Čtyři různí vítězové a 1 850,244 v šesti závodech odjetých kilometrů. Tak by se asi co nejstručněji dala charakterizovat dosavadní bilance GP Bahrajnu. Závodu, jenž letos podruhé otevírá seriál mistrovství světa vozů F1.
V této sezoně se však pouštní Sakhir,
ležící sotva 30 km jihovýchodně od metropole bahrajnského království Manama,
představí v poněkud jiném hávu. Dosavadní trať, kterou jako většinu těch nových
má na svědomí Hermann Tilke, se totiž po čtvrté zatáčce dočkala nového úseku
(765 m) s osmi zatáčkami. Takže čeká na nového traťového rekordmana. Tím starým
je Michael Schumacher, který v roce 2004 na původním okruhu zajel průměr
216,074 km/h.
Dnes je okruh, jenž se stal první tratí
F1 na Středním východě, dlouhý 6 299 m a jeho šíře kolísá mezi 14 a 22 metry.
Působí jako zcela plochý, ale není: má největší stoupání 3,6 % a klesání 5,6 %
a najdete na něm 23 zatáček (13 vpravo a 10 vlevo). Nejdelší rovinkou trati,
zabezpečené 12 km svodidel a 82 000 kusy pneumatik, je ta cílová (1 090 m),
zatímco tři zbývající mají délku 555, 680 a 750 m.
Uspěje opět Ferrari?
Nejrychlejším místem na trati, jejíž
hlavní tribuna má 10 500 sedadel, je samozřejmě konec cílové rovinky, kde loni
při závodě naměřili Fisichellovi rychlost 314,5 km/h. Naopak dosud
nejpomalejším místem byla zatáčka číslo 18 (na jedničku kolem 65 km/h). Není
ale vyloučené, že velmi pomalá bude i nová kombinace zatáček osm a devět.
Okruh Sakhir se dá z 58 procent projet
na plný plyn a je díky dlouhým rovinkám velmi náročný na brzdy. Jezdci na něm
během kola řadí zhruba 74krát a za kolo jim zmizí z palivové nádrže 3,3 kg
benzinu. A kdy se jezdci v závodě vypsaném na 49 okruhů (308,651 km) očekávají
u svých mechaniků při výměně pneumatik? V případě jediné zastávky by k nim měli
zajet mezi koly 19 až 26, v případě dvou zastávek mezi koly 14 až 18 a 27 až
35, při třízastávkové strategii pak mezi koly 12 až 16, 24 až 30 a 36 až 40.
Přičemž v Bahrajnu se budou používat směsi extra měkká a medium.
Loni tento pouštní závod, v jehož čele
se sedmkrát měnilo pořadí, vyhrál Jenson Button (Brawn GP), ačkoliv pole
position a nejrychlejší kolo závodu patřilo Jarnu Trullimu (Toyota).
Jestli se ale totéž podaří Britovi i
letos a dokáže se tak vyrovnat Alonsovi či Massovi, kteří už tu dokázali vyhrát
dvakrát, je ovšem otázkou. Jisté však je, že z vozů prozatím v šesti
bahrajnských závodech kralovaly monoposty Ferrari (tři výhry i pole position) a
budou o totéž usilovat i o víkendu.
Zatím nikdo dvakrát nejrychlejší
Je nepochybně zajímavé, že dosud žádný
z pilotů nezajel v poušti nejrychlejší kolo závodu víc než jednou (Schumacher,
de la Rosa, Rosberg, Massa, Kovalainen a Trulli) a pole position tam dokázal
zopakovat pouze jediný – Michael Schumacher. Dosavadním králem na bahrajnském
pódiu je Kimi Räikkönen (byl tam čtyřikrát) a zůstane jím dál. Přesto, že se
letos vydal do rallye: třikrát na tamějším pódiu totiž nebyl nikdo. Finský
mistr světa z roku 2007 získal prozatím v Bahrajnu i nejvíc bodů (29, před
Alonsem s 28 a Trullim s 27 body), zatímco mezi tuctem značek, jejichž piloti v
tamním království bodovali, prozatím vládne ta maranellská. Její jezdci tady
získali 63 bodů, zatímco piloti McLarenu 41. Severoitalské monoposty na Sakhiru
vládnou i co se týče kilometrů strávených na vedoucí pozici (1 023 km, před
Renaultem 433 km). Z 11 dosavadních pilotů, kteří se dali nedaleko Manamy vidět
v čele závodu, jich tam nejvíc kilometrů odjel Massa (552), před svým letošním
týmovým kolegou Alonsem (433 km). Dokáže se tam dostat i při svém dlouho
očekávaném návratu?