Poprvé byl safety car Mercedesu připraven vyjet na trať v Magny-Cours v roce 1996. První ostré akce se dočkal ve Spa v témže roce. Foto: Mercedes Benz

Poprvé byl safety car Mercedesu připraven vyjet na trať v Magny-Cours v roce 1996. První ostré akce se dočkal ve Spa v témže roce. Foto: Mercedes Benz

První obdobu safety caru jsme viděli ale mnohem dříve – v roce 1973. Běžně jsou ale safety cary ve formuli 1 až od roku 1993. Před Mercedesem plnili tuto roli Ford Escort RS Cosworth, Fiat Tempra, Opel Vectra, Honda Prelude, Porsche 911 GT2, Renault Clio a v Maďarsku dokonce i Tatra 613. Foto: Mercedes Benz

První obdobu safety caru jsme viděli ale mnohem dříve – v roce 1973. Běžně jsou ale safety cary ve formuli 1 až od roku 1993. Před Mercedesem plnili tuto roli Ford Escort RS Cosworth, Fiat Tempra, Opel Vectra, Honda Prelude, Porsche 911 GT2, Renault Clio a v Maďarsku dokonce i Tatra 613. Foto: Mercedes Benz

Prvním safety carem Mercedesu byl vůz C 36 AMG. Debutoval ve Spa 1996, ale připraven vyjet byl už v Magny-Cours. GP Francie považuje Mercedes jako první, takže v GP Itálie 2018 slavil 400. grand prix. Fotografie je z GP Kanady 1997. Foto: Getty Images / Marcus Brandt

Prvním safety carem Mercedesu byl vůz C 36 AMG. Debutoval ve Spa 1996, ale připraven vyjet byl už v Magny-Cours. GP Francie považuje Mercedes jako první, takže v GP Itálie 2018 slavil 400. grand prix. Fotografie je z GP Kanady 1997. Foto: Getty Images / Marcus Brandt

Dalším safety carem byl v letech 1997 až 1999 vůz Mercedes-Benz CLK 55 AMG. Na fotografii v Belgii 1997. Foto: Getty Images / Marcus Brandt

Dalším safety carem byl v letech 1997 až 1999 vůz Mercedes-Benz CLK 55 AMG. Na fotografii v Belgii 1997. Foto: Getty Images / Marcus Brandt

Safety car v Silverstonu v roce 1998. Foto: Getty Images / Tobias Heyer

Safety car v Silverstonu v roce 1998. Foto: Getty Images / Tobias Heyer

Austrálie 1998 Foto: Getty Images / Michael Cooper

Austrálie 1998 Foto: Getty Images / Michael Cooper

Austrálie 1999 Foto: Getty Images / Tobias Heyer

Austrálie 1999 Foto: Getty Images / Tobias Heyer

Austrálie 1999 Foto: Getty Images / Tobias Heyer

Austrálie 1999 Foto: Getty Images / Tobias Heyer

Sezóna 2000 a vůz Mercedes-Benz CL 55 AMG Foto: Getty Images / Andreas Rentz

Sezóna 2000 a vůz Mercedes-Benz CL 55 AMG Foto: Getty Images / Andreas Rentz

Malajsie 2001 a vůz Mercedes-Benz SL 55 AMG, který se ve F1 používal dvě sezóny. Foto: Getty Images / Mark Thompson

Malajsie 2001 a vůz Mercedes-Benz SL 55 AMG, který se ve F1 používal dvě sezóny. Foto: Getty Images / Mark Thompson

GP Kanady 2001 Foto: Getty Images / Mark Thompson

GP Kanady 2001 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Blízký pohled na safety car během GP Německa 2001 Foto: Getty Images / Andreas Rentz

Blízký pohled na safety car během GP Německa 2001 Foto: Getty Images / Andreas Rentz

GP Německa 2001 a jezdci týmu McLaren-Mercedes David Coulthard a Mika Häkkinen Foto: Getty Images / Andreas Rentz

GP Německa 2001 a jezdci týmu McLaren-Mercedes David Coulthard a Mika Häkkinen Foto: Getty Images / Andreas Rentz

GP Rakouska 2002 Foto: Getty Images / Mark Thompson

GP Rakouska 2002 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Mercedes-Benz CLK 55 AMG působil v roli safety caru v roce 2003. Foto: Getty Images / Bryn Lennon

