Sezóna 2018 očima redaktorů F1sport.cz

Sezóna 2018 očima redaktorů F1sport.cz

Redaktoři F1sport.cz se ohlédli za letošní sezónou.

Kteří jezdci tě letos zaujali, nebo byli podle tebe nejlepší? 

David Skaloš: Velmi dobrou první sezónu měli nováčci Charles Leclerc a Pierre Gasly (který už za Toro Rosso odjel pár závodů na konci loňského roku). Zejména Leclerc si vyjel řadu pěkných výsledků a pravidelně porážel svého týmového kolegu Ericssona. Myslím si proto, že jejich postup do Ferrari, respektive Red Bullu, je správnou volbou a svá místa si zaslouží.

Líbil se mi také výkon Maxe Verstappena, myslím, že je z něj cítit, že postupně zraje stále více, znovu předvedl některé pěkné souboje, přidal k tomu dvě vítězství a těším se na jeho souboj s Gaslym u Red Bullu v příštím roce. Leclerc, Gasly a Verstappen mě zaujali, ale nejlepším jezdcem sezóny byl Hamilton. Potvrdil to zejména klidem, s jakým přistupoval k jednotlivým závodům, dělal minimum chyb a to nemohlo skončit jinak než ziskem pátého titulu mistra světa, který získal s předstihem dvou závodů.

Michal Mikoláš: Souhlasím s filosofií, že vyhrává ten nejlepší. Nejvýše byl tedy Lewis Hamilton, byť jsem doufal, že boj o titul bude poněkud těsnější. 
Zaujaly mě mladé pušky Charles Leclerc a v druhé polovině sezony také Max Verstappen. Pokud bude mít nervy pohromadě, mohl by příští rok být velmi nebezpečný. Sebastian Vettel to po odchodu Kimiho Räikkönena nebude mít o nic jednodušší. 

Jiří Šlégl: Před startem nové sezóny jsem byl velmi zvědavý na výkony Charlese Leclerca, který si o rok dříve dominantním způsobem podmanil formuli 2. To přineslo mladému Monačanovi další rychlý kariérní vzestup spojený s přestupem k týmu Sauber do formule 1. Doufal jsem, že ty skoky v kariéře na něj nejsou příliš rychlé, ale svým šestý místem v Ázerbájdžánu mě Leclerc přesvědčil, že mé obavy byly zbytečné. Nakonec z toho bylo pro Monačana deset umístění v nejlepší desítce s monopostem týmu, který ještě v roce 2017 patřil na chvost startovního pole. Sebastian Vettel může před sezónou 2019 zapomenout na klid, který u Ferrari míval po boku Kimiho Räikkönena.

Před startem nové sezóny musím zmínit i jméno Maxe Verstappena, který v roce 2018 opět o něco vyspěl a udělal krok k tomu, aby se jednou (a možná již brzy) zapsal do historie jako mistr světa formule 1. Osobně si přeji, aby balíček Red Bull – Honda dovolil rakouskému týmu být v roce 2019 plnohodnotným soupeřem v boji o titul gigantům Ferrari a Mercedes.

Do třetice musím zmínit jméno Nico Hülkenberg. Dle mého názoru jeden z nejlepších pilotů vůbec letos opět potvrdil svoji vysokou úroveň, když se stal „mistrem světa ze zbytku světa“. U týmu Renault navíc zašlapal do země Carlose Sainze, i se sedmi nedokončenými závody totiž získal o šestnáct bodů více (Sainz nedojel pouze dvakrát). Hülkenberg stále čeká na první pódium ve formuli 1 a já doufám, že s Renaultem na něj brzy konečně dosáhne. I kdyby se mu to však nikdy nepodařilo, tak bude moci vždy s klidem ukončit kariéru jako vítěz 24 hodin Le Mans s ikonickou značkou Porsche.

Mário Keszeli: Bez váhania, z môjho pohľadu bol najlepším pilotom opäť Lewis Hamilton, ktorý nepodľahol veľkému tlaku zo strany Ferrari a Sebastiana Vettela a získal svoj piaty majstrovský titul.

Potešil ma aj Kimi Räikkönen, keď sa v USA po dlhých rokoch postavil na najvyšší stupienok na pódiu.

