Co tě letos překvapilo příjemně a co nepříjemně?
David Skaloš: Příjemných překvapení bylo z mého pohledu několik. Prvním z nich byla výkonnost pohonných jednotek Honda v red bullech. Po nevydařeném vztahu s McLarenem, zdá se, Honda našla lepšího partnera a spolupráce funguje, jak dokazují i tři letošní vítězství Maxe Verstappena.
Dalším příjemným překvapením byly výkony Charlese Leclerca ve Ferrari, kde ve své teprve druhé sezóně ve F1 ukázal rychlost a dravost. Ta někdy Ferrari trochu i škodila, což ale bylo zajímavé naopak pro fanoušky.
V neposlední řadě je příjemným překvapením McLaren. Tradiční britská stáj stoupá pořadím, Carlos Sainz Jr. s Landem Norrisem tvoří výbornou dvojici jak na trati, tak mimo ni. Zábavná jsou třeba jejich videa na Youtube.
Nevím, zda se o tom dá hovořit jako o nepříjemném překvapení, ale smutným a nepříjemným momentem sezóny byla tragická nehoda Anthoina Huberta ve Spa ve formuli 2. Je mi to velice líto.
Jiří Šlégl: Příjemná překvapení bych po sezóně 2019 zmínil dvě. Prvním je určitě konečné čtvrté místo stáje McLaren v pořadí poháru konstruktérů, které jen podtrhuje obrovský výkonnostní progres oranžových monopostů z Wokingu. Ještě před dvěma lety přitom britský tým obsadil až předposlední deváté místo! Zdá se tedy, že McLaren se pod taktovkou Andrease Seidla, muže, který ve WEC dovedl Porsche ke třem konstruktérským titulům v řadě, vydal tím správným směrem ke světlejším zítřkům.
O druhé příjemné překvapení sezóny 2019 se podle mého názoru postaral Alexander Albon, thajský pilot, který se ještě minulý rok na podzim připravoval s Nissanem na debut ve formuli E. Ještě během testů ve Valencii ale Nissan opustil a připojil se k týmu Toro Rosso ve formuli 1, ze kterého byl navíc po letošní letní pauze „katapultován“ do „áčkové“ stáje Red Bull, kde vystřídal Pierra Gaslyho. Albon měl k dispozici extrémně krátký čas pro adaptaci na nový vůz, kterou v rámci možností zvládl asi nejlépe, jak mohl. Druhou polovinu sezóny za volantem vozu Red Bull navíc mohl korunovat pódiem v Brazílii, o kterého o připravila až kolize s Lewisem Hamiltonem.
Nepříjemná překvapení pro mě přichystaly týmy Renault a Haas. V sezóně 2018 obsadil Renault čtvrté místo v poháru konstruktérů a cílem Francouzů pro letošek bylo zapojit se (alespoň občas) do bojů tří nejlepších týmů na čele pořadí. Útok monopostů Renault na pódiová se ale nekonal, francouzské pohonné jednotky navíc nebyly zcela spolehlivé a ve výsledku skončil Renault v poháru konstruktérů pátý za zákaznickým McLarenem.
Kromě Renaultu je z hlediska výsledků velkým zklamáním pochopitelně Haas, který z loňského pátého místa v poháru konstruktérů klesl až na deváté a porazil pouze Williams. Americká stáj navíc netrefila ani správný vývojový směr, což dokazoval návrat Romaina Grosjeana k prvotním verzím určitých komponent v průběhu sezóny.
Petr Kubala: Příjemně mě překvapila forma McLarenu a Hondy. U McLarenu ale spíše i dlouhodobé základy, které ve Wokingu pokládá Andreas Seidl. Zmínil bych také velmi vyspělý debut nováčků – Russella, Norrise i Albona.
Nepříjemným překvapením byly samozřejmě úmrtí Whitinga, Laudy (i když u něj se to asi bohužel dalo trochu očekávat) a Huberta. Pokud jde o ostatní dění, pak asi problémy Haasu. Mám docela obavy o jeho budoucnost ve F1.
Michal Mikoláš: Příjemně mě překvapily výkony Charlese Leclerca, který prokázal vysoké sebevědomí a nenechal se drtit tlakem plynoucím z přestupu k Ferrari. Nepříjemným zklamáním byla jistá labilita Ferrari.