Mercedes-Benz CLK 55 AMG působil v roli safety caru v roce 2003. Foto: Getty Images / Bryn Lennon

Sezóna 2003 a vůz Mercedes-Benz CLK 55 AMG  Foto: Getty Images / Martin Rose

Sezóna 2003 a vůz Mercedes-Benz CLK 55 AMG  Foto: Getty Images / Martin Rose

Safety car v roce 2003 na Interlagosu.  Foto: Getty Images / Alexander Hassenstein

Safety car v roce 2003 na Interlagosu.  Foto: Getty Images / Alexander Hassenstein

Bernd Mayländer je řidičem safety caru ve formuli 1 od roku 2000. Za tu dobu odjel na čele startovního pole více než 700 kol. Foto: Getty Images / Alexander Hassenstein

Bernd Mayländer je řidičem safety caru ve formuli 1 od roku 2000. Za tu dobu odjel na čele startovního pole více než 700 kol. Foto: Getty Images / Alexander Hassenstein

Sezóna 2004 a příchod vozu Mercedes-Benz SLK 55 AMG, který ve formuli 1 plnil roli safety caru dvě sezóny.  Foto: Getty Images / Alexander Hassenstein

Sezóna 2004 a příchod vozu Mercedes-Benz SLK 55 AMG, který ve formuli 1 plnil roli safety caru dvě sezóny.  Foto: Getty Images / Alexander Hassenstein

GP Číny 2005 Foto: Getty Images / Mark Thompson

GP Číny 2005 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Sezóna 2006 a Mercedes-Benz SLK 55 AMG. V královně motorsportu byl dva roky.  Foto: Getty Images / Clive Rose

Sezóna 2006 a Mercedes-Benz SLK 55 AMG. V královně motorsportu byl dva roky.  Foto: Getty Images / Clive Rose

Safety car v Monze v roce 2007 Foto: Getty Images / Clive Mason

Safety car v Monze v roce 2007 Foto: Getty Images / Clive Mason

V letech 2008 a 2009 byl safety carem Mercedes-Benz SL63 AMG Foto: Getty Images / Clive Mason

V letech 2008 a 2009 byl safety carem Mercedes-Benz SL63 AMG Foto: Getty Images / Clive Mason

Safety car v Číně 2009 objektivem českého fotografa Vladimíra Ryse.  Foto: Getty Images / Vladimir Rys

Safety car v Číně 2009 objektivem českého fotografa Vladimíra Ryse.  Foto: Getty Images / Vladimir Rys

Safety car v Suzuce v roce 2009 Foto: Getty Images / Clive Mason

Safety car v Suzuce v roce 2009 Foto: Getty Images / Clive Mason

V letech 2010 až 2014 byl safety carem vůz Mercedes-Benz SLS AMG a později SLS AMG GT Foto: Getty Images / Vladimir Rys

V letech 2010 až 2014 byl safety carem vůz Mercedes-Benz SLS AMG a později SLS AMG GT Foto: Getty Images / Vladimir Rys

Korea 2010 Foto: Getty Images / Clive Mason

Korea 2010 Foto: Getty Images / Clive Mason

GP Kanady 2011 Foto: Getty Images / Paul Gilham

GP Kanady 2011 Foto: Getty Images / Paul Gilham

Malajsie 2012 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Malajsie 2012 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Silverstone 2013 Foto: Getty Images / Lars Baron

Silverstone 2013 Foto: Getty Images / Lars Baron

Ve výběru nemůže chybět fotografie z Monaka, kde má Bernd Mayländer práci téměř každý rok.  Foto: Getty Images / Mark Thompson

Ve výběru nemůže chybět fotografie z Monaka, kde má Bernd Mayländer práci téměř každý rok.  Foto: Getty Images / Mark Thompson

V roce 2015 přišel vůz AMG GT S, který byl ve F1 až do sezóny 2017 Foto: Getty Images / Lars Baron

V roce 2015 přišel vůz AMG GT S, který byl ve F1 až do sezóny 2017 Foto: Getty Images / Lars Baron

Interlagos 2016 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Interlagos 2016 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Čína 2017 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Čína 2017 Foto: Getty Images / Mark Thompson

