Šest, nebo nula. Podle Browna jsou letošní sprinty v ohrožení

V letošní sezóně bychom mělo vidět šest sprintů. Možná ale také nebude ani jeden.
Foto: Getty Images / Lars Baron
Šest, nebo nula. Podle Browna jsou letošní sprinty v ohrožení | Foto: Getty Images / Lars Baron

Vloni byly tři. Letos se očekává šest sprintů. Pravděpodobně v Bahrajnu, Imole, Montrealu, na Red Bull Ringu, v Zandvoort a Interlagosu. Oficiálně to však F1 zatím nepotvrdila, takže seznam berme s rezervou.

Zak Brown však prozradil, že nakonec nemusí být sprint ani jeden. Důvodem jsou peníze.

V letošním roce došlo ke snížení rozpočtového stropu ze 145 na 140 milionů dolarů. Ve skutečnosti je to ale složitější. Tato částka se počítá pro 21 závodů. Letos jich bude 23, takže týmy mohou utratit o něco více. A řeší se také navýšení právě kvůli sprintům. S rozpočtem týmu totiž mohou zásadně zamíchat nehody, které jsou během sprintu samozřejmě pravděpodobnější než při tréninku. 

Vloni měly týmy dostat 100 tisíc dolarů za každý sprint. Rozpočtový strop byl navýšen celkové o 450 tisíc dolarů. K dalšímu navýšení o 100 tisíc došlo v případě velkého poškození auta při nehodě.

Letos příplatky za nehody nebudou. Každý tým má dostat navýšení o 500 tisíc za sprint, pokud jich bude pět, a dalších 150 tisíc za každý sprint nad tento limit. V případě šesti sprintů tedy 2,65 milionu dolarů pro tým.

Velkým týmům to však nestačí. Obávají se, že nehody a celkově náklady za sprinty mohou ovlivnit vývoj vozu. 

Podle Zaka Browna chce jeden tým navýšit rozpočtový strop o 5 milionů dolarů vůči tomu, co bylo nabídnuto. 

Menší týmy se však domnívají, že požadavky na zvýšení rozpočtového stropu o miliony dolarů jsou pouze zástěrkou pro větší týmy, aby mohly utrácet více peněz na vývoj vozu. 

Podle současných dohod už není pro změnu pravidel v daném roce nutný souhlas všech. Stačí 28 z 30 hlasů v Komisi F1. V ní má 10 hlasů FIA, 10 F1 a 10 týmy. Jinými slovy musí být pro 8 z 10 týmů. 

Podle Motorsport.com mají výhrady Red Bull, Mercedes a Ferrari. 

„Několik týmů, a zejména jeden tým, chtělo navýšení rozpočtu o 5 milionů dolarů, což bylo prostě směšné,“ řekl Brown, kterého cituje BBC. 

„Možná může dojít ke kompromisu a my ho trochu zvýšíme a začneme v roce 2022, nebo vynecháme rok 2022 a tyto týmy by pak měly fanouškům vysvětlit, proč nebudou žádné sprinty.“

Podle Browna to může skončit i tak, že letos žádné sprinty nebudou a F1 se soustředí na příští rok. Pro změny pravidel v roce 2023 stačí souhlas jen 6 týmů. 

Další článek: Grosjeanovi se závěr GP Abú Dhabí líbil

12:49 | Podle odkaz byla Leclercova včerejší nehoda v Monaku s vozem Laudy způsobena selháním levé přední brzdy. Mají to dokazovat i fotografie pořízené krátce před nehodou.
11:17 | Williams nasadí do prvního tréninku Nycka de Vriese. Každý tým musí dát letos ve dvou trénincích šanci mladému jezdci.
9:45 | Podle zatím nepotvrzených spekulací dostane ve Španělsku vylepšení jen Stroll. Tým nestihl připravit díly pro oba vozy.
15. května | Pro Charlese Leclerca je jeho domácí Monako prostě prokleté. V závodech F1 se mu tam nedaří a právě v rámci prezentace Ferrari mezi závody historických vozů boural s vozem Laudy z roku 1974 v La Rascasse. odkaz

GP Španělska 2022

Pátek 20. května 2022
1. trénink 14.00–15.00
2. trénink 17.00–18.00
Sobota 21. května 2022
3. trénink 13.00–14.00
Kvalifikace 16.00–17.00
Neděle 22. května 2022
Závod 15.00