Série IndyCar debutovala na COTA, zvítězil mladičký Herta

Série IndyCar debutovala na COTA, zvítězil mladičký Herta

Circuit of The Americas, nebo - li Okruh Amerik, nedaleko texaského Austinu hostil včera večer premiérově závod zámořské formulové série IndyCar. Z vítězství se v Texasu radoval Američan Colton Herta, který svým triumfem přepsal historii.

Premiéra série IndyCar na trati formule 1 v blízkosti texaského města Austin bude už navždy tučně zapsána do análů závodní historie. Pilot týmu Harding Racing Colton Herta se totiž ve věku 18 let, 11 měsíců a 25 dní stal historicky nejmladším vítězem závodu zámořské formulové série. Věnujme se ale statistickým údajům popořádku...

Formule 1 je rychlejší o 13 sekund

Jak již připomněl první odstavec textu, Okruh Amerik je místo, které v USA hostí grand prix formule 1, a proto se nám přímo nabízí srovnání mezi „královnou motorsportu“ a zámořským šampionátem.

Podíváme - li se na časy z kvalifikací, tak zjistíme, že monopost formule 1 s mnohem vyšší úrovní přítlaku a s hybridní pohonnou jednotkou zvládne jedno kolo v Austinu o zhruba třináct sekund rychleji než vůz ze série IndyCar. Pole position pro grand prix USA 2018 získal Lewis Hamilton s časem 1:32.392, zatímco nejrychlejší čas 1:45.4542 sobotní kvalifikace na nedělní závod IndyCar zajel Švéd Felix Rosenqvist, letošní nováček v sérii.

Jen pro doplnění, formule 1 využívá hybridní přeplňované šestiválce, zatímco monoposty IndyCar pohání konveční dvakrát přeplňované šestiválcové motory, které pro šampionát připravují výrobci Chevrolet a Honda.

Jak se zrodilo vítězství nejmladšího pilota

Colton Herta v roce 2019 absolvuje svoji první kompletní sezónu v sérii IndyCar poté, co loni obsadil celkové druhé místo v sérii Indy Lights. Osmnáctiletý Američan postupuje svojí kariérou stejně jako loňský šampion Indy Lights Patricio O'Ward z Mexika. Herta i O'Ward odjeli svůj debutový závod v IndyCar již loni v kalifornské Sonomě.

Herta se v Austinu kvalifikoval na čtvrté místo, díky čemuž do závodu startoval letmým startem ze druhé řady po boku zkušeného Ryana Huntera-Reaye (Andretti/Honda).

Z řady první odstartovali Alexander Rossi (Andretti/Honda) a vítěz kvalifikace Will Power (Penske/Chevrolet), který po úvodním závodě v St. Petersburgu získal již druhé pole position v řadě.

Power po startu udržel vedení před Rossim a na třetí místo před Huntera-Reaye se dostal Colton Herta. Vedoucí trojice si vypracovala náskok na zbytek startovního pole a v nezměněném pořadí absolvovala první 46 kol ze 60 celkových.

Poté ovšem došlo ke klíčovému okamžiku celého závodu. James Hinchcliffe na výjezdu z předposlední zatáčky kolidoval s Felixem Rosenqvistem, který následkem vzájmeného kontaktu ztratil kontrolu nad vozem a skončil ve svodidlech u nájezdu na boxovou uličku.

Na trať musel safety car a bylo jasné, že piloti ze špičky budou muset během neutralizace závodu k mechanikům pro poslední doplnění paliva. Jediný, kdo si zastávku odbyl ještě před žlutou fází, byl Colton Herta. Díky tomu se mladý Američan za safety carem posunul na první místo.

Po restartu závodu dokázal svou první příčku udržet a pod dohledem svého otce Bryana Herty zvítězil již ve svém třetím závodě v sérii IndyCar v kariéře.

Na pozdní safety car doplatila kromě vedoucí dvojice celá řada dalších pilotů, mimo jiné i bývalý jezdec týmu Sauber Marcus Ericsson. Ten díky správně zvolené taktice brzkého pit stopu bojoval o umístění v nejlepší pětce, nicméně nakonec se musel spokojit až s patnáctou pozicí.

Švéd se však již před nedělním závodem postaral během tréninku o kuriózní moment, když svým nárazem do bariéry vylekal traťového maršála vykonávajícího potřebu v mobilním WC.

Foto: IndyCar

Doporučujeme

Články odjinud