Foto: Getty Images / Clive Mason

Foto: Getty Images / Clive Mason

 Foto: Getty Images / Charles Coates

Foto: Getty Images / Charles Coates

 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

 Foto: Getty Images / Charles Coates

Foto: Getty Images / Charles Coates

 Foto: Getty Images / Charles Coates

Foto: Getty Images / Charles Coates

 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

 Foto: Getty Images / Charles Coates

Foto: Getty Images / Charles Coates

 Foto: Getty Images / Clive Mason

Foto: Getty Images / Clive Mason

 Foto: Getty Images / Clive Mason

Foto: Getty Images / Clive Mason

 Foto: Getty Images / Clive Mason

Foto: Getty Images / Clive Mason

 Foto: Getty Images / Clive Mason

Foto: Getty Images / Clive Mason

 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

 Foto: Getty Images / Robert Cianflone

Foto: Getty Images / Robert Cianflone

 Foto: Getty Images / Charles Coates
 Foto: Getty Images / Mark Thompson
 Foto: Getty Images / Charles Coates
 Foto: Getty Images / Charles Coates
14
Fotogalerie

Sekunda sem, sekunda tam: Jak Vettel k vítězství v Austrálii přišel

​První závod letošní sezóny vyhrál Sebastian Vettel, ale to rozhodně neznamená, že Ferrari bylo v Austrálii nejrychlejší.

Kimi Räikkönen se Hamiltona v úvodních kolech držel jako klíště, ale pokud Hamilton potřeboval, oběma ferrari dokázal poodjet a zajížděl o více než 0,5 s rychlejší časy.

Jak velký je rozdíl mezi Mercedesem a Ferrari uvidíme až v dalších závodech. Albert Park je dost specifický okruh a už z loňska víme, že rozdíl mezi oběma týmy může být v jednom víkendu drastický a o dva týdny později je vše jinak.

Jak Vettel k vítězství přišel

Vloni přišel Hamilton o vítězství kvůli strategii a zaseknutí v provozu. Letos byla situace složitější. Jednalo se o souhru mnoha okolností.

Letos asi neuvidíme žádná vítězství s velkým náskokem. Jednak kvůli snaze šetřit pohonnou jednotku, která musí vydržet 7 závodů, a také vyšší spotřebě paliva (těžší vůz, rychlejší pneumatiky).

První příčinu Hamiltonovy ztráty vítězství najdeme už v sobotu. Bottas boural, dostal penalizaci, a tak byl Hamilton na čele závodu sám – naháněný oběma hladovými hřebci z Maranella.

Druhou příčinou byl malý náskok na Räikkönena. Když Ferrari povolalo Fina poměrně brzy do boxů, musel na to Mercedes ihned reagovat. 

Sebastian Vettel zůstal na trati a vedl si poměrně dobře. Lewis Hamilton stavěl v 19. kole a do kola před Vettelovou zastávkou (25.) snížil ztrátu na Vettela jen z 13,079 na 11,306 sekund. 

Pokud by nedošlo k problémům Haasu, vrátil by se Vettel na trať se ztrátou asi 10 sekund na Hamiltona. Možná i větší, pokud by stavěl později.

Jenomže haasy zastavily na trati kvůli uvolněným kolům a ve 26. kole došlo k vyhlášení virtuálního safety caru (VSC). Jezdec v tu chvíli musí zpomalit a dodržovat maximální rychlost nebo přesněji čas, který se mu zobrazuje na panelu v kokpitu.

V době vyhlášení VSC byl Vettel jen asi dvě zatáčky před vjezdem do boxů. Nebylo na co čekat. Zatímco Vettel jel boxovou uličkou, Hamilton byl na trati a to v poměrně rychlé části okruhu. 

Vettel byl v boxech celkem 21,787 sekund, což nebylo ani málo, ani hodně. Takový pěkný průměr. Ve 26. kole (kdy stavěl) zajel kolo za 2:05.108. Hamilton ho zajel za 1:57.688 – tedy o 7,42 s rychleji. Když to odečteme od původního Vettelova náskoku, dostaneme 3,886 s. 

Vettel využil pravidel

Během pit stopu při normálním průběhu závodu ztratíte v Melbourne na soupeře na trati přes 22 sekund.

Během virtuálního safety caru se ale tento rozdíl sníží na 12,6 sekund. Je to z toho důvodu, že zatímco vůz na trati musí jet pomaleji, vůz zajíždějící do boxů může jet mezi dvěma tzv. safety car čárami na vjezdu do boxů a výjezdu z boxů normálně. 

Mercedes měl podobně jako v Monaku 2015 problém se svým software, který mu vyhodil jiný rozdíl, než byl nakonec na trati.

Kdyby měl Mercedes správná čísla, požádal by Hamiltona, aby trochu zrychlil.

Rozdíl mezi čísly Mercedesu a realitou byl podle Auto Motor und Sport asi 2,4 sekundy. Vettel navíc zastávkou ztratil ještě méně, než se očekávalo – jen 12 sekund. 

Mezi první safety car čárou a čárou, která ohraničuje vjezd do boxů, mohl podle pravidel jet Vettel normálně, jako by žádný virtuální safety car neplatil. V této relativně krátké části okruhu odvedl velmi dobrou práci.

Tzv. safety car čáry se mimochodem používají k různým účelům. Klíčová je první safety car čára například při restartu. Za touto čárou už lze předjíždět.

Foto: Getty Images / Mark Thompson 

Doporučujeme

Články odjinud