Shell zlepšil efektivitu motoru Ferrari o 20 % za tři roky, říká Benoit Poulet

Palivo a jeho vývoj mají v dnešní formuli 1 velký vliv na chování motoru i celkový výkon. Mohou přidat pár desetin sekundy na kolo.

Francouzský inženýr Benoit Poulet v současnosti vede tým společnosti Shell, který je zodpovědný za vývoj paliv a maziv pro tovární tým Scuderia Ferrari ve formuli 1. Po představení svého pracovního zázemí v paddocku okruhu Hungaroring také pro F1Sport.cz poskytl rozhovor o náplni své práce. Proč je vývoj paliva pro pohonnou jednotku formule 1 natolik důležitý, se dozvíte na následujících řádcích.

Kolik zaměstnanců Shell (inženýrů, expertů, analytiků, atd.) je během každého závodního víkendu k dispozici pro Ferrari?

Z celkového počtu sedmi vědců Shell v našem týmu jsou během každé grand prix Scuderii k dispozici minimálně dva lidé. Ti mají během závodního víkendu své zázemí v mobilní laboratoři Shellu v týmové garáži. V naší mobilní laboratoři poté poskytujeme plnou analytickou podporu, která spočívá v testování závodního paliva a oleje pro tovární tým Scuderia Ferrari a všechny jeho zákazníky.

To ale není všechno. V programu Shellu pro formuli 1 pracuje celkem více než 50 odborníků, kteří stráví více než 21 000 hodin ročně s prací na vývoji toho nejlepšího možného paliva pro Ferrari. Na vývoji se pracuje v základně Ferrari v Maranellu a v laboratořích v sídle společnosti Shell v německém Hamburku.

Fotogalerie: Räikkönen v Ostravě

Fotogalerie: Räikkönen v Ostravě

Jak vypadá závodní víkend formule 1 z pohledu inženýra Shell?

Závodní víkend pro nás začíná již v úterý či ve středu, kdy poprvé přijíždíme do paddocku a budujeme si naše mobilní zázemí. To se může protáhnout, pokud letíme na grand prix do vzdálené destinace a musíme řešit logistické problémy. Ve čtvrtek věnujeme spoustu času novinářům, zároveň však pokračujeme v přípravách naší laboratoře a začínáme s analýzou a přípravou paliva. V pátek máme schůzky s našimi spolupracovníky u Ferrari a během zbytku pátku a po celý následující víkend poskytujeme Scuderii a všem zákaznickým týmům plnou analytickou podporu spočívající v testování závodního paliva a lubrikantů.

Neděle je náročným dnem pro moji nervovou soustavu. Po celý víkend jsme pracovali na tom, aby byla paliva a maziva pro Ferrari připravena na 100 %, takže hodinu před závodem jsme již velmi nervózní, protože my v týmu Shell jsme velkými fanoušky formule 1. Stres odezní v případě, když Ferrari dokončí závod na pódiu a my slavíme úspěch s celým týmem a s jezdci.

Jakým způsobem je palivo, laboratoř a další vybavení převáženo na závody mimo Evropu?

Laboratoř, závodní palivo Shell V-Power a závodní lubrikanty Shell Helix Ultra pro tým Scuderia Ferrari jsou na velké ceny mimo Evropu transportovány letecky nebo lodní dopravou. Pro zámořské závody máme v podstatě stejnou mobilní laboratoř, jako pro ty evropské, jen s tím rozdílem, že ta „evropská“ je uzpůsobena pro přepravu kamionem, zatímco ta „zámořská“ pro dopravu letadlem či lodí. Jedním z klíčových aspektů našeho partnerství s Ferrari je snaha o minimalizaci času stráveného transportem našeho vybavení. Díky tomu strávíme více času vývojem a výzkumem.

Red Bull doplácí na to, že nemá stejné palivo jako Renault a McLaren

Red Bull doplácí na to, že nemá stejné palivo jako Renault a McLaren

Kterou specifikaci paliva Shell aktuálně využívá? Tu samou, jako na začátku letošní sezóny?

V současnosti využíváme jednu z pěti specifikací paliva na sezónu, ale současně máme stále volnou ruku pro vývoj úplně nové specifikace, kdyby se k tomu naskytla příležitost. Během sezóny uděláme v laboratoři v Hamburku více než 200 000 simulací a vyvineme více než 100 směsí paliva Shell V-Power. Ty nejlepší poté vezmeme do testovacího centra Ferrari v Maranellu a z nich vybereme maximálně 5 pro použití v závodě. Pro zisk maximálního možného výkonu se snažíme synchronizovat upgrady našich paliv s upgrady pohonné jednotky Ferrari. Týmy mohou během jedné sezóny využít tři pohonné jednotky a my můžeme poskytnou maximálně pět různých směsí. Musíme se tedy ujistit, že každý náš upgrade přinese vylepšení.

