Sezóna 2014 očima redaktorů F1sport.cz

Sezóna 2014 očima redaktorů F1sport.cz

Jak viděli letošní sezónu redaktoři F1sport.cz a co očekávají od té příští? Otázky jsme postavili zcela obecně, takže každý si je mohl interpretovat po svém.

Pavel Fabry

Závod roku (cokoliv si pod tím představíte)

V paměti okamžitě vyskočí Bahrajn, který v podstatě popisuje charakter sezóny. Mercedesy spolu sváděly fantastickou bitvu, i přesto však ostatním ujížděly rozdílem třídy.

Nejdůležitějším bodem roku však byl závod v Belgii. Nico Rosberg přehnal svou snahu být tvrdý a neústupný, kolidoval s Lewisem Hamiltonem, což vyvolalo vlnu ostré kritiky. Než se Rosberg vzpamatoval, Hamilton vyhrál pět závodů v řadě.

Pilot roku

Lewis Hamilton, který je naprosto zaslouženým mistrem světa. Poté, co si uvědomil, že psychologickým tažením na Rosberga ubližoval spíš sám sobě byl téměř nezastavitelný.

Vyzdvihnout je třeba též Daniela Ricciarda, který z rychlého mladíka vyrostl v nebezpečného soupeře. Uznání zaslouží i Valtteri Bottas, jenž zaujal pokorným přístupem a stabilně působivými výkony.

Co potěšilo

Přístup Mercedesu. Přestože jejich vůz byl dominantní, jezdci spolu mohli volně bojovat a sezóna tak celkově nebyla nudná. Co na tom, že se o titul prali pouze jezdci jedné stáje? Bitva to byla napínavá, se spoustou zvratů, taktická i ostrá na trati. A nerozhodly ji dvojité body.

Co zklamalo

Situace ve formuli 1. Byly momenty, kdy snad ani její představitelé pořádně nevěděli, kdo má hlavní slovo a čí rozhodnutí má vyšší důležitost. Jednání často začínala slovy "je třeba něco dělat", ale končila slovy "na ničem jsme se nedohodli". A zájem fanouška? Nejsem přesvědčen, že je tak vysokou prioritou, jak se o něm ve slibech hovoří.

Kdo se stane mistrem světa v roce 2015?

Nerad tipuji, spíše říkám, až se stane, tak se dozvíme. Myslím si ale, že Mercedes nadále bude disponovat nejrychlejším vozem, z jeho dvojice pak znovu věřím spíše Lewisi Hamiltonovi.

Krize F1: jak byste řešili drahé pohonné jednotky a pokles zájmu diváků?

Formule 1 sebe sama uvrtala do velmi svízelné situace. Současné pohonné jednotky jsou při své ceně a technologii dlouhodobým plánem na řadu let. Pro nadšence do techniky jsou jistě úžasným strojařským počinem, obyčejnému fanouškovi však nemají příliš co nabídnout, neboť jsou tiché a kvůli pravidlům neumožňují závodníkům jezdit naplno.

Jak situaci řešit? Návrat k osmiválcům je z pohledu výrobců marketingový nesmysl, vývoj zcela nových motorů by znovu znamenal značné investice. Rozvolnění současných pravidel a úprava aktuálních jednotek se tak jeví jako rozumná cesta ke spokojenosti. Otázkou jsou však tradičně peníze.

Nováček roku

Bezesporu Daniil Kvjat. Během sezóny jsme prakticky zapomněli, že na cestě do formule 1 zcela přeskočil poslední přípravnou metu, kterou představují GP2 a Formule Renault 3.5, i přesto dokázal být vyrovnaným soupeřem mnohem zkušenějšímu Jeanu-Éricu Vergnemu.

_M143049.jpg

David Skaloš

Závod roku 

Velká cena Kanady. Závod v Montrealu byl krásnou ukázkou toho, že na tomto okruhu jsou závody vždy zajímavé a napínavé. Začalo to kolizí jezdců Marussie v úvodu závodu, pokračovalo soubojem jezdců Mercedesu a vyvrcholilo strhující bitvou v samotném závěru závodu.

