrál dvanáctihodinový vytrvalostní závod v Sebringu.

Ještě o rok dříve si všiml Mossova jezdeckého umění šéf oddělení motorsportu Mercedesu Alfred Neubauer, který mluvil s Mossovým manažerem Kenem Gregorym o možnosti závodit za Mercedes ve formuli 1.

Moss si pro sezónu 1954 koupil Maserati 250F. Ačkoliv kvůli špatné spolehlivosti v celkovém pořadí skončil až třináctý, několikrát se kvalifikoval vedle nejrychlejších mercedesů a v závodech si vedl dobře. Prvního vítězství dosáhl v nemistrovském závodě Oulton Park International Gold Cup.

V GP Itálie dokázal předjet v té době nejlepší jezdce Juana Manuela Fangia a Alberta Ascariho a až do 68. kola, kdy jej ze závodu vyřadilo selhání motoru, vedl. Neubauer neváhal a podepsal s ním smlouvu na rok 1955.

Hned v roce 1955 se Moss dočkal prvního vítězství ve formuli 1, v domácí Velké ceně Velké Británie v Aintree, kde mercedesy obsadily první čtyři pozice. V celkovém pořadí skončil Moss druhý. Vicemistrem se stal ještě v následujících čtyřech letech s Maserati a Vanwallem.

V sezóně 1958 bojoval s Mikem Hawthornem o titul mistra světa. Moss prokázal gesto fairplay, když sportovní komisaři vinili Hawthorna z jízdy v protisměru. Moss se jezdce Ferrari ale zastal, když mu poradil, aby tak restartoval svůj motor. Památné je také jeho vítězství z Velké ceny Monaka 1961.

Kromě toho stál Moss u několika milníků. Získal první vítězství vozu s motorem vzadu (Cooper, GP Argentiny 1958) a jako jediný vyhrál ve F1 s vozem s pohonem všech čtyř kol (vůz Ferguson v roce 1961 na Oulton Parku).

V roce 1962, na Velikonoční pondělí, jeho život ale poznamenala havárie v Goodwoodu. Moss byl v kómatu a následujícího půl roku měl levou část těla částečně ochrnutou. Na základě toho ukončil závodnickou kariéru, ačkoliv několika závodů se ještě zúčastnil.

Nastoupil do několika historických závodů a pravidelně navštěvoval festival v Goodwoodu. V prosinci 2016 vážně onemocněl a v Singapuru byl hospitalizován s vážnou infekcí. V lednu 2018 se stáhl z veřejného života.

Foto: Getty Images / Andrew Hone

Doporučujeme

Články odjinud