S Whitingem nejen o trestných bodech, dvojitých DRS a motorech 2014

S Whitingem nejen o trestných bodech, dvojitých DRS a motorech 2014

Během víkendu prvního závodu odpovídal technický delegát FIA Charlie Whiting na řadu technických otázek týkajících se letošní a příští sezóny. Přinášíme vám celý rozhovor.

Mapy motorů
"Po GP Německa 2012 jsme vydali upřesnění omezení, v rámci něhož týmy mohou měnit načasování zapalování. Dali jsme jim volnost výběru mapy z prvních čtyř závodů roku 2012, tzn. z období před skutečným začátkem závodu ve vývoji výfuků. Pak jsme jim umožnili, aby tuto referenční mapu měnili o +- 2,5 procenta. V této sezóně to chtějí některé týmy překročit. My jsme jim vysvětlili, že nemůžou. Technické předpisy zůstávají platné, dokud nejsou zařazeny do pravidel nebo nahrazeny. Myslím, že si to jeden výrobce vyložil trochu špatně (Renault), myslel si, že si může vybrat jinou referenční mapu. My jsme mu vysvětlili, že nemůže."

Pravidla týkající se provozních zaměstnanců a neshody ohledně toho, zda má být fyzioterapeut považován za provozního zaměstnance
"Letos máme nové pravidlo, které povoluje maximálně 60 provozních pracovníků (na okruzích). Provozními pracovníky míníme ty, kdo jsou zapojeni do provozování vozu. Nahrazuje to staré pravidlo FOTA, které povolovalo 48 zaměstnanců. Týmy to chtěly dát do pravidel, abychom to měli lépe regulované. Došli jsme k číslu 60. Zní to jako navýšení, ale ve skutečnosti je to snížení, protože stará dohoda měla obrovský seznam výjimek. Pořád máme nějaké výjimky - prezidenta týmu, záložního jezdce, lékaře atd. - ale není to dlouhý seznam."

"Diskutovali jsme o tom loni v květnu na jednání Sportovní pracovní skupiny. Diskutovalo se o fyzioterapeutech, ale názory se lišily a nic konkrétního se nedohodlo. Od té doby jsme měli s týmy další diskuzi a pořád je tu neshoda názorů o tom, jestli by se měli fyzioterapeuti počítat. Někteří fyzioterapeuti se starají jen o jezdce, zatímco jiní navíc obsluhují tabuli na boxové zdi, nebo nasazují zahřívací dečky na pneumatiky."

"Domníval jsem se, že nejlepší interpretací by bylo fyzioterapeuta nepočítat do toho limitu 60 lidí, pokud se ho týkají jen věci z obecně akceptované definice práce fyzioterapeuta. Některé týmy nesouhlasí, ale my jsme svoji pozici dali jasně najevo."

Zákaz dvojitého DRS a pasivně foukaná křídla
"Dvojitá DRS už tu nemáme, ale týmy můžou mít foukaná křídla. DRS nesmí otevírat nebo zavírat nějaké potrubí a nesmí měnit tvar nějakého potrubí v zadním křídle. To znamená, že místa s potrubím by měla zůstat neovlivněna pohyby horního dílu křídla. Tým ovšem může mít foukané zadní křídlo, ale musí to být čistě pasivní efekt jako funkce rychlosti vozu. Také jsme zakázali vedení vzduchu vnitřkem úchytů předního křídla, takže tu nemůže být spojení zezadu dopředu (jako měl Mercedes)."

Identifikace vozů
"V televizi nebylo vždy snadné rozlišit oranžovou a žlutou palubní kameru, které jsou umístěné v horní části vozu. Mysleli jsme si, že bude snadnější rozlišit auto s černým a se žlutým pruhem. Vyzkoušeli jsme to loni v jednom závodě s Ferrari a bylo to významné zlepšení. Auto bez barevného označení, tedy černé, je to s nižším startovním číslem."

Tvorba pravidel bez platné Concordské dohody
"Při absenci Concordské dohody jsme museli sáhnout po Sportovním kodexu. O změnách pravidel hovoří jasně. Prostřednictvím v podstatě neoficiálních technických a sportovních pracovních skupin vedeme konzultace s týmy a pak návrhy (pravidel) předkládáme Světové radě. Jsou tu jen velmi malé rozdíly ve srovnání s dřívějším fungováním. Samozřejmě doufáme, že Concordská dohoda bude schválena brzy a že se budeme moci vrátit k předchozím postupům."

