Schumacher nebyl nejrychlejším jezdcem, říká jeho inženýr

Jock Clear nabyl při práci pro Michaela Schumachera dojmu, že síla sedminásobného mistra světa nespočívá v čisté rychlosti.
Schumacher nebyl nejrychlejším jezdcem, říká jeho inženýr

Schumacher odchází z formule 1 jako držitel mnoha rekordů, především získal nejvíc titulů a vítězství v Grand Prix. Podle Cleara však o sobě nemůže říkat, že byl ze všech nejrychlejší.

"Budu brutálně upřímný. Nemyslím si, že je Michael nejrychlejším jezdcem za posledních 20 let," řekl pro Autosport. "Protože Mika Häkkinen byl v dobrém kole stejně rychlý, Hamilton určitě také. Ale celé to je o něčem jiném než o rychlém kole, a Michael si to uvědomil už před dlouhou dobou."

Co stojí za úspěchy, vysvětlil sám Schumacher. "Co se týče jezdců, tak ta nejdůležitější věc, která rozhoduje o tom, jestli jste lepší nebo horší, není to, že lépe řídíte, ale jak dokážete využít celý komplet, jak dokážete pracovat se svými inženýry a s týmem, abyste dosáhli té nejlepší kombinace. To je ta velká skládačka, o které často hovořím."

"Musíte to všechno dát dohromady co nejrychleji a u Ferrari to pro mě bylo velmi jednoduché. Věděl jsem, který šuplík mám otevřít, abych dosáhl toho, co potřebuji. Ale tady (u Mercedesu) to bylo všechno nové a po tříleté přestávce trvalo to všechno dát dohromady."

"Proto jsem se často hodně zlepšil, když jsme udělali změny v týmu inženýrů. Protože se hodně zlepšila komunikace a vývoj vozu během závodního víkendu."

Podle Cleara se ale Schumacher trápil během druhé kariéry ještě s něčím jiným. "Obecně vzato Michaelovu jezdeckému stylu nevyhovuje tolik jako některým ostatním to, co vyžadují současné pneumatiky," vysvětloval.

"Jezdci jako Michael, kteří při zatáčení využívají zadní pneumatiky místo předních, se s těmito pneumatikami trápí více. Zadní prostě takovou zátěž nezvládají."

"Což vyvolává otázku, jestli mohl Michael přizpůsobit svůj jezdecký styl? Nejsem si jistý, jestli to z nich někdo dokáže. Myslím, že jezdci rozvíjejí své dovednosti a styl kolem svých predispozic a na základě jistých podnětů, a to se pak stane napevno dané."

"Michael potřebuje při zatáčení cítit hlavně zadní pneumatiky. Tak jezdí dobří motokároví závodníci, ale když se pak dostanete do formule 1, kde jsou tyto pneumatiky, není to ten správný způsob."

"Nevyhovuje to Michaelovi, nevyhovuje to Lewisi Hamiltonovi, ale vyhovuje to Nicovi (Rosbergovi), asi Fernandu Alonsovi a také zřejmě Sergiu Pérezovi."

Schumacher se ale už přizpůsobovat nemusí, druhou kariéru ukončil po třech letech. A potvrdil, že důvodem byla neochota se angažovat na delší dobu, jak žádal Mercedes, protože si nebyl jistý, jestli by mu tým dal před koncem kariéry vítěznou techniku.

"Odjel jsem už tři roky a jednání, která jsem vedl, nebyla jen na jeden rok, bylo to na delší dobu. A já jsem měl potíže se přesvědčit k takovému závazku, když se ta možnost (mít vítězné auto) zdála být tak vzdálená. Proto byl Lewis pro tým zcela správným rozhodnutím. Šlo o dlouhodobou budoucnost, na kterou jsem už nebyl k dispozici."

Další článek: Caterham: Pravidla roku 2014 si říkají o technickou spolupráci mezi týmy

13:15 | Jezdci si budou muset dávat pozor na traťové limity v první a čtvrté zatáčce.
11:19 | Nico Hülkenberg bude v Portugalsku, ale jen jako záloha. Lance Stroll by měl jet.
11:07 | Haas bude mít v příštím roce novou jezdeckou sestavu. Koho? Spekuluje se o Schumacherovi a Mazepinovi. Ve hře mohou být i další jména (například Pérez). Podle dostupných informací tento víkend žádné další oznámení nepřijde.
9:40 | Členové Jezdecké akademie Renaultu (Oscar Piastri, Christian Lundgaard a Kuan-jü Čou) si během čtyřdenního testu v Bahrajnu vyzkouší vůz Renaultu z roku 2018.

GP Portugalska

Pátek 23. října 2020
1. trénink 12.00–13.30
2. trénink 16.00–17.30
Sobota 24. října 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 25. října 2020
Závod 14.10