Šéf FIA pro monoposty: Našim cílem je, aby vozy F1 nové generace byly o 50 kg lehčí | Foto: Getty Images

Foto: Getty Images

Šéf FIA pro monoposty: Našim cílem je, aby vozy F1 nové generace byly o 50 kg lehčí

Podle Nikolase Tombazise by se příští generace vozů F1 měla vyznačovat tím, že monoposty budou oproti těm současným užší, kratší a lehčí.

Nynější vozy jsou příliš těžké... Současné monoposty nabízí spoustu přítlaku, ale ta váha... Podobné komentáře slýcháme od jezdců F1 při hodnocení aktuálních vozů poměrně často.

V roce 2026 se dostane ke slovu nová generace pohonných jednotek a nejen v souvislosti s tím dojde také ke změně regulí, která se týkají samotných monopostů.

Šéf FIA pro monoposty Nikolas Tombazis nyní v rozhovoru pro italskou mutaci webu Motorsport.com promluvil o představách Mezinárodní automobilové federace, které se týkají příští generace monopostů F1.

FIA se podle něj snaží, aby nové vozy měly menší rozměry.

„Díky novým rozměrům kol, která budou užší, ale i pomocí zadního křídla a úprav vozu obecně chceme snížit hmotnost vozů přibližně o 50 kilogramů,“ uvedl Tombazis.

„Uvidíme tedy menší monoposty – užší a kratší. Mluvíme ale o řešeních, o kterých je třeba ještě diskutovat,“ přiblížil řecký inženýr.

„S lehčím vozem snížíme jeho rychlost v zatáčkách. Tím, že vozy budou lehčí, pojedou rychleji v přímce, ale zároveň budou vytvářet menší aerodynamickou zátěž. Budeme také muset zvýšit rekuperaci energie, abychom zajistili dostatek výkonu pro zajetí odpovídajícího času na jedno kolo,“ pokračoval Tombazis.

Aby měly vozy po zavedení nových pravidel dostatek energie je přitom něčím, z čeho mají některé týmy obavy. Například zástupci Red Bullu se nedávno nechali slyšet, že pokud nedojde k úpravě plánovaných regulí, může se stávat, že vozům začne docházet energie ještě před tím, než dojedou na konec rovinky.

Tombazis nicméně upozornil na to, že FIA věnuje této oblasti velké úsilí a dělá vše proto, aby takové potíže nehrozily. 

„Bylo odvedeno hodně práce, abychom pochopili, jak bude muset probíhat rekuperace a řízení energie. Provedli jsme mnoho simulací a našli jsme řešení, která se zdají být adekvátní,“ vysvětlil Tombazis.

Doporučujeme

Články odjinud