Najviac ma však zaujal Charles Leclerc. Napriek tomu, že prišiel ako nováčik, veľmi rýchlo sa stal ťahúňom Sauberu a už teraz sa neviem dočkať, čo budúci rok predvedie vo Ferrari.

Petr Kubala: Z hlediska bodů je nejlepší ten, kdo jich má na konci sezóny nejvíce. Ale myslím, že letos byl tím nejlepším skutečně Hamilton. Nevybavuji si žádnou výraznější chybu, kterou udělal.

Zaujal mě samozřejmě Leclerc a také Räikkönen. Fin některými výkony, ale zejména něčím jiným. Jsou to sice jen náznaky, ale je vidět, že se mu po odchodu z Ferrari ulevilo. Už na předávání cen FIA byl slušně řečeno uvolněný. Myslím, že u Sauberu bude spokojený a bude radost ho sledovat. 

Který tým tě letos nejvíce zaujal?

David Skaloš: Velký krok oproti sezóně 2017 udělal tým Sauber. Je pravdou, že v loňské sezóně využíval Sauber rok staré pohonné jednotky Ferrari, zatímco letos měl, stejně jako tovární Ferrari, nejnovější specifikaci 062 EVO. V kombinaci s výsledky Leclerca a pěkným zbarvením vozu díky nové spolupráci s Alfou Romeo byl Sauber letos skutečně sympatickým týmem.

Michal Mikoláš: Mercedes byl sice v první půlce sezony pod tlakem ze strany Ferrari, avšak na rozdíl od italského týmu se nedopustil takového množství chyb a díky konsistenci a vozu, který byl konkurenceschopný na všech tratích, po zásluze vyhrál. 

Jiří Šlégl: Jednoznačná odpověď – Sauber. Na příkladu švýcarského týmu se letos ukázalo, jak moc důležité jsou pro výkonnost týmu finance. Převzetí značkou Alfa Romeo (čtěte Ferrari) bylo to nejlepší, co mohlo tým z Hinwilu potkat a švýcarská stáj toho v sezóně 2018 maximálně využila.

Mário Keszeli: Pokiaľ ide o tímy, veľmi ma bavili súboje v strede poľa, ktoré boli často viac vyostrené a dramatickejšie ako tie v Top 3.

Značný pokrok medziročne dosiahol Sauber a odrazil sa od dna. Bude zaujímavé sledovať, čo s tímom spraví príchod Räikkönena, najskúsenejšieho pilota štartového poľa.

Potešilo ma tiež ako dopadol príbeh Force Indie (Racing Point), s ktorou to v lete vyzeralo všelijako len nie dobre, no našťastie sa nakoniec podarilo tento tím zachrániť.

Petr Kubala: Sauber. Ale možná ani ne tak výkony na trati, ale děním v zákulisí. Není to tak dávno, co to vypadalo na pomalý konec této stáje. Pak ji koupil dost neznámý investor. Musím se přiznat, že jsem tomu moc nevěřil. Vasseur ale buduje hodně dobrý tým. Přišla Alfa Romeo (doufám, že zůstane i po smrti Marchionneho), přichází Kimi, nové posily. 

Co bylo největším zklamáním letošní sezóny?

David Skaloš: McLaren. Po celkem divokém vztahu s Hondou si všichni ve Wokingu od pohonných jednotek Renault zřejmě slibovali okamžitý posun pořadím vpřed. První závody sice přinesly slibné výsledky, jenže k čemu to je, když pokulhává vývoj v oblasti aerodynamiky. McLaren čeká ještě náročné období a příští sezóna nebude jednoduchá, když bude mít zcela novou jezdeckou sestavu včetně úplného nováčka Landa Norrise.

Michal Mikoláš: Doufal jsem, že se Fernando Alonso s formulí 1 rozloučí alespoň nějakým dílčím úspěchem. McLaren bohužel nevystoupil ze svého stínu posledních let. Škoda také vrtkavé formy Sebastiana Vettela po letní pauze, těšil jsem se na bitvu dvou velikánů. 

Jiří Šlégl: Nespolehlivost balíčku Red Bull – Renault. Vsadím se, že Daniel Ricciardo ještě dnes pořádně nespí.

Mário Keszeli: Za najväčšie sklamanie považujem výkony McLarenu. Všetci ešte máme v živej pamäti podpásové komentáre McLarenu na adresu Hondy a reči o tom, že ich šasi patrí medzi najlepšie. Napriek výmene pohonnej jednotky Hondy za Renault však McLaren nejaký zásadný posun vpred nepredviedol a nestíhal ani za inými šasi poháňanými motormi Renault.

