Týmy formule 1 letos absolvovaly jen tři předsezónní testy, každý čítal čtyři dny. Jezdily v Jerezu a Barceloně, ovšem ne všichni. Úplně mimo zůstaly stáje Marussia a HRT, které své letošní monoposty nestihly dokončit včas a s ostatními nejezdily. Částečně mimo pak zůstaly Mercedes a Lotus. Německá stáj záměrně nasadila nový vůz až do druhých testů, zatímco Lotus druhé testy vynechal nedobrovolně, protože jeho šasi nebylo dost pevné.
Výsledky testů je vždy těžké uchopit a interpretovat. Důvody jsou dobře známé, týmy mají různé programy a nikdy nejezdí všichni ve stejný okamžik za stejných podmínek, tedy se stejným nasazením, množstvím paliva a na stejných pneumatikách. Takové okolnosti nastanou letos poprvé až v australské kvalifikaci.
Přesto jsme se pokusili alespoň o základní statistické shrnutí předsezónních testů v následující tabulce. Týmy jsou v ní seřazené podle průměrných pozic, které v testech obsadily. Tento údaj však moc nenapoví, protože jak se ukázalo, jen Williams a Caterham se pravidelně pohybovaly na nižších pozicích. Ostatní byly střídavě nahoře a dole, takže je hodnota průměrné pozice velmi vyrovnaná. Nejlépe dopadl Lotus.
Důležitým ukazatelem testů bývá, kolik kdo dokázal odjet kilometrů. Tato hodnota částečně vypovídá o spolehlivosti a připravenosti vozu. V tomto ohledu si nejlépe vedl Williams, který jako jediný překonal hranici pěti tisíc kilometrů. U Mercedesu a Lotusu jsou hodnoty zkreslené skutečností, že s novými auty absolvovaly jen dva ze tří testů. Jako varovný signál pro Red Bull může působit fakt, že RB8 odjelo nejméně kilometrů ze všech vozů, které testovaly naplno ve všech testech.
Předsezónní testy 2012
Tým |
Průměrná pozice |
Kilometry |
% km nejlepšího |
Lotus |
4,0 |
3 493 |
65,5 |
Mercedes |
4,4 |
3 882 |
72,8 |
Red Bull |
4,5 |
4 317 |
80,9 |
Sauber |
4,7 |
4 923 |
92,3 |
Force India |
4,7 |
4 767 |
89,4 |
Toro Rosso |
4,8 |
4 523 |
84,8 |
McLaren |
5,0 |
4 877 |
91,4 |
Ferrari |
5,3 |
4 990 |
93,6 |
Williams |
7,5 |
5 334 |
100,0 |
Caterham |
8,7 |
4 527 |
84,9 |
To byla řeč čísel. Teď se pojďme podívat na jednotlivé týmy podle toho, jaký udělaly celkový dojem v testech. Seřadily jsme je tak, jak by se teoreticky mohly seřadit podle své výkonnosti. Připomeňme ale, že jde o obrázek, který poskytly testy. Mezi nimi a začátkem sezóny jsou dva týdny, během kterých se rozložení sil může výrazně změnit. Vzpomeňme třeba loňský začátek roku, kdy McLaren zrychlil během pár týdnů asi o 1,5 sekundy a v Austrálii sám nevěřil, jak moc se zlepšil.
Čelo startovního pole
Red Bull Racing (Sebastian Vettel, Mark Webber)
Úřadující mistři světa vstupují do letošní sezóny jako favorité. A to nejen díky svým předchozím úspěchům, ale také zásluhou výkonů předvedených v testech. RB8 bylo na španělských tratích rychlé a konzistentní. V závěru testů v Barceloně ovšem přišlo klopýtnutí, když balík úprav nepřinesl očekávané výsledky. Inženýři týmu v čele s Adrianem Neweym mají teď velké dilema, jestli mají v Austrálii nasadit předchozí verzi vozu, která jezdila v testech rychle a spolehlivě, nebo tu novou, která nestihla v posledních dvou dnech testů přesvědčit a měla problémy. I když šéf týmu Christian Horner navenek všechny pochybnosti vyvrací a tvrdí, že není důvod úpravy nenasadit.
Jak již bylo také řečeno, Red Bull najel nejméně kilometrů ze všech, kdo absolvovali všechny testy s vozem 2012, což naznačuje, že spolehlivost nebyla na odpovídající úrovni. Status favorita Red Bullu zůstal, ale místo posílení své pozice si v Barceloně připsal pár otazníků.
