Dnes probíhá schůzka technických šéfů týmů formule 1. Program je bohatý a diskuse bude nepochybně vášnivá.
Hlavním tématem jsou pravidla pro rok 2017. Ještě před pár týdny se zdálo, že pravidla už bude potřeba pouze přepsat a vše je hotovo. V prosinci ale došlo ke změně. Podle mnoha názorů by původní znění pravidel přineslo nutnost zvýšit tlaky v pneumatikách, ale projevilo by se i na trati. Nejen, že vyšší tlaky sníží přilnavost, ale vyšší (aerodynamický) přítlak by sice zrychlil vozy o několik sekund, ale přinesl méně předjíždění.
Týmům přitom běží čas a to ze dvou důvodů. K dnešnímu dni jsme sice neviděli ani jeden vůz pro letošní sezónu, ale už velmi brzy začne vývoj vozů pro sezónu 2017. Kromě toho musí být pravidla pro příští rok definována do konce února. Změny po 1. březnu sice jsou možné, ale vyžadují souhlas všech týmů, což asi v dnešní F1 není reálné.
Pat Symonds nedávno řekl, že by bylo vhodnější změny odložit na rok 2018.
Dalším tématem budou diety. Nikoliv u personálu ale u motorů a hmotnosti. Výrobci se dohodli na zatím ne zcela známých opatřeních, po kterých má cena pohonných jednotek pro zákazníka klesnout od roku 2018 na 12 milionů euro. To je redukce o 8 až 12 milionů euro.
Hubnout se má i na straně vozů. Nová pravidla a nové pneumatiky mají zvýšit hmotnost vozů a FIA chce, aby týmy přibližně 10 kg našly jinde. Samozřejmě se objevily obavy o zvýšení nákladů.
Na stůl se má dostat i změna formátu závodního víkendu a také větší ochrana kokpitů. Už od roku 2017 bychom se mohli dočkat nějaké formy zvýšené ochrany hlavy jezdce – favoritem je „svatozář“, kterou můžete vidět na začátku videa níže.
Foto: Getty Images / Charles Coates