Šest závodů, šest vítězů: V San-je triumfoval Jean-Éric Vergne

Šestý závod sezóny formule E 2018/2019 přinesl již šestého různého vítěze. V čínském přímořském letovisku San-ja na ostrově Chaj-nan zvítězil loňský šampion Jean-Éric Vergne s monopostem týmu Techeetah.
Šest závodů, šest vítězů: V San-je triumfoval Jean-Éric Vergne

Z pole position odstartoval do závodu Oliver Rowland, který dnes vyhrál s Nissanem svoji první kvalifikaci ve formuli E v kariéře. V první řadě stál po jeho boku Jean-Éric Vergne, druhá řada patřila Antoniu Felixovi da Costovi a Danielu Abtovi a z řady třetí vyjel do závodu Alexander Sims. Šestá příčka na roštu zůstala prázdná, protože Sébastien Buemi musel po nehodě v kvalifikaci startovat z boxové uličky.

Rowland po zhasnutí červených světel udržel svoji první pozici a mnoho se toho nezměnilo ani na příčkách za ním. Vergne následoval Rowlandův Nissan na druhém místě a za ním jel třetí Antonio Felix da Costa před čtvrtým Danielem Abtem a pátým Alexanderem Simsem.

Vedoucí pětice v tomto pořadí kroužila několik úvodních kol až do chvíle, kdy Sims zůstal stát na dlouhé rovince před osmou zatáčkou s poškozeným monopostem BMW. Tato situace si vynutila vyvěšení červených vlajek, protože BMW britského pilota stálo daleko od maršálských postů a za provozu na trati, byť v plné žluté fázi, nebylo možné poškozenou formuli bezpečně odklidit.

Rowland: Byl bych hlupák, kdybych se teď poohlížel po formuli 1

Rowland: Byl bych hlupák, kdybych se teď poohlížel po formuli 1

Po aktivování plné žluté fáze ještě před zastavením závodu celá řada pilotů poměrně panicky zbrzďovala na maximální povolenou rychlost 50 km/h. Na to doplatili Stoffel Vandoorne a Sam Bird. Belgičan se svým HWA nedokázal včas dobrzdit, zezadu vrazil do Birda a oba piloti museli s poškozenými vozy ze závodu odstoupit.

Po restartu závodu udržel Oliver Rowland své vedení, Brit si však stěžoval na nedostatek přilnavosti u svého Nissanu a navíc se musel více než soupeři věnovat ekonomické jízdě a rekuperaci. Nissany totiž v horkých čínských podmínkách spotřebovávaly více energie než monoposty ostatních týmů.

Kvůli výše zmíněným faktorům musel před najetím do brzdných zón dávat Oliver Rowland dříve nohu z „plynu“. Toho v nájezdu do závěrečné jedenácté zatáčky dokázal využít na druhém místě jedoucí Jean-Éric Vergne, který se precizním manévrem po vnitřku dostal do čela závodu. Vergnovo předjetí Rowlanda se později ukázalo býti rozhodujícím momentem závodu, protože britský pilot s Nissanem se již nezmohl na odvetu.

Po převzetí vedení si Vergne za volantem černozlatého Techeetahu udržoval bezpečný odstup před druhým Rowlandem a na třetí pozici kroužil Antonio Felix da Costa.

Vše směřovalo k poklidnému závěru závodu, v posledních minutách však ještě došlo k dramatické situaci. Sébastien Buemi, který se po celý závod po startu z boxů prokousával vpřed, bojoval v nájezdu do osmé zatáčky o sedmé místo s Robinem Frijnsem. Při souboji došlo ke kontaktu mezi oběma vozy, Frijns ztratil kontrolu nad svým Virginem a naneštěstí sestřelil šestého Lucase di Grassiho.

Tento incident znamenal konec v závodě pro Frijnse i di Grassiho, z celé situace však naopak vytěžil Sebastien Buemi, který poskočil na konečné šesté místo.

Situace na čele se však již nezměnila, a tak si v poklidu pod plnou žlutou fází po předcházejí nehodě dojel pro první vítězství v sezóně Jean-Éric Vergne před druhým Oliverem Rowlandem a třetím Antoniem Felixem da Costou. Poslední jmenovaný se díky třetí příčce v Číně posunul zpět do čela průběžného pořadí šampionátu.

Formule E nyní opustí Asii a vydá se do Evropy. Příští závod je na programu 13. dubna v ulicích Říma.

PENALIZACE: Tresty pro Buemiho a Mortaru

Pozávodní penalizace dnes ještě dodatečně pozměnily výsledky včerejšího závodu.

Sébastien Buemi dostal penalizaci deseti sekund za kontakt s Robinem Frijnsem. Kvůli tomu se švýcarský pilot propadl ze šestého na osmé místo. Na šestou, respektive sedmou pozici si naopak polepšili jezdci Mahindry Jerome d'Ambrosio a Pascal Wehrlein.

Každý jezdec musí během závodu dvakrát povinně využít útočný mód, což nedodržel Edoardo Mortara. Pilot týmu Venturi byl penalizován šestnácti sekundami navíc, což mu přineslo propad z bodované desítky až na třinácté místo. Na desátou pozici se však díky tomu posunul jeho týmový kolega Felipe Massa, který si tak připsal jeden bod.

Výsledky

P Jezdec Tým Čas / ztráta Kol
Jean-Éric Vergne DS Techeetah 1:02:50.185 36
Oliver Rowland Nissan 1.762 36
A.F.da Costa BMW 3.268 36
André Lotterer DS Techeetah 4.631 36
Daniel Abt Audi 5.972 36
J.d'Ambrosio Mahindra 17.340 36
Pascal Wehrlein Mahindra 18.367 36
8 Sébastien Buemi Nissan 19.405 36
Mitch Evans Jaguar 20.646 36
10  Felipe Massa Venturi 27.739 36
11  Oliver Turvey NIO 31.453 36
12 Tom Dillmann NIO 32.654 36
13  Edoardo Mortara Venturi 38.208 36
14  Robin Frijns Virgin 1 kolo 35
15  Lucas di Grassi Audi 2 kola 34
Nelson Piquet Jr. Jaguar   21
Alexander Sims BMW   20
Gary Paffett HWA   13
José María López Penske   10
S.Vandoorne HWA   1
Sam Bird Virgin   0
Felipe Nasr Penske   0

Foto: Formula E

Další článek: Další výzva pro Alonsa? Australská legenda Bathurst 1000

13. září | Correa zůstává v umělém spánku
13. září | Během prvních dvou dní testů 18palcových pneumatik odjel Sergej Sirotkin v Renaultu 213 kol.
13. září | Tatiana Calderón se zúčastní jednoho dne testů W Series ve Španělsku. O sedačku bojovat nebude, jen se podělí o zkušenosti.
12. září | Alex Peroni byl propuštěn z nemocnice, kde byl hospitalizován po nehodě v Monze v F3

GP Singapuru 2019

Pátek 20. září 2019
1. trénink 10.30–12.00
2. trénink 14.30–16.00
Sobota 21. září 2019
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 22. září 2019
Závod 14.10