Sedmý a zároveň premiérový Bahrajn

Čtyři různí vítězové a 1 850,244 v šesti závodech odjetých kilometrů. Tak by se asi co nejstručněji dala charakterizovat dosavadní bilance GP Bahrajnu. Závodu, jenž letos podruhé otevírá seriál mistrovství světa vozů F1.

V této sezoně se však pouštní Sakhir, ležící sotva 30 km jihovýchodně od metropole bahrajnského království Manama, představí v poněkud jiném hávu. Dosavadní trať, kterou jako většinu těch nových má na svědomí Hermann Tilke, se totiž po čtvrté zatáčce dočkala nového úseku (765 m) s osmi zatáčkami. Takže čeká na nového traťového rekordmana. Tím starým je Michael Schumacher, který v roce 2004 na původním okruhu zajel průměr 216,074 km/h.

Dnes je okruh, jenž se stal první tratí F1 na Středním východě, dlouhý 6 299 m a jeho šíře kolísá mezi 14 a 22 metry. Působí jako zcela plochý, ale není: má největší stoupání 3,6 % a klesání 5,6 % a najdete na něm 23 zatáček (13 vpravo a 10 vlevo). Nejdelší rovinkou trati, zabezpečené 12 km svodidel a 82 000 kusy pneumatik, je ta cílová (1 090 m), zatímco tři zbývající mají délku 555, 680 a 750 m.

Klepněte pro větší obrázek

Uspěje opět Ferrari?
Nejrychlejším místem na trati, jejíž hlavní tribuna má 10 500 sedadel, je samozřejmě konec cílové rovinky, kde loni při závodě naměřili Fisichellovi rychlost 314,5 km/h. Naopak dosud nejpomalejším místem byla zatáčka číslo 18 (na jedničku kolem 65 km/h). Není ale vyloučené, že velmi pomalá bude i nová kombinace zatáček osm a devět.

Okruh Sakhir se dá z 58 procent projet na plný plyn a je díky dlouhým rovinkám velmi náročný na brzdy. Jezdci na něm během kola řadí zhruba 74krát a za kolo jim zmizí z palivové nádrže 3,3 kg benzinu. A kdy se jezdci v závodě vypsaném na 49 okruhů (308,651 km) očekávají u svých mechaniků při výměně pneumatik? V případě jediné zastávky by k nim měli zajet mezi koly 19 až 26, v případě dvou zastávek mezi koly 14 až 18 a 27 až 35, při třízastávkové strategii pak mezi koly 12 až 16, 24 až 30 a 36 až 40. Přičemž v Bahrajnu se budou používat směsi extra měkká a medium.

Loni tento pouštní závod, v jehož čele se sedmkrát měnilo pořadí, vyhrál Jenson Button (Brawn GP), ačkoliv pole position a nejrychlejší kolo závodu patřilo Jarnu Trullimu (Toyota).

Jestli se ale totéž podaří Britovi i letos a dokáže se tak vyrovnat Alonsovi či Massovi, kteří už tu dokázali vyhrát dvakrát, je ovšem otázkou. Jisté však je, že z vozů prozatím v šesti bahrajnských závodech kralovaly monoposty Ferrari (tři výhry i pole position) a budou o totéž usilovat i o víkendu.

Zatím nikdo dvakrát nejrychlejší
Je nepochybně zajímavé, že dosud žádný z pilotů nezajel v poušti nejrychlejší kolo závodu víc než jednou (Schumacher, de la Rosa, Rosberg, Massa, Kovalainen a Trulli) a pole position tam dokázal zopakovat pouze jediný – Michael Schumacher. Dosavadním králem na bahrajnském pódiu je Kimi Räikkönen (byl tam čtyřikrát) a zůstane jím dál. Přesto, že se letos vydal do rallye: třikrát na tamějším pódiu totiž nebyl nikdo. Finský mistr světa z roku 2007 získal prozatím v Bahrajnu i nejvíc bodů (29, před Alonsem s 28 a Trullim s 27 body), zatímco mezi tuctem značek, jejichž piloti v tamním království bodovali, prozatím vládne ta maranellská. Její jezdci tady získali 63 bodů, zatímco piloti McLarenu 41. Severoitalské monoposty na Sakhiru vládnou i co se týče kilometrů strávených na vedoucí pozici (1 023 km, před Renaultem 433 km). Z 11 dosavadních pilotů, kteří se dali nedaleko Manamy vidět v čele závodu, jich tam nejvíc kilometrů odjel Massa (552), před svým letošním týmovým kolegou Alonsem (433 km). Dokáže se tam dostat i při svém dlouho očekávaném návratu?

Další článek: Stirling Moss se vážně zranil při bizarní nehodě ve výtahu

10:57 | První řadu pro druhý závod formule E v Římě obsadili nováčci Nick Cassidy a Norman Nato. Závod dnes začíná už ve 13:00.
10. dubna | Stoffel Vandoorne získal pole position pro závod formule E v Římě. Závod začíná v 16:00, vysílá Eurosport.
9. dubna | Těšíte se sprintové závody? #f1
9. dubna | Včera usedli za volant SF71 junioři Ferrari (Armstrong, Švarcman), dnes jezdí ve Fioranu Charles Leclerc. Důvod tohoto testu není úplně jasný. Ferrari ale teď dokončuje nový simulátor, takže možná sbírá data pro jeho nastavení...

GP Emilia Romagna 2021

Pátek 16. dubna 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 17. dubna 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 18. dubna 2021
Závod 15.00