Michal Šik: Začnu tím nepříjemným, a to byla z mého pohledu dominance Mercedesu v úvodní fázi sezóny. Sezóna 2018 se nesla v duchu výkonnostního přetahování mezi Mercedesem a Ferrari, na konci sezóny to dokonce vypadalo, že nejrychlejším autem ve startovním poli disponuje Red Bull, a pak přišel úvod sezóny letošní a Mercedes získal double ve všech pěti úvodních podnicích. Samozřejmě se můžeme bavit o tom, že v Bahrajnu a v Baku mělo Ferrari na papíře rychlost na to, aby mercedesy porazilo, po Velké ceně Španělska to ale vypadalo, že stojíme tváří tvář těžké krizi formule 1. Pak se naštěstí výkonnostní odstup ostatních týmů v určitých aspektech začal smazávat a dočkali jsme se tak velkého množství napínavých a nesmírně zajímavých závodů.
Příjemně mě naopak překvapil vzestup McLarenu, u kterého to konečně vypadá, že se po letech trápení naladil na tu správnou vlnu. Příchod Andrease Seidla tým stabilizoval a kompletní výměna jezdecké dvojice byla také krokem tím správným směrem, neboť výkony Carlose Sainze a mladého Landa Norrise ukázaly, že se McLaren může na cestě zpět na výsluní obejít i bez Fernanda Alonsa. Druhým překvapením jsou pro mě výkony Hondy, která dokázala v útrobách Red Bullu vyhrát hned tři velké ceny a ukázala, že má potenciál na to, aby v souboji o titul vyzvala jak motory Mercedesu, tak Ferrari.
Mário Keszeli: Príjemne ma prekvapil jednak vzostup formy McLarenu, ktorý dosiahol na pódium prvýkrát od roku 2014, a tiež sa dobre dívalo na pokrok Hondy, keď po dlhých trinástich rokoch znovu slávila víťazstvo v pretekoch. Na druhej strane, sklamali ma tímy Ferrari, Renault a Williams. U všetkých troch som očakával celkom iný trend výkonnosti.
Pokračování 2 / 6
Kteří jezdci byli podle tebe letos nejlepší?
Kteří jezdci byli podle tebe letos nejlepší?
David Skaloš: Lewis Hamilton. Sám to dokázal šestým titulem. Ačkoliv má Hamilton řadu příznivců a odpůrců, nikdo mu nemůže zapřít jeho rychlost a snahu neustále dostat z vozu maximum. To, jak neustále během jízd komunikuje s týmem a chce mít přehled, ukazuje jeho odhodlání a pracovitost. A po zásluze je za to oceněn titulem mistra světa.
Kromě něj bych vyzdvihl také výkony Carlose Sainze Jr., který v McLarenu patřil k nejrychlejším ze středu pole a dočkal se i prvního umístění na stupních vítězů, ačkoliv až dodatečně a mohl je oslavil pouze sám s týmem. Jeho šesté místo v konečném pořadí sezóny je jen potvrzením úspěšného ročníku.
Jiří Šlégl: Lewis Hamilton za volantem Mercedesu již v úvodu sezóny předvedl, kdo bude opět králem a o téměř sto bodů porazil týmového kolegu Valtteriho Bottase na druhém místě celkového pořadí. Asi netřeba více se rozepisovat.
Charles Leclerc už v Austrálii ukázal, že umí být rychlejší než Sebastian Vettel a konec konců i než většina pilotů ve startovním poli. Na stranu druhou se u obou pilotů Ferrari v dalším průběhu sezóny opět ukázalo, že pouze rychlost na závodní trati k úspěchu ve formuli 1 nevede.
Max Verstappen s monopostem Red Bull a s pohonnou jednotkou Honda dosáhl na maximum možného a skončil třetí v šampionátu. Sice třetí v pořadí mistrovství světa, ale jezdecky druhý nejlepší za Hamiltonem. Verstappenovým limitem byl jen jeho vůz, byť týmu Red Bull i Hondě za letošní balíček patří uznání. Je na čem stavět.
Ve velmi dobrém světle se ukázali oba piloti McLarenu Carlos Sainz junior a Lando Norris, velký potenciál ukázal George Russell při své první sezóně v F1.
Petr Kubala: Hamilton, Verstappen, Leclerc a Sainz (nikoliv nutně v tomto pořadí).
Michal Mikoláš: Uznávám názor, že zisk titulu není náhodný. Top jezdci byli Lewis Hamilton, Max Verstappen a Charles Leclerc.
Michal Šik: Průlomovou sezónu má za sebou Carlos Sainz, který konečně dostal příležitost ukázat, jak velký potenciál v něm skutečně třímá. Že skončil v celkovém pořadí na šestém místě a porazil tak oba jezdce, kteří každý strávili jednu polovinu sezóny v Red Bullu, bylo už jenom pomyslnou třešničkou na dortu a završením naprosto fantastické sezóny pro španělského závodníka. Spolu s Landem Norrisem navíc u McLarenu vytvořili nejsympatičtější jezdeckou dvojici startovního roštu.
