S Mariem Andrettim o současné formuli 1

Ve svých 128 velkých cenách zažil mnohé. Svůj mistrovský titul vybojoval v sezóně 1978. Současná formule 1 se v řadě ohledů změnila, jiné skutečnosti však zůstaly prakticky stejné.

V zajímavém rozhovoru se Mario Andretti rozpovídal o svém názoru na současnou formuli 1, o souboji mezi piloty Mercedesu, jezdeckých penalizacích, talentech na vzestupu...

Otázka: Mario, sezóna 2014 s sebou přinesla nová pravidla, nové pohonné jednotky a nová jezdecká složení. Jak na Vás zatím letošní sezóna působí?

Mario Andretti: „Myslím, že zatím je opravdu úžasná. Musím říct, že jsem se obával, že při těch obrovských změnách uvidíme spoustu problémů se spolehlivostí. A skutečnost, že se Mercedes s těmi změnami zjevně vypořádal lépe než kdokoliv jiný ve mně vyvolala pocit, že to bude hrozná nuda. Ale i když Mercedes všem tak nějak zatím uniká, je to všechno, jen ne nuda.

V Nikovi (Rosbergovi) a Lewisovi (Hamiltonovi) máte dva velice schopné jezdce, kteří předvádějí opravdu zajímavou bitvu a něco, na co se před každým dalším závodem můžete těšit. Zbytek pole zdá se být hezky promíchaný a z toho pohledu je k vidění neuvěřitelné množství předjíždění.

Pak tu máte dva zajímavé talenty v Danielu Ricciardovi a Valtterim Bottasovi, tihle dva se na scéně objevili opravdu silní. Také skutečnost, že s Williamsem se znovu musí počítat. Tolik příběhů. A všechny jsou zajímavé!“

O: Jak se díváte na nové technologie a jejich vliv na závodění?

MA: „Osobně mě technologie v mé kariéře vždycky motivovaly, nová auta, nové cíle. Vždycky jsem se na to těšil a podle mého názoru je to silná stránka formule 1. Letos to FIA možná trochu přehnala. Byla docela ambiciózní se všemi těmi aerodynamickými změnami a novými motory a vším, s čím se jezdci musí vypořádat. Ale je to, jak to je.“

Klepněte pro větší obrázek

O: Vždy jste byl velice ceněný za svou schopnost vyvíjet auto. Myslíte si, že byste si užil závodění a práci s monoposty roku 2014?

MA: „No rozhodně. Dal bych cokoliv za to, abych byl o třicet, čtyřicet let mladší a mohl si v nich zazávodit.“

O: V roce 1982 jste jezdil s přeplňovaným ferrari poté, co jste závodil s atmosférickými motory. Jak vám to připadalo a pomáhá vám to docenit, jak se současní jezdci musí přizpůsobit letošním vozům?

MA: „No, není pochyb o tom, že někteří závodníci se přizpůsobili lépe než jiní. Co pomohlo mně, bylo, že jsem se přesouval mezi spoustou závodních kategorií. Adaptace pro mě byla nutností.

Před rokem 1982 jsem nikdy neřídil přeplňovaný vůz formule 1. Přišel jsem tam (k Ferrari) a bez problémů absolvoval celý den testování ve Fioranu. Ale upřímně, v závodě jsem prostě řídil vůz.. Auto reagovalo na mou nohu a já s tím neměl žádné velké problémy. Možná jsem mohl trochu lépe nacvičit starty, ale jinak jsem se s tím sžil poměrně rychle.“

Mario Andretti

Narozen: 28. února 1940 (74 let)

Aktivní roky v F1: 1968 – 1972, 1974 – 1982

Týmy: Lotus, March, Ferrari, Parnelli, Alfa Romeo, Williams

Starty: 128

Mistrovské tituly: 1 (1978)

Vítězství: 12

Pole positions: 18

O: Když mluvíme o přizpůsobování, Sebastian Vettel se letos trápí víc, než někteří čekali...

MA: „Je opravdu zajímavé, že to tak je. Sebastian by zřejmě sám sobě přiznal, že má docela problém přizpůsobit se této velké změně. Byl tak dobře zvyklý na vysoký přítlak a tak. Dost značně mu to chybí a zatím se to projevuje.

Myslím si ale, že se to zlepšuje a nemám pochyb, že se do toho dostane úplně, protože jeho talent je ohromný. Ale asi mu to trvá déle, než si myslel. Je to šampion a to se nakonec ukáže, jsem si ale jistý, že nikdo v tuto chvíli není víc zklamaný než on sám.

Je naprosto oddaný. Je tím jezdcem, který je podle mého naprosto soustředěný na svou práci, nic jiného ho nerozptyluje a to je to jediné, co ho zajímá. Zvládne to, na to si klidně vsadím. Ale jsem si jistý, že je v tuto chvíli frustrovaný.“

O: Myslíte si, že je to podobné s Kimim Räikkönenem u Ferrari?