Pilot roku

Pilotem roku pro mě byl Daniel Ricciardo. Ano, Sebastina Vettela pozlobila technika, ale myslím, že Ricciardo během sezóny ukázal, že je schopný čtyřnásobného mistra světa porážet a vyrovnat se s tlakem, který na Red Bull a jeho samotného je vyvíjen. V příštích sezónách o něm ještě hodně uslyšíme.

Co potěšilo

Potěšením a zároveň trochu překvapením (samozřejmě příjemným) pro mě byl výkon týmu Williams v průběhu celé sezóny. Svou zásluhu na umístění na stupních vítězů sehrály určitě i pohonné jednotky Mercedes-Benz, ovšem jen ty samotné vůz a výsledek týmu netvoří. A když k tomu přidáte jednoduché, ale zajímavé zbarvení vozu se sponzorem Martini, vyjde vám z toho velmi sympatický tým, který se, zdá se, opět výsledkově zvedá.

Co zklamalo

Velká cena Ruska. O plánech na závod v Rusku se mluvilo x let, a když to konečně přišlo, tak to bylo rozhodně zklamání. Ne ani tak z pohledu místa, komplex stadionů olympijských her vytvořil rozhodně zajímavou kulisu jinak ovšem bohužel velmi neatraktivnímu závodu, a to zejména kvůli tvaru okruhu.

Kdo se stane mistrem světa v roce 2015?

Samozřejmě bude záležet na tom, jaké vozy jednotlivé týmy postaví. Myslím si ale, že to bude opět bitva mezi jezdci Mercedesu, špatně na tom nebude ani Red Bull nebo Ferrari.

Krize F1: jak byste řešili drahé pohonné jednotky a pokles zájmu diváků?

Zaprvé by se měly zavést dlouho avizované rozpočtové stropy. Myslím (bez urážky), že řešením by bylo i nahrazení Bernieho Ecclestona někým mladším, kdo dokáže formuli 1 posunout dál, přiblížit ji i jiným než jen „bohatým sedmdesátníkům“ a kdo nebude mít jen šílené nápady s pevnými restarty, zkratkami na tratích apod. V posledních letech se do F1 tlačí stále mladší a mladší jezdci, tak proč F1 neudělat zajímavou tolik, aby se o ní zajímali také mladší diváci.

Nováček roku

Daniil Kvjat. Velmi dobře si vedl zejména v kvalifikacích, které pro něj vyzněly v poměru 12:7 v porovnání s Jeanem-Éricem Vergnem. Dobré výkony podával i v samotných závodech, je pravda, že po dobrém začátku, kdy v prvních čtyřech závodech třikrát bodoval, se posledních letošních bodů dočkal už v Itálii, přesto si myslím, že podal velmi dobrý výkon.

F12014Canada_HZ8507.jpg

Mário Keszeli

Závod roku

Uplynulá sezóna bola doslova nabitá zaujímavými momentmi na trati a pretekov, ktoré by si zaslúžili označenie preteky roka, bolo viacero, takže ťažko vybrať jediný. Spomínam si napríklad na Bahrajn – preteky, ktoré v podstate odštartovali rivalitu medzi pilotmi Mercedesu a definovali neskorší boj o titul majstra sveta. Taktiež nezabudnuteľná bola dráma v Kanade, kde sme spoznali odvrátenú stránku dominantných Mercedesov – nespoľahlivosť. Avšak asi najživšie spomienky zostávajú na Veľkú cenu Maďarska. Postup Hamiltona poľom po štarte z boxov a ostrý boj s Rosbergom v záverečných kolách, súboje stratégov, nezvyčajne mnoho predbiehacích manévrov a napokon nečakané víťazstvo Ricciarda – toto bol pre mňa taký „zlatý klinec“ ročníka 2014.

Pilot roku

Jednoznačne Lewis Hamilton – 11 víťazstiev a titul šampióna hovoria za všetko.

Nováček roku

Musím priznať, že veľmi príjemne prekvapil ako Daniil Kvyat, tak aj Kevin Magnussen. Bude zaujímavé sledovať ako sa budú ich kariéry vyvíjať v budúcnosti.