Ve výčtu nejlepších jezdců sezóny samozřejmě nesmím vynechat naprostého suveréna posledních let, Lewise Hamiltona, který letos opět podával naprosto fantastické výkony a zcela zaslouženě si dojel pro svůj v pořadí šestý titul mistra světa. Tentokráte jeho nejsilnější stránkou nebyly trochu netradičně kvalifikační výkony, ale až nedělní závody, kde Hamilton vždy přetavil své bohaté zkušenosti a dokázal na své soupeře nějakým způsobem vyzrát.
Skvělých výkonů jsem ale letos mohli sledovat ještě vícero. Byl to kupříkladu Charles Leclerc, který ve své první sezóně v top týmu porazil ve stejném autě čtyřnásobného mistra světa, Max Verstappen, který se stal skutečným tahounem Red Bullu a také trochu opomíjený muž letošní sezóny, Sergio Pérez, který v Racing Pointu opět předváděl stabilní výkony tak, jak jsme od něj dlouhodobě zvyklí.
Mário Keszeli: Lewis Hamilton. Ten chlap si ide vlastnú ligu. Ale vyrastá nám tu nová veľmi silná generácia budúcich hviezd Formuly 1. Charles Leclerc mal výborný debut vo Ferrari, Max Verstappen je rok od roka skúsenejší a vyzretejší a Carlos „Smooth Operator“ Sainz je najlepším pilotom zo zvyšku sveta.
Pokračování 3 / 6
Nejlepší závod letošní sezóny?
Nejlepší závod letošní sezóny?
David Skaloš: Je těžké zvolit jen jeden. V Rakousku krásný souboj Verstappena s Leclercem, který se opakoval i ve Velké Británii. Divoká, deštěm poznamenaná GP Německa, nezapomenutelná Brazílie. Dramatický byl i závod v Maďarsku, kde to bylo o tom, zda Mercedesu a Hamiltonovi vyjde strategie extra zastávky v boxech. Vyšla.
Jiří Šlégl: Věřím, že nemalá část fanouškovské obce by zvolila GP Německa. Tu ale na můj vkus až příliš ovlivňovaly přírodní podmínky, které o onom víkendu sužovaly velkou část Evropy. O stejném víkendu jsem na Eurosportu komentoval 24 hodin ve Spa, kde se kvůli neslábnoucímu lijáku nezávodilo po většinu noci. Mnohem více závodnického umu mohli piloti předvést na Silverstonu, a proto padá moje volba na GP Velké Británie.
Petr Kubala: Letos jich bylo rozhodně dost dobrých, ale vybral bych Brazílii. Je vždy dobře, když závod píše příběhy a v Interlagosu jich bylo napsáno opravdu hodně!
Michal Mikoláš: Nebudu zrovna originální a hlasuji pro GP Německa.
Michal Šik: Jednoznačně Německo. Závod bez jediného hluchého místa, který měl snad úplně všechno. Na pořádný deštivý závod jsme čekali téměř tři roky od Velké ceny Brazílie 2016 a je potřeba říci, že se toto čekání stoprocentně vyplatilo. Velká cena Německa 2019 se již nyní může zařadit mezi klasické závody celé bohaté historie formule 1. Letošní sezóna ale nabídla celou plejádu dalších naprosto parádních závodů, které by neměly zůstat opomenuty; jmenovitě jde kupříkladu o Velkou cenu Rakouska, Velkou cenu Velké Británie nebo Velkou cenu Brazílie. Obecně se dá říci, že co se týče jednotlivých závodů, tak letošní sezóna až na pár výjimek rozhodně nenudila.
Mário Keszeli: Tento rok bolo skvelých pretekov toľko, že by bola škoda spomenúť len jeden. Samozrejme jednoznačná odpoveď je Nemecko – to asi pri tejto otázke napadne každému – ale mám rád preteky, v ktorých sa o víťazovi rozhoduje doslova v posledných kolách, takže bavilo ma aj Rakúsko, či Maďarsko a výborná dráma na záver bola i v Brazílii.
Pokračování 4 / 6
Vyrovná Hamilton příští rok Schumachera v počtu titulů, nebo se mistrem světa stane někdo jiný?
Vyrovná Hamilton příští rok Schumachera v počtu titulů, nebo se mistrem světa stane někdo jiný?
