Sekunda sem, sekunda tam: Jak Vettel k vítězství v Austrálii přišel

​První závod letošní sezóny vyhrál Sebastian Vettel, ale to rozhodně neznamená, že Ferrari bylo v Austrálii nejrychlejší.

Kimi Räikkönen se Hamiltona v úvodních kolech držel jako klíště, ale pokud Hamilton potřeboval, oběma ferrari dokázal poodjet a zajížděl o více než 0,5 s rychlejší časy.

Jak velký je rozdíl mezi Mercedesem a Ferrari uvidíme až v dalších závodech. Albert Park je dost specifický okruh a už z loňska víme, že rozdíl mezi oběma týmy může být v jednom víkendu drastický a o dva týdny později je vše jinak.

Jak Vettel k vítězství přišel

Vloni přišel Hamilton o vítězství kvůli strategii a zaseknutí v provozu. Letos byla situace složitější. Jednalo se o souhru mnoha okolností.

Letos asi neuvidíme žádná vítězství s velkým náskokem. Jednak kvůli snaze šetřit pohonnou jednotku, která musí vydržet 7 závodů, a také vyšší spotřebě paliva (těžší vůz, rychlejší pneumatiky).

Nevěřil jsem tomu, říká o ztrátě vedení Hamilton

Nevěřil jsem tomu, říká o ztrátě vedení Hamilton

První příčinu Hamiltonovy ztráty vítězství najdeme už v sobotu. Bottas boural, dostal penalizaci, a tak byl Hamilton na čele závodu sám – naháněný oběma hladovými hřebci z Maranella.

Druhou příčinou byl malý náskok na Räikkönena. Když Ferrari povolalo Fina poměrně brzy do boxů, musel na to Mercedes ihned reagovat. 

Sebastian Vettel zůstal na trati a vedl si poměrně dobře. Lewis Hamilton stavěl v 19. kole a do kola před Vettelovou zastávkou (25.) snížil ztrátu na Vettela jen z 13,079 na 11,306 sekund. 

Pokud by nedošlo k problémům Haasu, vrátil by se Vettel na trať se ztrátou asi 10 sekund na Hamiltona. Možná i větší, pokud by stavěl později.

Jenomže haasy zastavily na trati kvůli uvolněným kolům a ve 26. kole došlo k vyhlášení virtuálního safety caru (VSC). Jezdec v tu chvíli musí zpomalit a dodržovat maximální rychlost nebo přesněji čas, který se mu zobrazuje na panelu v kokpitu.

V době vyhlášení VSC byl Vettel jen asi dvě zatáčky před vjezdem do boxů. Nebylo na co čekat. Zatímco Vettel jel boxovou uličkou, Hamilton byl na trati a to v poměrně rychlé části okruhu. 

Měli jsme trochu štěstí, přiznal vítězný Vettel

Měli jsme trochu štěstí, přiznal vítězný Vettel

Vettel byl v boxech celkem 21,787 sekund, což nebylo ani málo, ani hodně. Takový pěkný průměr. Ve 26. kole (kdy stavěl) zajel kolo za 2:05.108. Hamilton ho zajel za 1:57.688 – tedy o 7,42 s rychleji. Když to odečteme od původního Vettelova náskoku, dostaneme 3,886 s. 

Vettel využil pravidel

Během pit stopu při normálním průběhu závodu ztratíte v Melbourne na soupeře na trati přes 22 sekund.

Během virtuálního safety caru se ale tento rozdíl sníží na 12,6 sekund. Je to z toho důvodu, že zatímco vůz na trati musí jet pomaleji, vůz zajíždějící do boxů může jet mezi dvěma tzv. safety car čárami na vjezdu do boxů a výjezdu z boxů normálně. 

Mercedes měl podobně jako v Monaku 2015 problém se svým software, který mu vyhodil jiný rozdíl, než byl nakonec na trati.

O vítězství nás připravil softwarový problém, myslí si u Mercedesu

O vítězství nás připravil softwarový problém, myslí si u Mercedesu

Kdyby měl Mercedes správná čísla, požádal by Hamiltona, aby trochu zrychlil.

Rozdíl mezi čísly Mercedesu a realitou byl podle Auto Motor und Sport asi 2,4 sekundy. Vettel navíc zastávkou ztratil ještě méně, než se očekávalo – jen 12 sekund. 

Mezi první safety car čárou a čárou, která ohraničuje vjezd do boxů, mohl podle pravidel jet Vettel normálně, jako by žádný virtuální safety car neplatil. V této relativně krátké části okruhu odvedl velmi dobrou práci.

Tzv. safety car čáry se mimochodem používají k různým účelům. Klíčová je první safety car čára například při restartu. Za touto čárou už lze předjíždět.

Foto: Getty Images / Mark Thompson 

Diskuze (75) Další článek: Räikkönen byl vpředu, Ferrari z něj přesto udělalo dvojku, myslí si Rosberg
14:18 | V Austinu budou mít koncert Bruno Mars a Britney Spears.
8:55 | Dnes slaví narozeniny: Jean-Éric Vergne (28) Giedo van der Garde (33) Felipe Massa (37)
20. dubna | Kvjat odjel 118 kol ve Fioranu v rámci testů pro Pirelli. Giovinazzi včera 124 kol. Testovalo se na mokré trati.
20. dubna | Kvjat ve Fioranu jezdí s Ferrari. Testuje pro Pirelli.
20. dubna | Williams Grand Prix Holdings klesly celkové tržby ze 167,4 mil. na 166,2 milionů a zisk z 15,5 na 10,8 milionů liber.

GP Ázerbájdžánu 2018

Pátek 27. dubna 2018
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 28. dubna 2018
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 29. dubna 2018
Závod 14.10