Hlavní výzkumné centrum Shellu pro motorsport se nachází v Hamburku, zatímco tým Scuderia Ferrari sídlí v Maranellu. Jak funguje spolupráce mezi těmito dvěma centry v oblasti vývoje pohonných jednotek a paliv?

Shell má svého stálého zaměstnance v Maranellu, díky čemuž jsou oba pracovní týmy neustále ve spojení. Zároveň je tím zajištěno, že naše produkty Shell V-Power a Shell Helix Ultra jsou vyvíjeny specifickým způsobem přesně pro dodání maximálního výkonu a efektivity pro pohonnou jednotku monopostu Ferrari SF71H. Již dříve jsme zmínil, že Shell do tohoto partnerství ročně investuje 21 000 hodin práce.

Vývoj samotného paliva začíná navržením a zvolením designu motoru a konceptu paliva. Tyto úkony jsou vykonávány společně pro zajištění pozdějšího bezchybného fungování motoru dohromady s palivem. Od tohoto momentu pracujeme na vývoji společně v těsné spolupráci. Naším cílem je „sladit“ palivo a motor pro optimální spolupráci a dosažení maximálního výkonu. Stejným procesem vývoje pochopitelně procházejí i naše oleje Shell Helix Ultra.

Anderson nevěří velkému zlepšení Ferrari

Anderson nevěří velkému zlepšení Ferrari

Mohl byste porovnat zázemí a úroveň podpory společnosti Shell pro tovární tým Scuderia Ferrari a ostatní zákaznické stáje?

Pracujeme přímo pro tým Scuderia Ferrari na zjištění možností vývoje nových specifikací palivových směsí. Se zákaznickými týmy přímo nespolupracujeme. Zákazníci Ferrari profitují ze spolupráce Shell s Ferrari díky využívání pohonných jednotek Ferrari a paliv Shell. Zároveň se mohou obrátit na náš tým přítomný v dějišti velké ceny.

Jak velký dopad má vývoj paliva na celkový výkon pohonné jednotky?

Vývoj paliva je ve formuli 1 naprosto klíčový a probíhá mnoho let. Šestiválcové hybridní turbomotory, zavedené v roce 2014, souvisí s vývojem technologií pro běžné osobní vozy. Menší hybridní motor musí najednou pracovat tvrději, být efektivnější a poskytovat více výkonu. V této oblasti může palivo znamenat klíčovou výhodu a paliva a maziva Shell zlepšila během posledních třech sezón efektivitu pohonných jednotek Ferrari o 20 %. Tato čísla neustále monitorujeme, abych si byli jistí, že se zlepšujeme. S tím souvisí i nové frikční modifikátory, které pod názvem DYNAFLEX Technology vyvinulo Ferrari ve spolupráci s Shellem. Veškeré tyto nové technologie zároveň převádíme do našich paliv pro běžný silniční provoz.

Otázka na závěr, jaká je vaše oblíbená grand prix?

Mým nejoblíbenějším závodem je grand prix Kanady, protože se mi líbí dlouhé rovinky, extrémní nároky na brzdy a blízkost okruhu s centrem Montrealu. Některé montrealské ulice se během závodního víkendu přemění na dějiště festivalu věnovaného formuli 1 a já si tu atmosféru velmi užívám. Montreal je zároveň francouzsky mluvícím městem, díky čemuž mohu s místními mluvit ve svém rodném jazyce. Jelikož na cestách rád poznávám místní kuchyně, tak mě vždy zajímají tipy na restaurace.

Foto: Shell 

Další článek: Red Bull rozhodl: Vedle Verstappena bude závodit Gasly

13. října | Incident mezi Gaslym a Pérezem vyšetřován... přestože se fakticky nestal.
12. října | Alfa Romeo by měla brzy potvrdit jezdeckou sestavu pro příští rok. Očekává se, že zůstanou současní jezdci.
12. října | F1 bude od 10:00 na svém YouTube vysílat GP Japonska 2005

GP Japonska 2019

Pátek 11. října 2019
1. trénink Bottas (1:28.731)
2. trénink Bottas (1:27.785)
Neděle 13. října 2019
Kvalifikace Vettel (1:27.064)
Závod Bottas