Petr Kubala: Dvě věci. Tou první je forma Williamsu a McLarenu – tedy dvou tradičních týmů, které kdysi vládly formuli 1. Obávám se, že ty časy jsou pryč. Jsem dost skeptický, že v blízké budoucnosti vyhraje titul tým, který nemá vlastní tovární motor. Druhá věc s F1 souvisí spíše okrajově. Doufal jsem, že Alonso bude závodit v IndyCar na plný úvazek. Myslím, že by to bylo hodně zajímavé a byla by to i dobrá reklama pro F1 na americké scéně. 

Ferrari ani letos nezískalo titul. Podle některých za to mohly chyby Sebastiana Vettela, podle něj i některých dalších lidí nemělo Ferrari tak dobrý vůz jako Mercedes. Píše se také o vlivu úmrtí S. Marchionneho. Jak to vidíš ty? 

David Skaloš: Mercedes byl zkrátka lepší, i když měl pomalejší rozjezd do letošního ročníku. Ferrari naopak do sezóny vletělo dvěma Vettelovými vítězstvími, zatímco Mercedes poprvé vyhrál až ve čtvrtém závodě v Ázerbájdžánu. Pak ale jako by Ferrari došel dech. Výkonnost Mercedesu postupně rostla, zatímco ta Ferrari s postupem roku spíše stagnovala. Vettelovi psychicky nepomohla ani jeho jezdecká chyba z prvního místa v domácím závodě na Hockenheimu.

Michal Mikoláš: Ferrari ukázalo, že umí postavit nejlepší vůz. To je velký příslib do budoucna. Letošní prohra byla souhrou několika okolností. Vše výše uvedené může mít vliv. Řekl bych ale, že až bude tým stabilizován, ať již příští nebo přespříští rok, mohl by po dlouhých letech vystřídat Mercedes na místě nejvyšším. 

Jiří Šlégl: Podle mě prohru Ferrari způsobila kombinace všech tří výše zmíněných faktorů. Současný Mercedes je jeden z nejlepších týmů historie formule 1, Sebastian Vettel je pod tlakem náchylný k chybám (Hockenheim 2018) a nervovým zkratům (Baku 2017) a můžeme si jen domýšlet, co se dělo uvnitř Ferrari po smrti pana Marchionneho…

Mário Keszeli: Prispela k tomu kombinácia rôznych faktorov vrátane tých, ktoré sú už vymenované v otázke. Doplnil by som ale ešte jednu skutočnosť. V priebehu prvej polovice sezóny bol monopost Ferrari prakticky vyrovnaným súperom Mercedesu. Scuderia navyše nasadzovala vylepšenia výrazne vyšším tempom ako Mercedes či Red Bull. V Singapure sa to ale zvrtlo a vývoj nabral nesprávny smer. Práve v tejto dobe boli nasadzované rozsiahle zmeny od podlahy, cez deflektory až po predné a zadné krídla a nie všetky z týchto zmien zlepšovali formu. V USA sa potom Ferrari vrátilo k staršej konfigurácii, ktorá prinášala lepšie výsledky, ale to už bolo neskoro.

Petr Kubala: Chyby udělalo Ferrari i Vettel. Určitě je to připravilo o body. Myslím, že kdyby neudělali tolik chyb, tak by mohli vyhrát v Poháru konstruktérů. Ferrari mělo na začátku velmi dobré auto a asi i lepší než Mercedes. Pak ale stříbrní vyřešili některé své problémy a Ferrari se vývoj nedařil.

Zmiňoval se ještě jeden aspekt. Někteří říkali, že Ferrari mělo více aplikovat týmovou režii a vsadit vše na Vettela. To je docela zajímavý pohled, protože Mercedes tak učinil v případě Bottase a mám pocit, že ho tím zlomil. F1 je hodně o hlavě, a pokud už na startu víte, že nesmíte vyhrát... bylo by docela zajímavé, kdyby Mercedes kvůli tomu přišel o Pohár konstruktérů. To se však nestalo a na kdyby se nehraje. 