McLaren (Jenson Button, Lewis Hamilton)
Největším vyzyvatelem Red Bullu by měl být v úvodu sezóny McLaren. Výsledky v testech byly přesvědčivé a oba jezdci nový monopost chválili. Wokingští jsou nadšení také proto, že loni touto dobou "pobíhali a drbali se na hlavách s otázkou, co udělali špatně," jak přiznal Jenson Button. Letos je vše jinak, MP4-27 netrpí žádnými zásadními nedostatky a tým se může soustředit na jeho zrychlování. U nového vozu bylo během testů patrné průběžné zlepšování, což je dobré znamení.
Pronásledovatelé
Mercedes (Nico Rosberg, Michael Schumacher)
Německý tým se chce letos konečně posunout ze čtvrté pozice výš. A mohlo by se mu to podařit. Nové auto W03 nasadil až do druhých testů, ale ničeho nelituje. Od začátku jezdilo poměrně rychle a spolehlivě, přičemž celý tým si je jistý pokrokem vůči minulému roku. Michael Schumacher si nemyslí, že by mohl v Melbourne bojovat o vítězství, ale pódium by mimo dosah být nemuselo. V Brackley mají teď mimořádně silné technické trio Bell-Costa-Willis a v čele týmu zůstává Ross Brawn, takže předpoklady pro další zlepšování tu jsou.
Lotus (Kimi Räikkönen, Romain Grosjean)
Bývalý tým Renault byl podle výsledkových listin v předsezónních testech nejrychlejší. Přesto ho ale řadíme až na čtvrté místo. Je to z toho důvodu, že při závodních simulacích na nejlepší trochu ztrácel. Na druhé straně monopost E20 vynikal konzistencí, jeho časy se v dlouhých jízdách propadaly ze všech vozů nejméně, což svědčí o dobrém vyvážení a šetrném zacházení s pneumatikami. Za jeho volant se posadí dva navrátilci, Räikkönen a Grosjean závodili naposledy v roce 2009. Fin si ale v každém případě může mnout ruce, že zkrachovala jeho jednání s Williamsem, protože u Lotusu bude mít téměř jistě mnohem lepší techniku.
Lotus je nejpříjemnějším překvapením předsezónních testů a do sezóny by mohl vstoupit v podobné formě jako loni, tedy s rychlostí na stupně vítězů. Klíčové ale pro něj bude, jestli v průběhu roku dokáže ve vývoji udržet krok s top týmy, což bude asi ještě těžší než postavit na začátku sezóny rychlé auto.
Ferrari (Fernando Alonso, Felipe Massa)
Scuderia chtěla být od letošní sezóny znovu neporazitelná, ale zimní přípravy se jí nevydařily. Technický ředitel Pat Fry přiznal zklamání a odhadl, že o pódium v prvním závodě jeho jezdci bojovat nebudou. Monopost F2012 představuje v mnoha oblastech rozchod s tradičními přístupy a tým má potíže mu plně porozumět a pochopit jeho chování. Inženýrům se občas podařilo trefit s nastavením do malého okna, ve kterém auto funguje dobře, a čas na jedno kolo poté nevypadal špatně. Ale delší jízdy byly v podání Ferrari všelijaké.
V Itálii se dokonce říká, že Ferrari už staví upravené šasi vozu, které by mělo odstranit hlavní nedostatky první verze. Údajně by to mohlo znamenat nutnost znovu projít nárazovými testy FIA. Ovšem i když to s Ferrari nevypadalo po barcelonských testech dobře, je maranellská stáj jednou z mála, které dokáží nepříznivou situaci velmi rychle otočit, takže v Austrálii může být vše jinak. Teď jde jen o to, jestli inženýři odhalili podstatu problémů F2012.
Střed startovního pole
Force India (Paul di Resta, Nico Hülkenberg)
Střed pole by měl být stejně jako v posledních letech poměrně vyrovnaný a na jeho čele by znovu mohla být Force India. V Barceloně se předvedla několika velmi dobrými časy, jezdila celkem spolehlivě a na vyvážený jízdní projev VJM05 poukázalo několik pozorovatelů, kteří sledovali dění vedle trati. Indové by letos chtěli proniknout do první pětice, ale to by znamenalo vstoupit na pole týmů s mnohem většími rozpočty. To se jeví jako možné jen krátkodobě, pro trvalý posun nahoru bude zapotřebí více peněz.
