Druhé předsezónní testy jsou minulostí, takže se pojďme podívat především optikou čísel, co přinesly.
Minulý týden proběhly v Barceloně předposlední předsezónní testy a jejich největším tématem se stal tým, který nakonec ani nejezdil. Řeč je o Lotusu, který první den po sedmi kolech zjistil, že chyboval při návrhu svého šasi v oblasti předního zavěšení. E20 zkrátka nevydržela zatížení, které na něj kladl Katalánský okruh, a tak musel tým zpět do továrny a šasi upravit. Vrátit na trať by se měl Lotus tento týden v posledních testech.
Na trati tak po čtyři dny testovalo jen 10 týmů, protože doma zůstalo také HRT, které ještě nemělo hotový nový vůz. A jelikož Marussia jezdila s loňským monopostem, aut v letošní specifikaci bylo k vidění jen devět.
A komu se dařilo nejlépe? Čistě podle časů na kolo Sauberu a Force Indii, ale u těchto týmů je zřejmé, že za své pozice vděčí odlišným testovacím programům. Komplexnější pohled odhalí, že se ve velmi dobrém světle znovu ukázal Red Bull, jehož považuje za favorita i konkurence. Úřadující mistři světa ale znovu měli několik menších problémů se spolehlivostí, takže v počtu odjetých kilometrů na špičku nepatřili.
V této statistice byl nejlepší McLaren, jehož vůz odjel za čtyři dny celkem 463 kol. Pro wokingský tým je ale ještě důležitější, že spokojenost s chováním MP4-27 vyjádřili oba jezdci. Button je dokonce přesvědčený, že je jeho tým Red Bullu o poznání blíž než loni. Je to právě McLaren, kdo si minulý týden v Barceloně připsal nejvíc pomyslných plusových bodů.
Jistý posun nahoru zaznamenalo také Ferrari, které podle Felipeho Massy konečně začíná rozumět svému vozu. Situace ale pořád není ideální, podle Brazilce je Scuderia na 50 procentech stavu, který potřebuje, což je vidět i na počtu kilometrů, který je opět nejnižší z top týmů. Na druhé straně Alonso odhadl připravenost Ferrari po prvních testech v Jerezu na 20 procent, takže posun je zřejmý.
Co se týče předních týmů, tak nemůžeme zapomenout na Mercedes, který v Barceloně poprvé veřejně nasadil svůj letošní monopost W03. Evidentně se při tom nesoustředil na nejlepší časy, ale jezdil poměrně rychle a spolehlivě. Tým z Brackley si je jistý zlepšením ve srovnání s loňským rokem, ale zatím neví, jak vyjde ze srovnání s konkurencí.
Na špičku startovního pole by teoreticky mohl patřit také ještě Lotus, ale ten je kvůli zmíněnému výpadku v současnosti zahalen tajemstvím. Ťukat na dveře čelní skupiny bude jistě chtít Force India, které se letošní VJM05 podle všeho povedl, zatímco Toro Rosso bylo několika pozorovateli označeno za jeden z vedoucích týmů středu pole.
O rozložení sil pro začátek sezóny nejvíce napoví poslední předsezónní testy, které se uskuteční od 1. do 5. března opět v Barceloně. Vozy totiž budou jezdit už téměř v závodních specifikacích a všichni by si měli alespoň jednou vyzkoušet kvalifikační simulace.
První testy v Barceloně - týmy
Tým |
Prům. pozice |
Kola |
Km |
% km nejlepšího |
Sauber |
3,25 |
395 |
1839 |
85 |
Force India |
3,5 |
393 |
1829 |
85 |
Red Bull |
4 |
365 |
1699 |
79 |
McLaren |
4,25 |
463 |
2155 |
100 |
Williams |
4,75 |
454 |
2113 |
98 |
Ferrari |
5,25 |
349 |
1625 |
75 |
Toro Rosso |
5,25 |
296 |
1378 |
64 |
Mercedes |
5,75 |
399 |
1857 |
86 |
Caterham |
9,25 |
240 |
1117 |
52 |
Lotus |
10 |
7 |
33 |
2 |
Marussia* |
10 |
337 |
1569 |
73 |
První testy v Barceloně - jezdci
P. |
Jezdec |
Tým |
Čas |
Kola |
1 |
Kamuj Kobajaši |
Sauber |
1:22,312 |
244 |
2 |
Pastor Maldonado |
Williams |
1:22,391 |
240 |
3 |
Nico Hülkenberg |
Force India |
1:22,608 |
209 |
4 |
Sergio Pérez |
Sauber |
1:22,648 |
151 |
5 |
Sebastian Vettel |
Red Bull |
1:22,891 |
183 |
6 |
Paul di Resta |
Force India |
1:23,119 |
184 |
7 |
Fernando Alonso |
Ferrari |
1:23,180 |
162 |
8 |
Jenson Button |
McLaren |
1:23,200 |
229 |
9 |
Michael Schumacher |
Mercedes |
1:23,384 |
178 |
10 |
Felipe Massa |
Ferrari |
1:23,563 |
187 |
11 |
Lewis Hamilton |
McLaren |
1:23,590 |
234 |
12 |
Daniel Ricciardo |
Toro Rosso |
1:23,618 |
126 |
13 |
Mark Webber |
Red Bull |
1:23,774 |
182 |
14 |
Jean-Eric Vergne |
Toro Rosso |
1:23,792 |
170 |
15 |
Nico Rosberg |
Mercedes |
1:23,843 |
221 |
16 |
Bruno Senna |
Williams |
1:25,711 |
97 |
17 |
Valtteri Bottas |
Williams |
1:25,738 |
117 |
18 |
Heikki Kovalainen |
Caterham |
1:26,035 |
101 |
19 |
Timo Glock |
Marussia* |
1:26,173 |
108 |
20 |
Vitalij Petrov |
Caterham |
1:26,448 |
139 |
21 |
Romain Grosjean |
Lotus |
1:26,809 |
7 |
22 |
Charles Pic |
Marussia* |
1:27,343 |
229 |
* vůz 2011