Senna popsal záludnosti pneumatik. Nezvládá je, proto na Maldonada ztrácí

Bruno Senna je letos ve stínu týmového kolegy Pastora Maldonada. Ví proč a pracuje na tom, aby se to změnilo.
Senna popsal záludnosti pneumatik. Nezvládá je, proto na Maldonada ztrácí

Senna se Maldonadovi nedokáže rychlostně vyrovnat, a kdyby Venezuelan dokončoval závody s větší pravidelností, zřejmě by byl mezi týmovými kolegy u Williamsu obrovský bodový rozdíl.

"Pastor si se svým jezdeckým stylem a nastavením vozu velmi dobře rozumí s pneumatikami, a v tom já ztrácím, hlavně na okruzích s vysokými teplotami," přiznal brazilský jezdec pro Autosport. "Pastor dokáže zajíždět kola, aniž by do pneumatik dostával tolik energie. Když je teplo, já do nich dostávám moc energie. Pak vypadnu z (provozního) okna a časy na kolo jdou nahoru."

Senna to už naznačil, letošní pneumatiky jsou velmi citlivé na energii, která jimi prochází. Navíc mají tu zvláštnost, že mají raději kratší přísun většího množství energie, než dlouhý přísun menšího množství energie. V praxi to znamená, že jezdci s ostřejším jezdeckým stylem, který přináší agresivní a prudké průjezdy zatáčkami, mají výhodu vůči těm, kteří mají jemnější styl, který přináší spíše pomalejší zatáčení a táhlejší průjezdy zatáčkami. Čím déle jsou pneumatiky vystaveny zátěži při zatáčení, tím je to s jejich přehříváním a degradací horší.

"Tak nějak to je," potvrdil Senna. "Tyto pneumatiky v podstatě nemají rády zatáčení. Líbí se jim, když je zatáčka co nejkratší. Může se vám stát, že dokonce i v kvalifikaci překročíte hranu, když se moc snažíte. Ovšem někdy se vám nepodaří ´zapnout´ přední pneumatiky! Tyto věci mi působí potíže."

A jak z těchto problémů ven? "Hodně z toho je o správném nastavení vozu ve vztahu k jezdeckému stylu," vysvětloval Senna. "O to se snažíme. Je to nalezení rovnováhy, jak moc potřebuji přítlaku vpředu, abych zajel dobré kvalifikační kolo, ale pořád měl dobré auto pro závod."

"S Bridgestony jsem byl zvyklý na neustále neutrální auto, protože tak rád řídím, ale s Pirelli to není možné, protože byste si tím zničili zadní pneumatiky. Je třeba začít se vším od začátku. Snažíme se chránit zadní pneumatiky, aniž bychom byli moc pomalí v kvalifikaci. A to není snadné, hlavně když na to musíte myslet při řízení. Už nejezdím instinktivně jako dřív. Jakmile si to sedne, je to OK."

Brazilec tak trochu bojuje s časem, protože pokud se včas nepopasuje s pneumatikami a nezačne podávat alespoň stejné výkony jako Maldonado, bude jeho budoucnost ve formuli 1 nejistá. Přiznal, že ho vědomí, že má pod sebou dobrý vůz, možná vede k tomu, že svoji snahu občas přežene, což všechno ještě zhorší. Věří ale, že se nakonec dokáže přizpůsobit.

"Jakmile si začnete věřit a víte, co děláte, všechno je mnohem snadnější. Všechno je tak citlivé, že je snadné se ocitnout mimo. Tenhle typ závodění není můj nejoblíbenější, protože celou dobu myslíte na jiné věci, místo toho, abyste na to tvrdě tlačili a užívali si to. Ale je to stejné pro všechny," dodal.

Další článek: Hamilton pojede v Německu svoji 100. Grand Prix formule 1

15:04 | Lamborghini oficiálně potvrdilo, že Stefano Domenicali odchází z pozice šéfa automobilky, aby od ledna 2021 převzal novou prestižní funkci. Očekává se, že nahradí Careye v čele F1.
13:42 | Kvalifikace F2: Cunoda, Daruvala, Schumacher... Schumacherův nejbližší soupeř v šampionátu Ilott odstartuje hned za ním ze čtvrtého místa.
24. září | Lewis Hamilton očekává, že FIA v reakci na jeho kontroverzní tričko z GP Toskánska zavede nová pravidla, ve kterých vyjasní, co je a co není možné.
24. září | Novinář Will Buxton má pozitivní test na koronavirus. GP Ruska tak vynechá.

GP Ruska 2020

Pátek 25. září 2020
1. trénink Bottas (1:34.923)
2. trénink Bottas (1:33.519)
Sobota 26. září 2020
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 27. září 2020
Závod 13.10