Šéfka Sauberu nepovažuje dominanci jednoho týmu za problém

Monisha Kaltenbornová věří, že dominance jednoho týmu nepředstavuje pro formuli 1 problém.
Šéfka Sauberu nepovažuje dominanci jednoho týmu za problém

Od zavedení nových pravidel v roce 2014 je dominantním týmem ve F1 Mercedes. Jeho jezdci Lewis Hamilton a Nico Rosberg vyhráli 32 z 38 závodů, Mercedes získal v posledních dvou letech dvakrát titul v Poháru konstruktérů a Hamilton dva tituly mistra světa.

Zatímco někteří zastávají názor, že je kvůli tomu F1 nudná, Kaltenbornová poukazuje na skutečnost, že v minulosti už i další týmy dominovaly způsobem jako v současné době Mercedes.

„Mně nikdy nepřipadala dominance v tomto šampionátu jako něco negativního, jelikož jsme v takové situaci byli všichni,“ řekla šéfka týmu Sauber.

„Když se vrátíme do dob Michaela Schumachera, kolik let v té době dominovalo Ferrari? A podívejte se i na to, co bylo kolem toho. Pneumatiky se vyvíjely pro jeden tým, v podstatě pro jednoho pilota, a nikdy se nakonec nevedly takové diskuse.“

Dominanci Ferrari na začátku nového století přitom Kaltenbornová považuje z pohledu celé F1 naopak za prospěšnou.

„Některé týmy fanoušci mají rádi více, některé zase méně. Tohle je však o týmu, na tribunách jste většinou viděli červenou barvu. Pro sport to bylo dobré, šlo to vzhůru z pohledu sledovanosti, sponzorů a dalších komerčních dohod, takže v tom nebyl problém.“

Každý tým má ve F1 svou úlohu

Podle šéfky Sauberu je však potřeba, aby v takové chvíli dominantní tým svého postavení nezneužíval.

„Každý tým má ve F1 svou roli,“ dodává. „Například nás až tolik netrápí, že dominuje jedna stáj. Je ale důležité nevyužívat své dominance k tomu, abyste směřovali sport někam, kam mu to jako celku neprospěje.“

„Musíte respektovat všechny stáje, ať už jde o číslo jedna, dva nebo deset. Každý totiž musí hrát svou roli a každý z nich svým dílem přispívá k show ve F1.“

Problém přitom podle 44leté Kaltenbornové není v dominanci samotné, ale v malé rozmanitosti vozů na čele startovního pole.

„Proč máme tolik problémů? Říkají, že je to kvůli dominanci jednoho týmu, je to ale v tom, že tam chybí rozmanitost. Nezáleželo na tom, že v té době Schumacher vyhrál titul v Magny-Cours (v roce 2002), přičemž do konce sezóny zbývala ještě spousta závodů.“

„Šlo o to, že na stupních vítězů dokázalo být více týmu a víc jich mohlo dosáhnout takového výsledku,“ uzavírá Kaltenbornová.

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Diskuze (21) Další článek: Bottas ke konci sezóny přitvrdil, aby si vydobyl respekt soupeřů
15:15 | Podle Mercedesu Hamilton kvůli poškození předního křídla po kontaktech s Oconem a Verstappenem přišel o 0,4 s na kolo. Hamilton po těchto kontaktech zajel ve 47. z 50 kol nejrychlejší kolo závodu.
9:38 | Update o Fittipaldim po včerejší nehodě ve F2. Jeho bratr Pietro Fittipaldi uvedl: Má zlomeninu na pravé patě, ale naštěstí jsou věci mnohem lepší, než jsme všichni očekávali. Děkuji FIA, týmu a veškerému lékařskému personálu zde v Saúdské Arábii.
5. prosince | Théo Pourchaire uveřejnil na twitteru, že je celkově v pořádku, ale neví, zda za týden pojede. Enzo Fittipaldi je podle něj zraněný.

GP Abú Dhabí 2021

Pátek 10. prosince 2021
1. trénink 10.30–11.30
2. trénink 14.00–15.00
Sobota 11. prosince 2021
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 12. prosince 2021
Závod 14.00