Toro Rosso (Daniel Ricciardo, Jean-Eric Vergne)
Sesterská stáj Red Bullu Racing začala testy s technickými problémy, některé díly v zadní části vozu STR5 se přehřívaly kvůli výfukovým plynům. Své potíže ale tým z Faenzy odstranil a oba jeho jezdci průběžně vyjadřovali s novým vozem spokojenost. Toro Rosso nemusí mít žádné přehnané ambice, protože jeho hlavním cílem zůstává výchova mladých talentů Red Bullu. Letos to budou Jean-Eric Vergne a Daniel Ricciardo. Úspěchem bude, když se týmu podaří posun na šestou pozici nebo alespoň setrvání na sedmé.
Sauber (Kamuj Kobajaši, Sergio Pérez)
Hinwilská stáj se na začátku roku překvapivě rozloučila se schopným technickým ředitelem Jamesem Keyem, který ji pomohl postavit se zpět na nohy po odchodu BMW. To se velmi pravděpodobně projeví na konkurenceschopnosti vozu, i když drama nastat nemusí. V minulosti se Sauber dokázal v zimních testech pohybovat vysoko, aby pak v průběhu sezóny přiznal, že to bylo díky menšímu množství paliva. Letos Švýcaři nemuseli zoufale nahánět sponzory a jejich projev v testech byl vyrovnanější. Je možné, že Force Indii a Toro Rosso budou velmi blízko.
Williams (Pastor Maldonado, Bruno Senna)
Po nejhorší sezóně ve své historii má být letošní rok pro Williams novým začátkem. Letošní FW34 budovali technici pod vedením Mika Coughlana, jenž v minulosti pracoval pro McLaren. Na tratích si tým dal záležet především na spolehlivosti, což se projevilo nejvyšším počtem odjetých kilometrů. Menší záhadou zůstala rychlost vozu. Zatímco loni se tým občas převáděl, jako když Barrichello zajel nejlepší čas testů v Jerezu, letos se Senna a Maldonado pravidelně pohybovali na nižších pozicích. Buď FW34 skutečně není o moc rychlejší než jeho předchůdce (ve vztahu ke konkurenci), nebo stáj z Grove svoji rychlost dokonale utajila. Připomeňme, že přes zimu změnila motor, místo Cosworthu má teď Renault.
Caterham (Heikki Kovalainen, Vitalij Petrov)
Malajsijci se loni odtrhli od svých dřívějších soupeřů z HRT a Virginu a vydali se vstříc skupině středu pole. Byli jí blízko, ale její nedílnou součástí se nestali. To by se jim mohlo podařit letos, Caterham CT01 má zřejmě vše, co pro tento cíl potřebuje, včetně systému na rekuperaci kinetické energie. Hlavním cílem týmu zůstává první bod.
Konec startovního pole
HRT (Narajn Kartykejan, Pedro de la Rosa) a Marussia (Timo Glock, Charles Pic)
Kdo je na tom hůř? To je asi jediná otázka, kterou si lze o těchto dvou týmech v tuto chvíli klást. Ani jeden nepostavil své auto do předsezónních testů, oba neprošly napoprvé nárazovými testy FIA. HRT odjelo s F112 jen 10 kol, Marussia s MR01 o něco víc, protože v Silverstonu strávila celkem dva dny. Skutečnou premiéru budou mít oba vozy až v Melbourne, protože až tam se poprvé obují do závodních pneumatik Pirelli. Pro obě stáje tak budou první závody testy, ve kterých se budou učit pracovat se svými novými monoposty. Ztráta na Caterham a ostatní týmy bude velká a splnění kvalifikačního limitu nemusí být triviální záležitostí. Kdo bude mít navrch, těžko říct. Marussia loni navázala technickou spolupráci s McLarenem a má Pata Symondse (ex Renault), což by jí mohlo zajistit výhodu. HRT je po rozsáhlé reorganizaci téměř nový tým, ale na rozdíl od Marussie tvrdí, že počítá s nasazením KERS v průběhu sezóny.
Takové dojmy jsme nabyly ze zimních příprav. Jestli jsme se trefili nebo mýlili, ukáže za týden první závodní víkend v Melbourne. Obecně se očekává, že rozdíly mezi jednotlivými týmy budou letos menší než loni.