MA: „Souhlasím, že je to do jisté míry podobné. Samozřejmě přišel od Lotusu, kde mu to podle mého šlo poměrně dobře, vrátil se k Ferrari a myslel si, že to bude skvělé. U Ferrari se ale ze začátku trápil a měl to těžší než Fernando (Alonso). Fernando je jedním z těch úžasných talentů, kteří dostanou maximum z čehokoliv, co jim dáte do ruky. Drží Ferrari nad vodou velice dobře. Kimiho ještě trocha práce čeká.“

Klepněte pro větší obrázek

O: A co se adaptace týče, Alonso prokazuje, že je velice schopný v jakémkoliv voze...

MA: „Samozřejmě, bez debat. Má ohromný talent a neustále to dokazuje. On zkrátka ví, jak ze všeho, co řídí, dostat sto procent a to je vše, co po něm můžete chtít.“

O: Jedním z největších příběhů letošní sezóny je samozřejmě bitva o mistrovský titul mezi Nikem Rosbergem a Lewisem Hamiltonem. Představoval jste si, že to bude, jak to zatím je?

MA: „Takhle, mohla to být hrozná nuda, kdyby jeden z nich utekl, tak jako Michael Schumacher u Ferrari a vy jste zkrátka věděli, kdo vyhraje. Teď to takhle vůbec není a to je skvělé. Je ještě brzy, ale skutečnost, že jsou oproštěni od jakékoliv týmové režie, zejména protože má Mercedes tak luxusní pozici, znamená, že si tihle dva jezdci vzájemně berou body a pořád je možné, že kterýkoliv z nich bude mistrem světa.

Klobouk dolů před Nikim Laudou za to, že řekl 'žádná týmová režie'. Díky tomu je to pořád zajímavé, nehledě na to, jestli dominují, nebo ne. Oba předvedli několik neskutečných bitev. Já se trochu přikláním na stranu Lewise, hlavně kvůli té smůle, kterou po technické stránce měl. Když se něco stane, stane se to na jeho autě, ale on pořád drží hlavu vzhůru.

Klepněte pro větší obrázek

A podívejte na ty jeho výkony, po startu z boxů v Maďarsku, to bylo úžasné. Jak mu můžete nefandit? Nikdy se nevzdává, drží si svůj pozitivní přístup. Mohla to být naprostá katastrofa, kdyby se tím nechat srazit, on ale ukázal svůj charakter a pokud získá letošní titul, bude vážně zasloužený.“

O: Také Nico se ale ukazuje být velice silný. Myslíte si, že jezdí lépe, než si mnozí mysleli, že je schopen?

MA: „Nico ukázal, že je velice silný a schopný soupeř. Má skvělý stroj a také by byl zaslouženým šampionem, o tom není pochyb. Jak Nico, tak Lewis jsou schopnými vítězi, jsou nesmírně vyrovnaní, jen je pravda, že vás zamrzí, když vidíte, jakou smůlu musí Lewis někdy překonávat. Nejednou ho potkaly nějaké mechanické problémy, které, zdá se, ho ovlivňují více než Nika. Nico ale rozhodně ukázal, že je na úrovni šampiona.“

O: Zmínil jste týmovou režii. V Maďarsku jsme slyšeli příkaz, aby Lewis pustil Nika před sebe, což ignoroval. Jaký máte názor na týmovou režii?

MA: „Já vidím týmovou režii takhle: Pokud se v sezóně dostanete do bodu, kdy má jeden jezdec mnohem lepší šanci na výrazně lepší výsledek v šampionátu, pak je podle mého rozumné tomu jezdci pomoct. Nemá to smysl, pokud bojujete o druhé, třetí, čtvrté místo a jen si navzájem kradete body, skončíte šestí nebo sedmí.

Klepněte pro větší obrázek

Když jste ale v pozici jako Mercedes, pak si myslím, že by mohli Lewise nechat bojovat až do konce. Tak by to mělo být, jezdec, který je v lepší pozici v posledních třech nebo čtyřech závodech, to je ten jezdec, kterému byste se měli pokusit pomoct. Ale do té doby by to měla být otevřená sezóna, bez pochyb.“

O: Takže bodový náskok Mercedesu mu dává příležitost nechat své jezdce bojovat?

MA: „Přesně tak, mají ten luxus, že jsou schopni zachovat to vzrušení. Pozice týmu není nijak vážně ohrožena. Co se týmu týče, mělo by jim být jedno, který z jejich jezdců nakonec ten titul získá. Pokud není ohrožena pozice týmu, nechte jezdce poprat se o něj.

Zajímavé bylo, jak Sebastian získal svůj titul v roce 2010. Čtyři závody před koncem to vypadalo, že je víceméně odepsaný a zdálo se, že šampionem bude Mark Webber. Sebastian to ale nepřijal, řekl 'víte co? Já závodím'. Tým je nechal závodit a Sebastian to dokázal a o tom to celé je. Jsem si jistý, že Niki Lauda bude za tohle u Mercedesu bojovat.“

Klepněte pro větší obrázek

O: Matematicky ze hry není samozřejmě ani Daniel Ricciardo, který je za mercedesy třetí. Jak vnímáte jeho vzestup?

