Švýcar Sébastien Buemi zažil v Číně rozporuplnou závodní sobotu. Na okruhu ve městě San-ja na pobřeží Jihočínského moře nejprve havaroval ve druhém tréninku, následně také v kvalifikaci, v závodě samotném po startu z boxů dojel šestý, ale dodatečná penalizace ho odsunula na osmou pozici. Jak se později ukázalo, za většinou ze Švýcarových potíží stály problémy s brzdami u jeho monopostu Nissan.
Potíže švýcarského pilota se začaly psát v ranním druhém tréninku, kdy se svým vozem Nissan e.dams havaroval ve třetí zatáčce. Jelikož za havárií podle všeho nestála jezdecká chyba, ale technická závada na brzdovém systému, nařídila FIA Buemimu provést kontrolní test brzd během kvalifikace.
Tento test spočíval v povinném zatížení brzd tlakem o hodnotě 100 barů, který Buemi podle pokynů vykonal během pobytu na trati v rámci své kvalifikační skupiny. I přes tuto komplikaci se však švýcarský pilot dokázal dostat do nejlepší šestice a dostal tak možnost bojovat o pole position. V super pole se však zřejmě znovu projevil stejný problém, jako ve druhém tréninku, kvůli čemuž pilot Nissanu opět kolidoval s bariérami ve třetí zatáčce.
Podle informací webu e-racing365.com musel Sébastien Buemi i během super polu působit na brzdy přesným tlakem, který mu určil vyšetřující technický delegát FIA, a to za účelem dodržení článku 21.1 technických pravidel formule E, podle kterých „musí být alespoň alespoň dva oddělené hydraulické okruhy u vozu ovládány jedním pedálem.“
Nařízení pro Buemiho týkající se brzd se mohou týkat vyšetřování továrního týmu Nissan e.dams, které se týká unikátního duálního konceptu pohonné jednotky, jenž nemusí být nutně legální. Podle dostupných informací však žádná z ostatních stájí nepodala proti Nissanu oficiální protest, protože duální koncept by mohl být pravidly umožněn pro nadcházející sezónu 2019/2020…
Nissan musel dokázat bezpečnost svého brzdového systému
Pro Sébastiena Buemiho to v San-je nebyly první problémy s brzdami v této sezóně. Podobné potíže potkaly Švýcara již během závodu v Santiagu, kde kvůli závadě brzdového systému pilot Nissanu havaroval a E-prix nedokončil. Kvůli přetrvávajícím problémům proto FIA nařídila týmu Nissan e.dams, aby provedl výše zmíněné bezpečnostní testy během kvalifikace na čínský závod. Nissan musel prokázat, že jeho brzdy jsou bezpečné.
„Musel jsem udělat něco souvisejícího s bezpečností pro FIA,“ řekl po kvalifikaci Buemi pro e-racing365.com.
„Bylo mi řečeno, abych vyvinul přesně určený tlak na brzdy proto, abych demonstroval určité věci (týkající se bezpečnostních standardů FIA; pozn. red.), což ovšem zničilo mé pneumatiky. Jinak bych ale nedosáhl toho, čeho jsem měl dosáhnout,“ popsal švýcarský pilot.
Pokyn od FIA k provedení bezpečnostních testů přišel pro tým Nissan e.dams po Buemiho nehodě v ranním tréninku, což potvrdil sám Švýcar.
„Souvisí to s raním incidentem, ano. Byl jsem požádán, abych vyvinul ‚X‘ tlaku na brzdy, čímž jsem ovšem bohužel zablokoval kola. Věděl jsem, že je zablokuji. Při tlaku, kterým jsem musel působit na brzdy, nebyla ani jiná možnost.“
Kvalifikační incidenty Buemiho nemálo rozladily, což bylo vidět na Švýcarově rozhořčené gestikulaci v týmové garáži. Jeho Nissan byl navíc po kvalifikaci dlouze kontrolován komisaři v parc fermé, kde bylo shledáno, že porušuje článek 12.1 technických pravidel, který upravuje rozdělení tlaku na brzdy. Proto byl na startovním roštu odsunut z pátého na šesté místo. Buemi však nakonec musel startovat
Foto: Formula E