Vettel řekl, že to byla příjemná neděle. Suzuka jakoby byla navržena jeho vozu na míru. Alonso také podotkl, že okruh je postaven tak, aby dal na odiv největší přednosti Red Bullu.
Grand Prix Japonska byla naditá kolizemi. První obětí byl Lucas di Grassi, který ve vysoké rychlosti havaroval v zatáčce 130R, když byl na cestě na startovní rošt. Možná bych mohl Virginu pomoci s vysvětlením této neobyčejné nehody. Po závodě jsem letěl do Tokia společně s Felipem Massou (což za cílem snížení nákladů nestálo BBC jedinou penny). Řekl mi, že silný vítr způsobil, že vozy byly v zatáčkách nestabilní, obzvlášť s velkým množstvím paliva. Vzhledem k tomu, že vozy Virginu mají menší přítlak, mohl Massa správně odhadnout, co se asi stalo.
On samotný se v závodě dostal pouze do první zatáčky. Musel útočit ze špatné pozice na startu, jelikož se v kvalifikaci potýkal s provozem. Nicové Hülkenberg a Rosberg se z roštu odlepili jen zvolna, což pole hodně nahustilo. Massovi už nezbylo žádné místo, odrazil se z vnitřní strany obrubníku a odepsal nešťastníka Vitantionia Liuzziho, který odstartoval skvěle.
Ještě předtím se rychle startující Petrov snažil protlouct se svým Renaultem kolem vozů s protáčejícími koly a jednoduše nedokázal vůz strhnout tak, aniž by neseřízl také Hülkenbergův Williams. Petrov následně přistál v bariéře podél startovní čáry. Pro oba tím závod skončil. Za safety carem ztratil Robert Kubica své zadní kolo. Závod, který sotva začal, už tak měl pět odpadlíků. V konečných fázích závodu o kolo přišel také Rosberg.
Zákaz tankování v této sezoně znamená, že zastávky v boxech jsou omezené pouze tím, který čas se zvolí jako vhodný pro výměnu pneumatik. V průběhu hektických pitstopů je na mechanicích, aby s pomocí výkonných vzduchových pistolí našroubovali matice dostatečnou silou. Když je matice utažená příliš, zpomaluje to celý proces jejího sundávání z kola. Není to žádné překvapení, letos už jsme byli mnohokrát svědky situace, kdy kolo odpadlo. Závod odstoupením skvělého Kubici hodně utrpěl.
Polákovi se podařilo rozdělit monoposty Red Bullu a mohl být velkým trnem v patě Webberovi, Alonsovi, Hamiltonovi a Buttonovi. Místo toho jsme byli svědky jasné dominance Red Bullu. Věřili si tak, že se nebáli držet se mezi koly 26 a 38 za Buttonem, který zvolil opačnou strategii s pneumatikami. Vettel, který si byl dobře vědom stavu v tabulce, po vzoru velikánů, jakými byli Ayrton Senna a Michael Schumacher, zajel své nejrychlejší kolo v předposledním okruhu závodu. Završil tak svou pole position a vítězství.
Webberovi se jeho čas podařilo v úplně posledním kole překonat a dojel pouze 0,9 sekundy za Vettelem. "Nemohl jsem mu dovolit získat full house," řekl Webber spokojeně. Tým se musel velice obávat zbytečných rozbrojů v závěrečných fázích závodu. Alonso se v budoucnu určitě uchytí jako skvělý motivátor. Dokáže najít pozitiva opravdu kdekoli. Tentokrát se soustředil na fakt, že ztratil pouze tři body na lídra šampionátu Webbera, přičemž se jelo na trati, která Ferrari vyhovuje nejméně.
Alonso trvá na tom, že konzistentní dojíždění kdekoliv na stupních vítězů bude stačit k zisku titulu. Tím bych si nebyl tak jist. Jezdcem dne byl Kamuj Kobajaši ze Sauberu. Předjel pět soupeřů v náročné vlásence. Osobně jsem mu přezdíval Kobaj-bashi (zhruba Kobaj-bací - pozn. překladatel), když doslova odstrčil vůz Toro Rosso z cesty. Když se čistě prosmýknul kolem Adriana Sutila, Jaimeho Alguersuariho, Rubense Barrichella a kolegy Nicka Heidfelda, byl z něho Ko-wasabi (obzvláště ostrý japonský křen, pokud byste nevěděli - pozn. Martin Brundle). Kobajaši mi naoplátku může říkat Trundle (váleček), Bundle (hromádka), nebo cokoliv ho napadne. Jeho drsný styl se mi moc líbí.
McLaren byl po závodě docela mrzutý. Hodně nepříjemně se jim vzdálilo první místo. Buttonova strategie, kdy se rozhodl na start závodu nasadit tvrdší směs pneumatik, mu v kvalifikaci nepomohla. Zároveň se mu nevyplatila ani v závodě samotném, protože měkčí směsi se neničily tak rychle, jak by doufal. V průběhu závodu jsem říkal, že mě překvapilo, že tým nezareagoval rychleji. Red Bull přečetl strategii McLarenu, který chtěl pomocí Buttona, který zpomaloval lídry, hrát ve prospěch Hamiltona. Button po závodě řekl, že by raději zajel do boxů o několik kol dříve. Hamilton sám měl ale mizerný víkend.
Kvůli chybě v prvním tréninku ošklivě poničil vůz. Bylo to ve známých zatáčkách Degner, v té první to vypadalo, že se mu podařilo vypořádat se s problémy v první zatáčce, ovšem ve druhé dostal nedotáčivý smyk a odklouzal do štěrku a následně do bariéry. Bylo to opravdu zvláštní. Po odstoupení v Singapuru mohl jeho tým převodovku vyměnit, přičemž by se vyhnul penalizaci. Jelikož je ale potřeba, aby převodovky vydržely čtyři závody, chtěl se tým vyhnout tomu, aby svůj čtvrtý závod odkroutila v posledním závodě v Abú Zabí.
Problému si všimli v sobotu, kdy Hamilton odjel ve třetím, deštěm zmáčeném tréninku jediné kolo. Došlo k výměně převodovky a odsunu na startu o pět míst. Alespoň ale na ten problém přišli. Bohužel, náhradní převodovky ztratila třetí rychlostní stupeň, což znamenalo, že Lewis musel závod dokončit bez něho. Projevilo se to na špatné akceleraci z pomalých zatáček, takže byl pro Buttona, který byl na čerstvé měkčí směsi o hodně rychlejší, snadnou kořiští.
Vettel byl v posledních dvou závodech opravdu klasa. Má na výhru v šampionátu. Vše je v jeho rukou. Webber nutně potřebuje, aby ho za dva týdny v Koreji porazil, aby pozastavil jeho nárůst do plné formy. To sám Australan nepopírá.