V roce 2018 přišel AMG GT R Foto: Getty Images / Dan Istitene

V roce 2018 přišel AMG GT R Foto: Getty Images / Dan Istitene

AMG GT R Foto: Mercedes Benz

AMG GT R Foto: Mercedes Benz

Uvnitř současného safety caru Foto: Mercedes Benz

Uvnitř současného safety caru Foto: Mercedes Benz

Vzpomínka na Charlieho Whitinga v Bahrajnu 2019 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Vzpomínka na Charlieho Whitinga v Bahrajnu 2019 Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Safety car v Bahrajnu 2019 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Safety car v Bahrajnu 2019 Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Občas mohou být ve vedení závodu až tři mercedesy. Ten vpravo zatím častěji...  Foto: Getty Images / Charles Coates

Občas mohou být ve vedení závodu až tři mercedesy. Ten vpravo zatím častěji...  Foto: Getty Images / Charles Coates

Singapur 2019 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Singapur 2019 Foto: Activepictures / Jiří Křenek

USA 2019 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

USA 2019 Foto: Activepictures / Jiří Křenek

V roce 2020 dostal safety car logo kampaně WeRaceAsOne, kterou F1 bojuje proti dopadům koronaviru a rasismu. Foto: Mercedes-Benz AG

V roce 2020 dostal safety car logo kampaně WeRaceAsOne, kterou F1 bojuje proti dopadům koronaviru a rasismu. Foto: Mercedes-Benz AG

V roce 2020 dostal safety car logo kampaně WeRaceAsOne, kterou F1 bojuje proti dopadům koronaviru a rasismu. Foto: Mercedes-Benz AG

V roce 2020 dostal safety car logo kampaně WeRaceAsOne, kterou F1 bojuje proti dopadům koronaviru a rasismu. Foto: Mercedes-Benz AG

Safety car a medical car na Red Bull Ringu, 2020 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Safety car a medical car na Red Bull Ringu, 2020 Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Takhle se vozy přepravují. Snímek je z Hungaroringu 2020 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Takhle se vozy přepravují. Snímek je z Hungaroringu 2020 Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Takhle se vozy přepravují. Snímek je z Hungaroringu 2020 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Takhle se vozy přepravují. Snímek je z Hungaroringu 2020 Foto: Activepictures / Jiří Křenek

První obdobu safety caru jsme viděli ale mnohem dříve – v roce 1973. Běžně jsou ale safety cary ve formuli 1 až od roku 1993. Před Mercedesem plnili tuto roli Ford Escort RS Cosworth, Fiat Tempra, Opel Vectra, Honda Prelude, Porsche 911 GT2, Renault Clio a v Maďarsku dokonce i Tatra 613. Foto: Mercedes Benz
Prvním safety carem Mercedesu byl vůz C 36 AMG. Debutoval ve Spa 1996, ale připraven vyjet byl už v Magny-Cours. GP Francie považuje Mercedes jako první, takže v GP Itálie 2018 slavil 400. grand prix. Fotografie je z GP Kanady 1997. Foto: Getty Images / Marcus Brandt
Dalším safety carem byl v letech 1997 až 1999 vůz Mercedes-Benz CLK 55 AMG. Na fotografii v Belgii 1997. Foto: Getty Images / Marcus Brandt
Safety car v Silverstonu v roce 1998. Foto: Getty Images / Tobias Heyer
47
Fotogalerie

Safety car už nebude jeden. Pro polovinu závodů ho má dodat Aston Martin

Od roku 1996 dodává safety car výhradně Mercedes. Od příštího roku se to má však změnit.

Podle Motorsport.com dojde v příštím roce k zajímavé změně. Pro 12 z 23 závodů dodá safety car Aston Martin.

Podrobnosti se stále ladí. Vypadá to, že by Mercedes i nadále dodával například Medical Car. 

V galerii najdete přehled všech safety carů Mercedesu od roku 1996

Jedním z důvodů změny má být i sdílení finanční zátěže mezi obě společnosti. V příštím roce nás čeká rekordních 23 závodů.

Podle webu RaceFans by safety carem měl stát vůz Vantage. Podle tohoto webu by měl Aston Martin dodat i Medical Car, kterým bude vůz DBX.

Aston Martin je dnes sponzorem Red Bullu. Od příštího roku se v tovární tým Astonu Martin změní současný Racing Point. Mercedes vlastní akcie Astonu Martin, takže o úplnou konkurenci se nejedná.

Doporučujeme

Články odjinud