Simulace odhalují, že motory budou letos hrát opět klíčovou roli

Simulace odhalují, že motory budou letos hrát opět klíčovou roli

Letošní sezóna přináší řadu velkých změn v oblasti pravidel. Špičková aerodynamika nemusí k úspěchu stačit.

Říká se, že abyste ve formuli 1 uspěli, potřebujete mít dobrý balík. Vše musí fungovat dobře a to také jako celek. Letos to bude platit přinejmenším dvojnásob. Mění se aerodynamická pravidla a to podle mnohých s ještě většími dopady než v roce 2009. V průběhu roku můžeme očekávat „vývojovou válku“.

Nebude to ale jen o aerodynamice. Do F1 přichází nové a širší pneumatiky. Výhodu bude mít ten tým, který je zvládne nejlépe. Kromě toho budou nové vozy klást vyšší nároky na jezdce a to zejména na jejich dobrou fyzickou kondici.

Ale jsou zde i jiné klíčové prvky. Myslím, že to byl Sergio Pérez, který se před pár měsíci smál naivní představě, že v letošní sezóně budou hrát pohonné jednotky až druhé housle. Podle Péreze budou ještě důležitější než v předešlých letech a to bez ohledu na revoluční změny v ostatních oblastech.

Výkon a spolehlivost motoru – ještě důležitější než předtím?

Franco Nugnes se v analýze pro Motorsport.com odvolává na informace od inženýrů, kteří mají podrobné simulace toho, jak to bude za pár týdnů na trati vypadat. Stále jsou to ale jen simulace. Velkou neznámou zůstávají třeba nové pneumatiky. Nikdo si tak třeba neodvažuje odhadnout, jak to bude vypadat s předjížděním.

Pokud jde o simulace, týmy milují zejména Barcelonu. Z hlediska aerodynamiky je to okruh, na němž je v podstatě vše. Závodí se tady, testuje před sezónou i v sezóně. Týmy ho tak i dobře znají. 

Podle simulací bude třeba ve třetí zatáčce katalánského okruhu rychlost o 30 km/h větší. Krční páteř jezdce si bude muset poradit s přetížením kolem 5 G.

Ale to není to hlavní. Kvůli novým pravidlům budou jezdci dosahovat v mnoha zatáčkách vyšších rychlostí. Vyšší přítlak i mechanický grip se se projeví v době, kdy budou mít jezdci plynový pedál plně sešlápnutý.

Zatímco vloni se jelo v Barceloně na plný plyn sotva 50 % kola, letos to má být 70 %. V Monze pak dokonce 80 %.

Pohonné jednotky tak budou muset v jistém ohledu vydržet více. Jezdci přitom dostanou na sezónu beztrestně jen 4 kusy. Připomeňme také, že pravidla zakazují tzv. hromadění komponent. Letos už tedy (zjednodušeně řečeno) nepůjde udělat to, že jezdec využije velké penalizace a nasadí v pátek například páté turbo, páté MGU-H a v sobotu šesté turbo, šesté MGU-H. 

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Doporučujeme

Články odjinud