Scott Dixon by se ve F1 stal mistrem světa, věří bývalý pilot Johansson

Bývalý závodník Stefan Johansson v současné době působí jako manažer pětinásobného šampiona amerického formulového seriálu IndyCar Scotta Dixona. Novozélanďanovi se i přes úspěchy v Americe nikdy nepodařilo dostat do formule 1, Johansson však věří, že by se Dixon mohl stát i mistrem světa.
Foto: IndyCar
Scott Dixon by se ve F1 stal mistrem světa, věří bývalý pilot Johansson | Foto: IndyCar

Švédský pilot se poprvé do F1 pokusil dostat v roce 1980, ale do úvodních dvou velkých cen se nekvalifikoval. Pravidelně pak začal závodit od sezóny 1983 a ve F1 vydržel až do roku 1991. Ačkoliv nikdy nevyhrál, podařilo se mu získat 12 umístění na stupních vítězů. Ve F1 závodil kromě jiných týmů také za McLaren nebo Ferrari.

Kromě F1 se Johansson v 80.- a na začátku 90. let účastnil také závodu sportovních vozů a mezi lety 1983 až 2012 také patnácti ročníků 24 hodin Le Mans, který v roce 1997 vyhrál v nejvyšší kategorii LMP. V 90. letech závodil také v americké sérii CART a v Indy 500.

Vstup do F1 je pro jezdce z jiných sérií podle Browna obtížný

Vstup do F1 je pro jezdce z jiných sérií podle Browna obtížný

Výraznějších úspěchů však dosáhl jako manažer. Dixon je jedním z pilotů, o jejichž kariéru se Švéd stará. V podcastu F1 Beyond the Grid Johansson řekl, že kdyby měl Dixon více štěstí a dostal se do formule 1, zcela určitě by bojovat o titul.

„Bylo to jen o načasování,“ odpověděl Johansson na důvod, proč se Dixonovi nikdy nepodařilo získat závodní sedačku ve F1.

„Když poprvé vyhrál titul (v IndyCar v roce 2003), testoval s Williamsem a šlo to velmi dobře. A měli jsme testovat také s Ferrari, absolvovali jsme nějaké schůzky s Jeanem Todtem (tehdejším šéfem Ferrari, pozn. redakce). I oni chtěli uspořádat test.

„U Williamsu bylo ale hlavním partnerem BMW a to nechtělo ve voze nováčka. V té době se nám podařilo využít toho, že jsme dosáhli opravdu, opravdu dobré dohody s Chipem (Ganassim) v IndyCar, tak jsme skončili v IndyCar, a tam se nakonec odebral i pro zbytek kariéry.“

Scott Dixon je pětinásobným šampionem IndyCar, rozhodlo finále v Sonomě

Scott Dixon je pětinásobným šampionem IndyCar, rozhodlo finále v Sonomě

A kariéra to byla nakonec velmi úspěšná. Dixon v IndyCar závodí bez přestávky od roku 2003, dosáhl celkem na pět titulů šampiona, získal 47 vítězství, z toho jednou vyhrál 500 mil Indianapolis.

Přesto Johanssona mrzí, že Dixon nedostal šanci ve F1 závodit. „Myslím, že by se stal mistrem světa. Ve F1 musíte být ve správný čas ve správném voze. Načasování je ve F1 klíčové. Za správné konstelace hvězd by se bez pochyby stal mistrem světa. Podle mě je jedním z nejlepších jezdců v historii napříč všemi kategoriemi.“

Úvodní závod IndyCar vyhrál v Texasu Scott Dixon

Úvodní závod IndyCar vyhrál v Texasu Scott Dixon

Foto: IndyCar

Další článek: Hamilton volá po návratu formule 1 do Afriky

19:42 | Junior Ferrari Robert Shwartzman vyhrál závod formule 2.
13:09 | Jeden z dalších aspektů. Není to jen o trati a vozech. V současné době jsou podmínky takové, že v případě nehody nemůže vzlétnout vrtulník. A ten je s ohledem na vzdálenost Štýrského Hradce klíčový.
12:57 | Problém pro GP Maďarska: každý z rizikové země (z pohledu F1 hlavně Velká Británie) se může zdržovat jen na okruhu a v hotelu. Pokud bude "chycen" jinde, dostane 15 tisíc euro pokuty. Může to odradit zejména novináře nebo lidi z doprovodných sérií.
11:16 | Na Red Bull Ringu prší. Pokud by dnes kvalifikace nebyla možná, existují tři scénáře: 1) Kvalifikace by se jela v neděli dopoledne (pravděpodobné, má být hezky), 2) Vzaly by se výsledky třetího tréninku (pokud bude), 3) vzaly by se výsledky druhého tréninku.

GP Štýrska 2020

Pátek 10. července 2020
1. trénink Pérez (1:04.867)
2. trénink Verstappen (1:03.660)
Sobota 11. července 2020
3. trénink Zrušeno (déšť)
Kvalifikace Hamilton (1:19.273, déšť)
Neděle 12. července 2020
Závod 15.10