Letošní první předsezónní testy přinesly několik menších překvapení a ukázaly, že spolehlivost vozů stále není samozřejmá.
Testy v Jerezu nemohly odhalit, kdo bude letos bojovat o tituly, ale naznačily, kdo své domácí úkoly odvedl přes zimu lépe a kdo hůř. Výsledkovým listinám vévodil tým Mercedes, ten ale jezdil s loňským vozem, stejně jako HRT, takže ho z hodnocení můžeme vypustit. S letošním monopostem vyjede německá stáj poprvé příští týden v Barceloně.
A co tedy testy v Jerezu ukázaly? Několik věcí, především pak to, že si týmy musí dávat velký pozor na svoji připravenost a spolehlivost. Letos absolvují před začátkem sezóny jen tři testy, takže je více než kdy jindy třeba co nejlépe využít čas na okruzích. A to se z top týmů nepodařilo především Ferrari a Red Bullu. Oba ztratily kvůli různým problémům v součtu zhruba jeden den jízd, což je moc a projevilo se to na celkovém počtu odjetých kilometrů.
Nejhůře v tomto ohledu dopadlo Ferrari, které najelo jen 1196 kilometrů, což jsou pouhé dvě třetiny vzdálenosti, kterou zvládl Lotus, jenž byl v tomto ohledu nejlepší. Fernando Alonso bezprostředně po testech slíbil, že do Barcelony přijede Ferrari mnohem lépe připravené.
Co se týče rychlosti vozů, jen velmi těžko je možné ji posuzovat na základě nejlepších časů. Přesto si nelze nevšimnout, že se na předních příčkách pravidelně pohybovaly Red Bull a Lotus, zatímco McLaren a Ferrari měly blíž k druhé polovině tabulky.
U časů na kolo je důležité, v jakém kontextu je jezdci zajížděli. Jelikož testovací programy týmů zůstávají tajné, jediným vodítkem jsou množství kol, které v rámci dané jízdy vůz odjel, a konzistence časů. V tomto ohledu se zdá, že si stejně jako v uplynulých letech velmi dobře vede Red Bull. Slibné výkony z tohoto pohledu ale předvedl také McLaren, i když to na běžných výsledkových listinách nebylo vidět.
Na jakékoliv závěry je ale zatím příliš brzy. Více napoví testy v Barceloně příští týden a ještě víc ty další, které se uskuteční na stejném okruhu. Definitivní odpovědi přinese až závodní víkend v Melbourne.
Testy v Jerezu - týmy
Tým |
Průměrná pozice |
Kola |
Kilometry |
Mercedes* |
2,75 |
348 |
1 541 |
Red Bull |
3 |
297 |
1 315 |
Lotus |
3,25 |
404 |
1 789 |
Toro Rosso |
3,75 |
316 |
1 399 |
Sauber |
4 |
298 |
1 320 |
Force India |
5 |
306 |
1 355 |
Ferrari |
6 |
270 |
1 196 |
McLaren |
6 |
313 |
1 386 |
Williams |
9,25 |
372 |
1 647 |
Caterham |
9,75 |
358 |
1 585 |
HRT* |
12 |
108 |
478 |
Testy v Jerezu - jezdci
P. |
Jezdec |
Tým |
Čas |
Kola |
1 |
Nico Rosberg |
Mercedes* |
1:17,613 |
174 |
2 |
Romain Grosjean |
Lotus |
1:18,419 |
212 |
3 |
Michael Schumacher |
Mercedes* |
1:18,561 |
174 |
4 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
1:18,877 |
106 |
5 |
Mark Webber |
Red Bull |
1:19,184 |
151 |
6 |
Sebastian Vettel |
Red Bull |
1:19,297 |
146 |
7 |
Lewis Hamilton |
McLaren |
1:19,464 |
166 |
8 |
Daniel Ricciardo |
Toro Rosso |
1:19,587 |
157 |
9 |
Jean-Eric Vergne |
Toro Rosso |
1:19,597 |
159 |
10 |
Kimi Räikkönen |
Lotus |
1:19,670 |
192 |
11 |
Sergio Pérez |
Sauber |
1:19,770 |
116 |
12 |
Paul di Resta |
Force India |
1:19,772 |
170 |
13 |
Kamuj Kobajaši |
Sauber |
1:19,834 |
182 |
14 |
Nico Hülkenberg |
Force India |
1:19,977 |
90 |
15 |
Bruno Senna |
Williams |
1:20,132 |
250 |
16 |
Jules Bianchi |
Force India |
1:20,221 |
46 |
17 |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:20,454 |
164 |
18 |
Jenson Button |
McLaren |
1:20,688 |
147 |
19 |
Pastor Maldonado |
Williams |
1:21,197 |
122 |
20 |
Heikki Kovalainen |
Caterham |
1:21,518 |
167 |
21 |
Pedro de la Rosa |
HRT* |
1:22,128 |
108 |
22 |
Jarno Trulli |
Caterham |
1:22,198 |
117 |
23 |
Giedo van der Garde |
Caterham |
1:23,324 |
74 |
* vůz 2011
Pozn.: Mercedes jezdil jen 3 a HRT jen 2 z celkových 4 dní