Co potěšilo

Parádne pretekanie, technický pokrok, ale napríklad aj Williams. Vyzdvihol by som prácu Pata Symondsa, Roba Smedleyho a tímu ľudí pod ich vedením, pretože po dlhých rokoch trápenia bola skutočne radosť sledovať návrat Williamsu medzi top tímy. Navyše keď dokázali neraz potrápiť súperov s násobne väčšími rozpočtami.

Co zklamalo

Sklamaním bol hlavne osud Marussie. Zdalo sa, že obrovský úspech v Monaku predznamenáva príchod lepších časov, no všetko nakoniec zatienila jedna nešťastná nehoda v Japonsku.

Kdo se stane mistrem světa v roce 2015?

Čo sa týka jazdeckého titulu, ešte donedávna bolo celkom nemožné predpovedať, kto sa vlastne stane tohtoročným majstrom. Preto si v tomto smere vôbec netrúfam vsadiť na jedno meno. Majstrom v roku 2015 sa môže nepochybne stať ktorýkoľvek z dvojice Hamilton, Rosberg.

Rosberg bude po uplynulej sezóne určite ešte hladnejší po titule a zo skúseností zo svojho prakticky prvého súboja o titul majstra sveta v F1 príde budúci rok podstatne silnejší a pripravenejší. Hamilton pôjde za obhajobou svojho titulu s cieľom zaknihovať tretí a dotiahnuť sa v štatistikách na svoj vzor – Ayrtona Sennu.

Ďalším vážnym kandidátom na budúcoročný titul bude jednoznačne Daniel Ricciardo, ktorý do roku 2014 pomerne nenápadne čakal na svoju veľkú šancu a chopil sa jej nad očakávania skvele.

Krize F1: jak byste řešili drahé pohonné jednotky a pokles zájmu diváků?

Problém s drahými pohonnými jednotkami bohužiaľ nemá jednoduché riešenie. Niekto ten drahý vývoj proste zaplatiť musí. Časom, ako budú postupne zmrazované jednotlivé oblasti vývoja (v roku 2019 už bude vývoj pohonnej jednotky zmrazený na 95%) a keď sa zníži počet agregátov pre jazdca na sezónu, sa možno stanú dostupnejšími, no dovtedy F1 riskuje stratu ďalších malých tímov.

Pokiaľ ide o pokles záujmu divákov, pomenoval by som dva primárne problémy, ktoré tu vidím.

Po prvé, F1 sa divákovi vzďaľuje – trendom posledných rokov je sťahovanie priamych prenosov na platené televízne kanály. V roku 2015 to na vlastnej koži pocítia aj fanúšikovia v našom regióne a budú musieť čeliť voľbe. Buď si priplatiť za program, ktorého kvalitu spoznáme až po niekoľkých vysielaniach, alebo tí, ktorí si niečo takéto dovoliť nemôžu, prípadne nie sú ochotní kupovať „mačku vo vreci“, prejdú do šedej zóny nelegálnych internetových streamov či zanevrú na sledovanie F1 úplne.

Po druhé, F1 má problémy prilákať mladého diváka, napriek tomu, že má neuveriteľný potenciál zaujať bohatou históriou, technológiami budúcnosti, zákulisím... Predstavte si oficiálne on-line streamovanie na internete v určitej základnej forme bezplatne, v rozšírených balíčkoch za príplatok s dostupnosťou pohľadov z ľubovoľných kamier, pravidelne publikované nové videá so zaujímavými momentami z viac než 60 ročnej histórie, neformálne predstavenie zákulisia tak ako ho uvidíte len priamo na mieste, otvorenejšiu prezentáciu fascinujúcich technológií a inovácií, o ktorých väčšina divákov ani len netuší a mnoho ďalšieho... Povedzte, nedívali by ste sa?

Petr Kubala

Závod roku 

Pokud bych to bral z hlediska podívané, tak asi Kanada. Když se ale na tuhle sezónu podívám za pár let, tak si zřejmě na Kanadu už nevzpomenu. Na co ovšem nezapomenu do smrti, to je Velká cena Japonska. Narážím samozřejmě na Bianchiho. Byla to zkušenost, kterou určitě nikdo z nás nechtěl zažít, ať už je jen fanouškem nebo novinářem. Pamatuji si, jak jsem si první dvě nebo tři noci chystal budík, abych věděl, zda není něco nového. Navíc jsem si bohužel až moc dobře dokázal představit, co prožívá Bianchiho rodina.