David Skaloš: Myslím si, že stálost pravidel pro příští sezónu bude opět nahrávat Mercedesu a Hamiltonovi. Hamilton to nebude mít jednoduché, týmový kolega Valtteri Bottas bude muset ještě více zlepšit své výkony a bude si vědom, že jede o svou budoucnost v Mercedesu. I vzhledem k tomu, že se týmy podle mě budou více soustředit na vozy pro nová pravidla v roce 2021, si myslím, že Hamilton v roce 2020 vyrovná Michaela Schumachera v počtu titulů.
Jiří Šlégl: Ano, vyrovná. Jednoduchá odpověď na jednoduchou otázku.
Petr Kubala: Pokud bych to věděl, tak bych si vsadil, ale kurz asi nebude moc dobrý. Myslím, že Hamilton je největším favoritem. Vettel má problém, že je týmovým kolegou Leclerca. Ten má zase problém, že jezdí za Ferrari a navíc se budou s Vettelem obírat o body. Černým koněm může být Verstappen, ale mám obavu, že mu „nahoře“ bude chybět týmový kolega. Albon se podle mě trochu přeceňuje. Respektive... pokud vezmeme v úvahu, že jel letos první sezónu a měl na začátku nulové zkušenosti (dříve vůz F1 ani netestoval), tak se mu vedlo dobře. Ale pro boj o titul potřebujete dva kompletní jezdce. Helmut Marko si musí rvát vlasy, že nechal odejít Sainze či Ricciarda.
Michal Mikoláš: Myslím, že ano. Nadvláda Mercedesu již může leckomu připadat dlouhá, ale zatím nevidím důvod, proč by stříbrné vozy nebyly nejlepší i příští rok. Rekordy jsou od toho, aby se vyrovnávaly a posouvaly dál. Dostat se na úroveň Schumachera bude hlavní Hamiltonovou motivací. Předpokládám, že vyhraje i příští rok.
Michal Šik: Všechno nasvědčuje tomu, že spojení Lewise Hamiltona a Mercedesu bude i v příští sezóně opět na špici. Ferrari si vzájemnou kolizí v Brazílii zadělalo na řádně pikantní zimní přestávku a rozhodně nepůsobí tak perfekcionistickým a konzistentním dojmem jako právě Mercedes. Otázkou tak zůstává, zdali je Red Bull ve spojení s Hondou již na sto procent připraven vyslat Maxe Verstappena do boje o titul nebo zda se Valtterimu Bottasovi podaří podle jeho slov ještě posunout svou výkonnost na verzi 2.77.
Mário Keszeli: Vďaka stabilným technickým pravidlám nás čaká pravdepodobne najvyrovnanejšia sezóna od zavedenia hybridných pohonných jednotiek, takže boj o titul by mohol byť oveľa dramatickejší. Hamilton je ale vo vrcholnej forme. Prekvapilo by ma, ak by titul budúci rok neobhájil.
Pokračování 5 / 6
Na co se nejvíce těšíš v roce 2020?
Na co se nejvíce těšíš v roce 2020?
David Skaloš: V první řadě na obě nové velké ceny ve Vietnamu a Nizozemsku. Kromě toho jsem zvědav na Ferrari, na to, jak se tým vyrovná s rivalitou svých jezdců Sebastiana Vettela a Leclerca. Dále jsem zvědav na výkony Bottase, který bude mít nejvyšší čas ukázat, že není jen týmová dvojka. A bude muset, protože v Renaultu bude na jeho zaváhání čekat junior Mercedesu Esteban Ocon a ve Williamsu George Russell.
Jiří Šlégl: Kromě Le Mans (haha)? Ze zvědavosti na novou grand prix ve Vietnamu. Z pohledu fanouška se nejvíce těším na návrat Zandvoortu do kalendáře mistrovství světa. Krásná trať, kterou jsem v roce 2018 navštívil pro závodní víkend DTM a FIA F3, díky čemuž jsem byl tehdy svědkem druhého pódiového umístění Micka Schumachera v probíhající sezóně. Navíc jsem se také v Zandvoortu pomyslně rozloučil s Mercedesem v DTM (po sezóně skončil kvůli formuli E) a po každém závodním dni jsem zamířil na nedalekou pláž. Od té doby je pro mě Zandvoort srdeční záležitost a díky Maxi Verstappenovi se na holandském pobřeží budeme moci těšit na skvělou atmosféru.
Petr Kubala: Na její konec! Těším se na sezónu 2021, mám rád změny a jsem samozřejmě hodně zvědavý, jak to bude s novými pravidly vypadat. Ale teď vážně... asi na Zandvoort a Vietnam. Líbí se mi, když do kalendáře přibude nový okruh, ačkoliv některé nakonec moc nenadchnou. Těším se také na těsnější souboje mezi prvními třemi týmy a doufám, že se na pódium podívá i někdo ze středu pole.