Jezdecké sestavy 2019

Tým Jezdec Jezdec
Mercedes Lewis Hamilton Valtteri Bottas
Ferrari Sebastian Vettel Charles Leclerc
Red Bull Max Verstappen Pierre Gasly
Force India Sergio Pérez Lance Stroll 
Sauber Kimi Räikkönen Antonio Giovinazzi
Haas Romain Grosjean Kevin Magnussen
McLaren Carlos Sainz Lando Norris
Toro Rosso Daniil Kvjat Alexander Albon
Williams Robert Kubica George Russell
Renault Nico Hülkenberg Daniel Ricciardo

Příští rok budeme mít řadu nových jezdeckých dvojic. Na který interní souboj se nejvíce těšíš a jak podle tebe dopadne?

David Skaloš: Nových jezdeckých dvojic bude opravdu hodně a ta spojení jsou velice zajímavá. Myslím, že nás čeká díky tomu promíchání jezdeckého pole velmi zajímavá sezóna. Bude zajímavé sledovat, jak si povedou Gasly s Leclercem vedle Verstappena a Vettela.

Osobně jsem však zvědav na souboj u Renaultu mezi Nicem Hülkenbergem a Danielem Ricciardem. Zkušený Hülkenberg bude těžit z toho, že prostředí Renaultu už zná a čeká jej v něm třetí rok. Jsem zvědav, jak se s tím popere Ricciardo, který měl letos vzhledem k velkému množství technických problémů jeho pohonné jednotky Renault u Red Bullu z vyslovení slova Renault asi spíše noční můry, a teď bude v jeho továrním týmu. Kdyby se ale Renaultu povedlo dotáhnout na nejlepší tři týmy, bylo by rozhodně pro F1 skvělé vidět na stupních vítězů některého z jeho pilotů.

Michal Mikoláš: Jsem zvědavý, v jaké fazóně se vrátí Robert Kubica a zda dokáže porazit nováčka George Russella. Zajímavé bude také srovnání Sebastiana Vettela a Charlese Leclerca. Zajímavých dvojic ale bude daleko více. Už aby byla zimní přestávka fuč! 

Jiří Šlégl: Jsou dva interní týmové na souboje, na které se před sezónou 2019 nejvíce těším. Tím prvním je Nico Hülkenberg vs Daniel Ricciardo u Renaultu. Australan odešel k francouzskému týmu s vidinou zisku titulu mistra světa s továrním týmem. U Renaultu však Ricciardo zjistí, že v nejisté cestě za titulem bude muset nejprve porazit týmového kolegu, což bude velmi obtížné.

Tím druhým je poté Sebastian Vettel vs Charles Leclerc u Ferrari. Němec u Ferrari se v cestě za poražením Lewise Hamiltona bude muset nově vypořádávat s dravým mládím v osobě mladého Monačana. Pro Vettela další velká překážka na cestě za ziskem titulu světového  šampiona se značkou Ferrari.

Mário Keszeli: Som veľmi zvedavý na súboj vo Ferrari medzi Vettelom a Leclercom. V jednom, pravdepodobne veľmi konkurencieschopnom aute, bude za volantom skúsený šampión a vedľa neho sa do druhého rovnakého auta posadí talentovaný mladík. Spomínam si na podobný scenár v roku 2007 v tíme McLaren – vtedy to však nedopadlo dobre pre nikoho zo zúčastnených. Vettel si zas určite pamätá rok 2014 v Red Bulle, kedy to nedopadlo úplne dobre preňho.

Petr Kubala: Ve všech týmech to bude hodně zajímavé! Pikantní je, že ve většině případů budeme mít nováčka nebo méně zkušeného jezdce a vedle něj zkušeného jezdce – nebo takového, který už u týmu je delší dobu. Těším se na souboj u Ferrari. Bude to hodně zajímavé. Leclerc navíc nebude ten typ, který by politikařil a skutečně mu věřím i slova o tom, že nevnímá tlak. Nezapomeňme, že vyhrál závod pár desítek hodin poté, co mu zemřel otec.

Hodně zajímavé to bude také u Renaultu. Bude to velký test Hülkenberga, kterého spousta lidí považuje za hodně kvalitního jezdce, který to zatím neměl šanci prokázat. A také u Williamsu, kde bude Kubica, u kterého budeme čekat, zda to zvládne a velký talent v podobě Russella. 

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Doporučujeme

Články odjinud