Pilot roku

Daniel Ricciardo. Hamilton samozřejmě vyhrál titul, ale Ricciardo je podle mě překvapením i jezdcem roku. Jednou jsem ho nazval australským Alonsem ve Vettelově voze a myslím, že to po celou sezónu platilo. Vyhrál sice vždy po nějakém zaváhání Mercedesu, ale prostě tam byl. Vždy! Navíc dokázal porazit čtyřnásobného mistra světa. Ricciarda jsme znali, jezdil za Toro Rosso, ale letos vystoupil z mlhy.

Co potěšilo

Williams. To je tým, který snad nemá mezi fanoušky nepřátele. Nebo jste někdy potkali antifanouška Williamsu? Po té bídě z předešlých let jsem jim to přál. Samozřejmě, mají motor Mercedes, ale ten měl i někteří další. Občas potěšily i výkony Massy a samozřejmě Bottas.

Co zklamalo

Chtěl bych napsat, že zvuk a nová pravidla vůbec, ale to je jako jít do kina na film, který má špatné recenze. Takže ne. Zklamal konec Marussie. Poté, co získali dva body, přeskočili i Sauber a také po nehodě Bianchiho je mi jich dost líto. Myslím, že by bývali lépe prodatelní než Caterham. Nechápu majitele, že to nechal dojít tak daleko.

Kdo se stane mistrem světa v roce 2015?

Fernando Alonso. To není vtip! Samozřejmě nevím. Teorie velí, že na 50% Hamilton, na 30% Rosberg a na 20% někdo jiný, ale něco mi říká, že to bude Alonso. Přál bych to jemu, McLarenu ale hlavně nám. Dominance Mercedesu by byla nuda. Myslím, že spojení Honda, McLaren, Alonso, Button a Prodromou bude hodně silné.  

Krize F1: jak byste řešili drahé pohonné jednotky a pokles zájmu diváků?

Myslím, že hlavním… vlastně jediným problémem formule 1 je, že nemá žádnou koncepci. Měli bychom spálit technická i sportovní pravidla a napsat stručný dokument, co to vlastně formule 1 je, co od ní čekáme, kolik to bude stát. Podle toho pak udělat pravidla a pokud možno je neustále neměnit jako český daňový systém.

Chceme formuli 1, kde bude hrát roli strategie? Tak vraťme tankování. Chceme skutečné závody? Jak s tím souvisí úsporná jízda? Dejme jezdcům vůz a pneumatiky, aby mohli bojovat naplno. Úspory (finanční) hledejme rozumně. Opravdu potřebujeme tak intenzivní aerodynamický vývoj po celý rok? Proč? Fanoušek na tribuně ani v televizi nepozná, že tým přivezl nové přední křídlo. Samozřejmě, tým má mít šanci se dotáhnout na konkurenci, ale rozumně. 

Když se podíváte na rozpočet typického průměrného týmu formule 1, tak nejvíce peněz jde na mzdy, pohonné jednotky, aerodynamiku, nové díly (nikoliv v tomto pořadí). Takže bychom tu měli mít rozumně velký tým, rozumný vývoj a levnější motory. Samozřejmě by se měl změnit i přístup k fanouškovi. Rád si zaplatím 100 dolarů ročně, když budu mít použitelný live timing, HD rozlišení na internetu, možnost přepínat mezi kamerami apod. 

Je to sice drobnost, za to mě však fanoušci statistik budou nenávidět, ale asi bych i rozšířil bodování. Technicky to nelze udělat na všechny vozy ve startovním poli (jejich počet se mění), ale dal bych to třeba na prvních 18 vozů. Souboje mezi menšími týmy by byly spravedlivější a mělo by smysl bojovat i o 15., 17. místo.

Nováček roku

Oni se ti kluci vybarví vždy až později...ale asi Daniil Kvjat. Myslím, že si špatně nevedl ani Magnussen. Jeho chudší bodový zisk oproti Buttonovi bych přičetl malým zkušenostem. 

Doporučujeme

Články odjinud