MA: „Je neuvěřitelný. Jsem si jistý, že překvapil i sám sebe. Je neustále rychlý. Sledoval jsem některé jeho předjížděcí manévry, je neustále perfektní, je opravdu agresivní, ale má to opravdu dobře vypočítané. Letos podává prvotřídní výkony a je to také milý člověk, pořád se směje. Je hodně klidný a zvládá všechno velmi dobře.

Dá se říct, že při přestupu (k Red Bullu) neměl co ztratit, protože se rozhodně nečekalo, že zastíní Sebastiana. Už od začátku ale převzal taktovku a pořád ji má. Je jedním z těch jedinečných talentů, na které se lidí tolik rádi dívají.“

O: V jedné ze svých předchozích odpovědí jste také vypíchl Valtteriho Bottase. Jak se díváte na jeho vývoj?

MA: „Valtteri prokázal velký talent už loni, ale letos, s tím, jak je vůz konkurenceschopný, je solidní. Jakmile (u Williamsu) chytnou dobrou vlnu, rozhodně bude velkým hráčem. Pro formuli 1 je to do budoucna velice dobře, neustále je hezké vidět přicházet mladé talenty, díky tomu je to pořád zajímavé. Myslím, že také všichni milují Williams, milují Franka. Je úžasné vidět, že jsou zase hrozbou, že mohou vyhrát nějaké závody.“

Klepněte pro větší obrázek

O: Z jiného soudku. Niki Lauda letos řekl, že by si závodníci měli incidenty na trati řešit mezi sebou, bez zásahu sportovních komisařů. Jak to vidíte Vy, obecně penalizace pro jezdce?

MA: „Na této úrovni skutečně nesouhlasím s tím, aby se komisaři pletli do řady těch incidentů, kterým říkají 'kontakt, kterému šlo zabránit'. Na této úrovni spolu závodí ti nejlepší jezdci. Nechte je závodit. Pokud někdo udělá chybu a dojde ke kontaktu... Nikdo nechce do nikoho narazit.

Pokud by šlo o něco vysloveně jasného, pak to chápu. Například manévr, který Michael Schumacher předvedl na Rubense Barrichella pár let dozadu (v Maďarsku roku 2010), tam to bylo okaté a on měl dostat pohlavek. Ale cokoliv jiného, nechte je být.

Lauda: do soubojů pilotů nezasahujme vůbec

Lauda: do soubojů pilotů nezasahujme vůbec

(Sergio) Pérez a (Felipe) Massa v Kanadě? Ať si to vyříkají sami. Věřte mi, jezdci vědí, kdo udělal chybu, oni vědí, kdo nese větší vinu, tak je nechme, ať si to vyřeší. Oni se spolu musí setkat na mítinku jezdců.

V nižších kategoriích budiž, je potřeba větší disciplína, ale na téhle úrovni si myslím, že by se sportovní komisaři měli držet zpátky, co se týče penalizací za blokování a tak dále, pokud to není opravdu, opravdu zlé.“

O: Co říkáte na některé výměny názorů přes rádio? Slýcháme jezdce stěžovat si na své soupeře na trati.

MA: „To je normální (směje se). To není nic nového. Je v tom spousta emocí, takže se to děje. Je legrační být na téhle straně zdi a poslouchat to, protože já jsem ve své kariéře zřejmě dělal přesně to samé!“

O: Co je pro vás zatím nejlepším bodem z prvních jedenácti závodů sezóny 2014?

MA: „Závod v Bahrajnu. Tam se ukázal duch toho, o čem to celé je. Viděli jsme dva jezdce (Hamiltona a Rosberga) se stejnými stroji a bylo vidět, jak moc oba chtěli vyhrát, nehledě na cokoliv. O tom to celé je. Všichni byli po závodě nadšení, i u televize jste měli pocit, že chcete vstát a tleskat jim.

Měli jsme i další skvělé závody včetně toho posledního v Maďarsku. Doufám, že to vydrží i po zbytek sezóny.“

Klepněte pro větší obrázek

Diskuze (8) Další článek: Caterham by mě neměl nahradit platícím jezdcem, varuje Kobajaši
14:18 | V Austinu budou mít koncert Bruno Mars a Britney Spears.
8:55 | Dnes slaví narozeniny: Jean-Éric Vergne (28) Giedo van der Garde (33) Felipe Massa (37)
20. dubna | Kvjat odjel 118 kol ve Fioranu v rámci testů pro Pirelli. Giovinazzi včera 124 kol. Testovalo se na mokré trati.
20. dubna | Kvjat ve Fioranu jezdí s Ferrari. Testuje pro Pirelli.
20. dubna | Williams Grand Prix Holdings klesly celkové tržby ze 167,4 mil. na 166,2 milionů a zisk z 15,5 na 10,8 milionů liber.

GP Ázerbájdžánu 2018

Pátek 27. dubna 2018
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 28. dubna 2018
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 29. dubna 2018
Závod 14.10