Setrvačníkový KERS Williamsu možná najde uplatnění s novými motory

Setrvačníkový KERS Williamsu možná najde uplatnění s novými motory

Současná pravidla nahrávají systémům na rekuperaci kinetické energie s bateriemi, ale Williams paralelně vyvíjí setrvačníkovou verzi, která by si cestu do formule 1 mohla najít za tři roky.

Všechny systémy na rekuperaci kinetické energie, které loni závodily, ukládaly energii získanou při brzdění do baterií, aby ji pak jezdec mohl použít pro krátkodobé zvýšení výkonu. Williams svůj systém, který jako úložiště energie používá setrvačník, nenasadil.

V příští sezóně ale stáj z Grove KERS už nasadí, ovšem ve verzi s bateriemi. "Jakmile došlo k zákazu tankování ve formuli 1, stalo se velmi obtížné instalovat do vozu setrvačník," vysvětloval spolumajitel týmu Patrick Head pro Autosport. Větší palivové nádrže totiž zabraly více místa a setrvačník není možné na rozdíl od baterií tvarovat, aby se dal lépe do vozu integrovat.

Williams se ale setrvačníku nevzdal a kromě programů pro využití v civilní dopravě ho dokonce nasazuje do závodů ve voze Porsche GT3R. Ve formuli 1 by ho mohl využít, až se změní pravidla o motorech v roce 2013. Ta ještě nejsou hotová, stejně tak ani specifikace budoucího KERS není uzavřená.

"Podle toho, co vím, tak by to mohl být KERS s mnohem větším výkonem, zaslechli jsme 120 kilowattů," prozradil Head. "Také by se ukládalo mnohem větší množství energie, slyšeli jsme čísla od 2,3 do 4 megajoulů. Zatímco teď je to 400 kilojoulů, takže je možný desetinásobný nárůst."

"Pak by to bylo něco úplně jiného. Ale takovou energii pořád musíte někde získat, takže... Ta čísla zatím nejsou definitivní. Pokud motor bude přeplňovaný čtyřválec, mohla by se nabídnout příležitost nasadit setrvačník. Pokud nám to design vozů umožní, znovu se podíváme na možnost použít ho ve formuli 1."

Hybridní Porsche se setrvačníkem si vyzkoušel letos v dubnu Nico Hülkenberg.

 

Doporučujeme

Články odjinud