Michal Mikoláš: Grand Prix Vietnamu, Nizozemska a pokud možno hlavně na nervy drásající souboj o titul v kategorii jezdců i týmů!
Michal Šik: Ze žhavých novinek příštího ročníku je to bezpochyby závod na nizozemském Zandvoortu. Na okruhu s nesmírně bohatou historií se sice nečeká nějaké zběsilé předjíždění, ale pro jezdce to se současnými monoposty může být velká výzva. Okolo závodu bude zároveň zcela určitě naprosto fantastická atmosféra díky oranžové vlně, kterou spustil Max Verstappen a která Zandvoort nepochybně zaplaví.
Mário Keszeli: Teším sa na skvelé pretekanie – ako som už spomenul, očakávam, že rozdiely medzi jednotlivými autami sa zmenšia. Taktiež sa teším na to, že sa bude ešte intenzívnejšie hovoriť o technike, keďže veľká zmena pravidiel pre sezónu 2021 je už skoro za dverami. A určite bude zaujímavé sledovať aj pohyby na trhu s jazdcami, nakoľko koncom budúcej sezóny viacerým z nich vypršia aktuálne zmluvy.
Pokračování 6 / 6
Čeká nás rekordní počet závodů. Je to podle tebe už příliš, nebo čím více, tím lépe?
Čeká nás rekordní počet závodů. Je to podle tebe už příliš, nebo čím více, tím lépe?
David Skaloš: Myslím, že formule 1 se dostává počtem závodů na limit. Když srovnáme kalendář F1 s dalšími významnými motoristickými sériemi jako třeba MotoGP, IndyCar nebo Mistrovství světa v rallye, zjistíme, že F1 má jasně nejvíce závodů. Když jsem začal sledovat F1 v roce 2001, měl kalendář 17 závodů a přišlo mi to v pořádku. Postupně se sezóna rozšířila o další závody (tratě) a je otázkou, jakou mají budoucnost. Například okruhy v Rusku nebo ve Francii nepřináší příliš dramatické velké ceny. V tomto ohledu jsem zvědav na nizozemský Zandvoort, který je svými pasážemi sice krásný okruh, ale uvidíme, jak snadné nebo náročné na něm bude předjíždět. Nespornou výhodu bude mít díky obrovského zájmu Nizozemců o jejich Maxe Verstappena.
Jiří Šlégl: Pro fanoušky lépe, každý se rád během roku podívá na více závodů. Na rostoucí počet závodů v kalendáři se novináři ptají většinou pilotů, méně se ale myslí na personál jednotlivých týmů. Přitom právě řadové zaměstnance rozšiřování kalendáře zasáhne nejvíce. Z mého pohledů je dvaadvacet závodů za rok nejvyšší únosné maximum.
Petr Kubala: Ideální je 18 závodů s tím, že 5, 6 termínů by rotovalo. Měli jsme to tak v případě Německa. V Číně by se tak mohlo například jeden rok jet v Šanghaji a druhý rok v Pekingu. Jeden rok by se mohlo jet v Bahrajnu a další v Abú Dhabí apod.
Michal Mikoláš: Klidně bych ubral na úroveň, jaká byla před nějakými patnácti lety. 17 závodů je podle mého optimální číslo.
Michal Šik: Z mého pohledu tím ztrácí jednotlivé závody na exkluzivitě. Jsem zastáncem spíše menšího počtu závodů, velká cena by měla být jedinečnou společenskou událostí, kterou každou vyhrát je prestižní samo o sobě. Neříkám, že bychom se měli vrátit do roku 1972 a jezdit 12 závodů do sezóny, ale takových 17-19 závodů je podle mě ideální počet, proti kterému snad nejde nic říct. Vyšší počet závodů bude mít největší dopad na zaměstnance jednotlivých týmů, zvýší se provozní náklady, kterých menší týmy také nemají zrovna na rozdávání a automaticky se zvýší i rozestup top týmů od zbytku pole.
Mário Keszeli: Už je toho príliš veľa. Stačí sa pozrieť do budúcoročného kalendára, v ktorom máme až sedem dvojitých víkendov vrátane absurdných presunov z Austrálie do Bahrajnu, z Baku do Montrealu a zo Singapuru do Ruska. Toto cestovanie im vôbec nezávidím. Ani z pohľadu bežného fanúšika to podľa mňa nedáva zmysel. Človek je tým všetkým už presýtený. Nestihne ani vstrebať zážitky z jedných pretekov a už sleduje ďalšie.