Bodový systém pro trestání jezdeckých prohřešků
"O bodovém systému stále diskutujeme. Má významnou podporu, ale ne jednomyslnou. Je to komplexní otázka a my potřebujeme najít správnou rovnováhu, protože zakázat jezdci start je vážná věc. Musíme se ujistit, že si jezdec skutečně zaslouží zákaz startu. Budeme monitorovat přestupky a na pozadí poběží (hypotetický bodový) systém, abychom viděli, jak by fungoval v reálu. To musíme nějakou dobu zkoušet."

Formalizace pravidel zacházení s palivem
"Po požáru u Williamsu (v Barceloně 2012) jsme vedli diskuze s týmy a přišli se sadou procedur, o kterých jsme se domnívali, že by je týmy měly dodržovat. Byly to standardní procedury, jako uzemnění nádrží s palivem, zaměstnanec připravený s hasicím přístrojem, nehořlavé kombinézy, provozování čerpadla s bezpečnostní pojistkou atd. Tyto procedury jsme nyní zakomponovali do pravidel."

Výzkum ochrany hlavy jezdce
"Pokračuje, vlastně docela hodně. Je to dlouhodobý projekt. Cílem je odvést (letící) kolo od jezdcovy hlavy, ale je velmi komplexní vyvinout něco tak silného, aby to ten cíl splnilo a nepřekáželo jezdci ve výhledu (z vozu). Konzultovali jsme to s experty a teď to vypadá, že můžeme dosáhnout toho, co chceme, a při tom dát jezdci dostatečný výhled. Možná jste viděli videa s testy krytu a ochranné konstrukce."

"V simulátorech jsme vyzkoušeli několik řešení s proměnlivými výsledky v závislosti na použitém simulátoru. Věříme, že některé simulátory nám nedávají reprezentativní zpětnou vazbu, takže teď hledáme alternativní cesty pro hodnocení jednotlivých řešení. Institut FIA nám s tímto projektem pomáhá a vede konzultace s dvěma předními týmy formule 1, aby doladil některé problémy. Věřím, že dojdeme k funkčnímu řešení, ale není to krátkodobý úkol."

Technický pokrok s motory 2014
"Máme hodně jednání v rámci neoficiální pracovní skupiny pro pohonné jednotky, která se skládá z dodavatelů motorů. S těmito dodavateli vedeme mnoho jednání, a nápady, které se objeví, jdou před Technickou pracovní skupinu."

Vyměnitelné díly pohonných jednotek 2014
"To je stále předmětem diskuze. Pohonná jednotka se skládá z různých částí - motoru, turba, motorgenerátoru atd. Každý jezdec dostane (na celou sezónu) pět motorů, pět turb a tak dále. Tyto jednotlivé části můžou spolu různě spojovat v průběhu sezóny. Jezdec začne dostávat tresty, teprve až když použije šestý motor nebo šesté turbo. Budou tu malé tresty v podobě ztráty pozic na startovním roštu za použití šestého dílu. A větší tresty za použití celé šesté pohonné jednotky. Musím zdůraznit, že tohle ještě není definitivní."

Omezení paliva v roce 2014
"Je tu dohoda. V roce 2014 budou vozy omezené na 100 kg paliva (na závod)."

Zimní testy s vozy 2014
"Týmy nechtějí víc než současných 12 dní testů. Diskutovali jsme s nimi o tom několikrát a většina víc nechce."

Oblasti potenciálních kontroverzí v letošním roce
"Nemyslím, že by tu v tuto chvíli nějaké byly. Navštívili jsme oba testy v Barceloně, abychom zajistili, že až se dostaneme sem (do Austrálie), tak se my ani týmy nedočkáme ošklivých překvapení. V Barceloně jsme s týmy diskutovali o několika věcech. Účelem bylo zajistit, že takové diskuze nebudeme muset vést tady. Zdá se, že to vyšlo."

Doporučujeme

Články odjinud