Jak se bude počítat metrika pro poskakování? [aktualizováno]

Od Francie začne FIA hlídat poskakování. Jak bude probíhat výpočet?
Foto: Activepictures / Jiří Křenek
Jak se bude počítat metrika pro poskakování? [aktualizováno] | Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Technická směrnice byla zavedena už před Kanadou, ale týmy neměly šanci jakkoliv reagovat a navíc nebylo jasné, jak se bude počítat maximální úroveň poskakování.

FIA zaslala týmům upřesnění. Nyní mají dva závody na to, aby si zvykly. Od Francie se už bude poskakování hlídat. Pokud tedy nedojde k další změně, nebo nebude vše smeteno ze stolu.

Problém je, že jezdci si stěžují na „otřesy“ vozů obecně. Nezáleží na jejich původu. FIA směrnicí řeší aerodynamický efekt, který je ale už z velké části pod kontrolou. Aktuálnějším problémem jsou nerovnosti, které jezdec „pocítí“ kvůli nízké světle výšce vozu.

Již dávno existující senzory ve voze budou FIA poskytovat údaje ​​v reálném čase o vertikálním zrychlení každého vozu, a to bude následně porovnáno s limitem předepsaným FIA, který bude znám jako AOM.

Auto Motor und Sport uveřejnil vzorec pro výpočet AOM, který FIA vyvinula – ten převádí nerovnosti z trati za určité časové období do metriky, měřené v joulech na kilogram na 100 kilometrů:

Klepněte pro větší obrázek

Ve výpočtu se počítá například s vertikální akcelerací (gVertSDRExtCog), celkovou délkou úseku trati určenou pro výpočet (dAOM) nebo dobou vzorkování signálu (Δt).

Hodnota AOM byla původně nastavena na 10 J/kg/100 km a může být revidována, „až bude k dispozici více údajů nebo pokud zpětná vazba od jezdce naznačí, že to nestačí“.

Ve sprintu a závodech se bude podle Autosportu průměrná hodnota AOM brát ze všech „způsobilých kol“. V praxi to znamená, že FIA nebude brát pro výpočet v úvahu například kola za safety carem, pod virtuálním safety carem, výjezdová kola, nebo kola na mokré trati.

Pokud někdo průměrnou hodnotu AOM překročí, bude mu hrozit diskvalifikace z výsledků. 

Aby to bylo ještě zajímavější, mají mít podle Autosportu týmy v letošní sezóně tři žolíky. Mohou překročit limit o méně než 20 % ve třech závodech, aniž by byli nahlášeni sportovním komisařům.

Další článek: Albon dal na svou helmu všechny domácí mazlíčky své rodiny