Šestý závod sezóny formule E 2018/2019 přinesl již šestého různého vítěze. V čínském přímořském letovisku San-ja na ostrově Chaj-nan zvítězil loňský šampion Jean-Éric Vergne s monopostem týmu Techeetah.
Z pole position odstartoval do závodu Oliver Rowland, který dnes vyhrál s Nissanem svoji první kvalifikaci ve formuli E v kariéře. V první řadě stál po jeho boku Jean-Éric Vergne, druhá řada patřila Antoniu Felixovi da Costovi a Danielu Abtovi a z řady třetí vyjel do závodu Alexander Sims. Šestá příčka na roštu zůstala prázdná, protože Sébastien Buemi musel po nehodě v kvalifikaci startovat z boxové uličky.
Rowland po zhasnutí červených světel udržel svoji první pozici a mnoho se toho nezměnilo ani na příčkách za ním. Vergne následoval Rowlandův Nissan na druhém místě a za ním jel třetí Antonio Felix da Costa před čtvrtým Danielem Abtem a pátým Alexanderem Simsem.
Vedoucí pětice v tomto pořadí kroužila několik úvodních kol až do chvíle, kdy Sims zůstal stát na dlouhé rovince před osmou zatáčkou s poškozeným monopostem BMW. Tato situace si vynutila vyvěšení červených vlajek, protože BMW britského pilota stálo daleko od maršálských postů a za provozu na trati, byť v plné žluté fázi, nebylo možné poškozenou formuli bezpečně odklidit.
Po aktivování plné žluté fáze ještě před zastavením závodu celá řada pilotů poměrně panicky zbrzďovala na maximální povolenou rychlost 50 km/h. Na to doplatili Stoffel Vandoorne a Sam Bird. Belgičan se svým HWA nedokázal včas dobrzdit, zezadu vrazil do Birda a oba piloti museli s poškozenými vozy ze závodu odstoupit.
Po restartu závodu udržel Oliver Rowland své vedení, Brit si však stěžoval na nedostatek přilnavosti u svého Nissanu a navíc se musel více než soupeři věnovat ekonomické jízdě a rekuperaci. Nissany totiž v horkých čínských podmínkách spotřebovávaly více energie než monoposty ostatních týmů.
Kvůli výše zmíněným faktorům musel před najetím do brzdných zón dávat Oliver Rowland dříve nohu z „plynu“. Toho v nájezdu do závěrečné jedenácté zatáčky dokázal využít na druhém místě jedoucí Jean-Éric Vergne, který se precizním manévrem po vnitřku dostal do čela závodu. Vergnovo předjetí Rowlanda se později ukázalo býti rozhodujícím momentem závodu, protože britský pilot s Nissanem se již nezmohl na odvetu.
Po převzetí vedení si Vergne za volantem černozlatého Techeetahu udržoval bezpečný odstup před druhým Rowlandem a na třetí pozici kroužil Antonio Felix da Costa.
Vše směřovalo k poklidnému závěru závodu, v posledních minutách však ještě došlo k dramatické situaci. Sébastien Buemi, který se po celý závod po startu z boxů prokousával vpřed, bojoval v nájezdu do osmé zatáčky o sedmé místo s Robinem Frijnsem. Při souboji došlo ke kontaktu mezi oběma vozy, Frijns ztratil kontrolu nad svým Virginem a naneštěstí sestřelil šestého Lucase di Grassiho.
Tento incident znamenal konec v závodě pro Frijnse i di Grassiho, z celé situace však naopak vytěžil Sebastien Buemi, který poskočil na konečné šesté místo.
Situace na čele se však již nezměnila, a tak si v poklidu pod plnou žlutou fází po předcházejí nehodě dojel pro první vítězství v sezóně Jean-Éric Vergne před druhým Oliverem Rowlandem a třetím Antoniem Felixem da Costou. Poslední jmenovaný se díky třetí příčce v Číně posunul zpět do čela průběžného pořadí šampionátu.
Formule E nyní opustí Asii a vydá se do Evropy. Příští závod je na programu 13. dubna v ulicích Říma.
PENALIZACE: Tresty pro Buemiho a Mortaru
Pozávodní penalizace dnes ještě dodatečně pozměnily výsledky včerejšího závodu.
Sébastien Buemi dostal penalizaci deseti sekund za kontakt s Robinem Frijnsem. Kvůli tomu se švýcarský pilot propadl ze šestého na osmé místo. Na šestou, respektive sedmou pozici si naopak polepšili jezdci Mahindry Jerome d'Ambrosio a Pascal Wehrlein.
Každý jezdec musí během závodu dvakrát povinně využít útočný mód, což nedodržel Edoardo Mortara. Pilot týmu Venturi byl penalizován šestnácti sekundami navíc, což mu přineslo propad z bodované desítky až na třinácté místo. Na desátou pozici se však díky tomu posunul jeho týmový kolega Felipe Massa, který si tak připsal jeden bod.
Výsledky
P |
Jezdec |
Tým |
Čas / ztráta |
Kol |
1 |
Jean-Éric Vergne |
DS Techeetah |
1:02:50.185 |
36 |
2 |
Oliver Rowland |
Nissan |
1.762 |
36 |
3 |
A.F.da Costa |
BMW |
3.268 |
36 |
4 |
André Lotterer |
DS Techeetah |
4.631 |
36 |
5 |
Daniel Abt |
Audi |
5.972 |
36 |
6 |
J.d'Ambrosio |
Mahindra |
17.340 |
36 |
7 |
Pascal Wehrlein |
Mahindra |
18.367 |
36 |
8 |
Sébastien Buemi |
Nissan |
19.405 |
36 |
9 |
Mitch Evans |
Jaguar |
20.646 |
36 |
10 |
Felipe Massa |
Venturi |
27.739 |
36 |
11 |
Oliver Turvey |
NIO |
31.453 |
36 |
12 |
Tom Dillmann |
NIO |
32.654 |
36 |
13 |
Edoardo Mortara |
Venturi |
38.208 |
36 |
14 |
Robin Frijns |
Virgin |
1 kolo |
35 |
15 |
Lucas di Grassi |
Audi |
2 kola |
34 |
- |
Nelson Piquet Jr. |
Jaguar |
|
21 |
- |
Alexander Sims |
BMW |
|
20 |
- |
Gary Paffett |
HWA |
|
13 |
- |
José María López |
Penske |
|
10 |
- |
S.Vandoorne |
HWA |
|
1 |
- |
Sam Bird |
Virgin |
|
0 |
- |
Felipe Nasr |
Penske |
|
0 |
Foto: Formula E