Setrvání pokřivené Q3 a reputace formule 3

"A proč nejít ještě dál? Určit, v jakém rozmezí k nim musí dojít. První mezi koly 12 až 22 a druhá mezi 40. až 50. kolem závodu na 65 kol. Například."

 


Týmy formule 1 se zalekly vlastního nápadu zrušit tankování během závodu. Ačkoli průzkumy FOTA v létě loňského roku přinesly překvapivý výsledek, tedy že pro cílovou skupinu obecenstva by zákaz tankování neznamenal výraznou ztrátu na atraktivitě (ale ušetřil by nemalé peníze), nyní došlo k mírnému obratu.

Bez tankování a s povinností nasadit každou ze dvou směsí pneumatik během závodu by prakticky všichni závodníci odjeli závod podle stejné šablony. Ta by se řídila podle míry opotřebení a výkonnosti pneumatik. S jediným dodavatelem pneumatik ale bude opotřebení pneumatik ovlivňovat zejména jezdecký styl a konkrétní specifika nastavení a vlastností vozu. Tedy prostor pro různé volby strategie podstatně menší, než tomu bylo s možností tankování. Hmotnostní faktor vozu totiž působil jako další proměnná vícerozměrného grafu, která ale nyní zmizela. Škála možnosti různých strategií je tak velmi plochá.

Mělo to ale jeden pozitivní důsledek: po mnoha letech by se rozhodující fáze kvalifikace jely v minimální konfiguraci. To znamená nejměkčí směs pneu, minimální množství paliva či maximální výkonnostní režim motoru. Sobota by se tak stala daleko důležitější a dramatičtější. Ti, kteří pamatují ne zas tak starou kvalifikaci o 60 minutách a 12 kolech by mohli vyprávět. Ano, první tři čtvrtě hodiny nuda, ale těch posledních pár sekund bylo jen pro silné povahy!

To se mělo nyní vrátit, byť vždy jen pro 10 nejlepších pilotů. Ale FOTA se zalekla nudných závodů podle stejné šablony a zavedením jednoho malého pravidla, které má za cíl vnést do velkých cen alespoň jeden drobný strategický prvek, kvalifikaci opět zruinovala.

Nyní si pilot ponechá stejné pneumatikami pro start závodu, s jakými zajel nejlepší čas v Q3. Teoreticky je tak možnost kvalifikovat se v sobotu hůře na tvrdší směsi pneumatik, ale v závodě stavět později než soupeři. Jenomže s téměř 200 kg za zády a tvrdými pneumatikami na startu se dá očekávat velmi "kluzké" auto a další ztráta pozic oproti těm, kteří budou na měkčí sadě pneu. Otázkou tedy zůstává, zda se najde vůbec někdo, kdo by se pro tuto strategii odvážil. Pokud ne, pak zavedení pravidla nemá žádný smysl.

Problém ale tkví někde jinde. Týmy dokonce zvažovaly povinné dvě zastávky v boxech během závodu. A proč nejít ještě dál? Určit, v jakém rozmezí k nim musí dojít. První mezi koly 12 až 22 a druhá mezi 40. až 50. kolem závodu na 65 kol. Například.

Že by to byla ještě větší nuda? Ale kdepak! V (právě krachujícím) seriálu A1GP se jezdí přesně tak. Netankuje se, jsou dokonce jednotné pneumatiky, jsou určené takzvané "pitstop windows" a přesto to byly svého času nejlepší formulové závody na světě.

Ale hlavní závody A1GP se jezdily na střízlivých 70 minut místo 100 až 120 minut pro F1. A hlavně šasi bylo postavené tak, aby vás s ohledem na turbulence nenutilo kroužit samotné.

Možná ale právě tam F1 směřuje. Pro rok 2011 si FOTA zakázala dvojité difuzory, kvůli kterým loňské vozy dosáhly větších aerodynamických přítlaků než měly na konci sezony 2008. Zákaz tankování, a třeba dva povinné pitstopy a třeba v určených intervalech a třeba s jednotnými pneu. Pokud to budou tak vzrušující závody jako A1GP nebo klidně F3, pak pro mě narozdíl od Montezemola není problém, že ve formuli 1 závodí týmy s reputací F3.

Pak bych i neustálé snahy týmů o nekonečné úpravy kvalifikačního formátu, kde nevítězí nutně ten nejrychlejší, odpustil.

Doporučujeme

Články odjinud