S jednou věcí se nemá nikdy riskovat, a to se zdravím

S jednou věcí se nemá nikdy riskovat, a to se zdravím

Přípravy na závod na novém okruhu jsou technicky náročnější než v minulosti, avšak piloti by měli být schopni naučit se novou trať za několik málo kol.

Nová trať znamená novou výzvu. Velká cena Indie není žádnou výjimkou. Objevovaly se obavy, že okruh nebude dostavěn včas. Ty byly ještě přiživeny zkušenostmi z her Commonwealthu. Zmatek způsobily také neshody kolem toho, jak to bude mít formule 1 v Indii s daněmi. Zároveň je zde ale cítit velké nadšení pro tento sport. Pokud mohu soudit podle mého představení se indickému publiku v monopostu Red Bullu před několika lety, je formule 1 přesně to, co by si zdejší fanoušci mohli užít.

Vše se simuluje

V posledních letech prošly simulátory ohromným vývojem. Jsou jednou z cest, které pomáhají pilotům zapamatovat si okruhy. Jezdci si mohou vyzkoušet, jak se vlastně 20 zatáček okruhu Buddh International Circuit projíždí (ačkoliv pouze zhruba 12 po jezdcích požaduje více, než pouhé točení volantem). Musíme ovšem mít na paměti, že počítačová simulace se nevyrovná učení se tratě v reálu. V průběhu mé kariéry jsem byl na několika nově otevřených okruzích a obvykle trvalo kolem deseti kol, než se mi zaryla pod kůži. Myslím, že většina jezdců to bude mít podobně, nehledě na to, jestli předtím seděli v simulátoru, nebo ne.

Simulace jsou stále lepší, ale jednotlivé tratě se postupně mění. V jedné zatáčce se kupříkladu může objevit hrbol, který tam ještě před rokem nebyl - a hned vás donutí zvolit jinou stopu. Počítač také nemůže simulovat, jak se mění úroveň přilnavosti v závislosti vyšších teplot asfaltu a většího množství na něm ulpělé gumy. Počítačový průjezd okruhem ovšem může pomoci například při hledání referenčních bodů pro brzdění, řekněme podle jiné textury asfaltu, či nějakého specifického obrubníku.

Simulátory jsou důležitou součástí moderní formule 1. Nepomáhají pouze jezdcům, ale i týmům. Je neoddiskutovatelné, že data z ních nasbíraná stájím pomáhají se na závod lépe připravit. Byl jsem součástí vývoje prvního simulátoru ve formuli 1. Bylo to u McLarenu na konci devadesátých let. V porovnání s dnešní technologií se jednalo o vcelku jednoduchý vizuální nástroj s implementovanými vibracemi.

Velice užitečné mohou být simulátory ve volbě zpřevodování a nastavení systémů KERS a DRS. Tato rozhodnutí mohou ovlivnit celý váš závodní víkend. Jen si vzpomeňme na Lewise Hamiltona v Monze. Ten byl při zařazeném sedmém rychlostním stupni kolo co kolo na omezovači a nemohl se před mercedes Michaela Schumachera dostat. Hamiltonův vůz zkrátka nebyl nastaven na předjíždění.

Věrné simulace s sebou nesou i jistá negativa. V minulosti se mohly menší týmy na nových tratích rozhodnout pro nějaký neotřelý přístup a těžit z něho. Větší týmy mají vyšší rozpočty a kvalitnější simulátory, a tak zbývá menší prostor pro překvapení.

Zdraví jezdců

Zdraví je věcí, kterou byste v neznámé zemi určitě nechtěli riskovat. To znamená, že si musíte dávat dobrý pozor na to, co jíte a pijete. Když jsem byl v minulosti v Indii na prezentaci Red Bullu, bylo mi příšerně - nebylo to tedy z otravy jídlem, jednalo se o nějaký typ chřipky. Měl jsem štěstí, že se mi za mého působení ve formuli 1 nikdy nic podobného nestalo. Šušká se, že Force India bude pro svůj tým dodávat jídlo od společnosti Kingfisher Airlines, která taktéž patří doktoru Mallyovi. To je také způsob, jak se vyhnout nepříjemnostem!

Doporučujeme

Články odjinud