S jakými rozpočty v roce 2019 hospodařily týmy formule 1?

Rozdíl mezi velkými a malými týmy není patrný jen na trati ale také v objemu utrácených peněz.

Williams

  • Rozpočet 2019: 150 milionů dolarů (-)
  • Počet zaměstnanců: 635 (+5)
  • Bilance: -25 milionů

Web RaceFans uveřejnil, s jakými rozpočty vloni hospodařily týmy formule 1. Informace je nutné brát trochu s rezervou, ale i tak dobře ukazují na rozdíly mezi menšími a většími týmy. Připomeňme, že F1 chce od roku 2021 zavést rozpočtový strop ve výši 175 milionů dolarů. Spousta výdajů se ale do něj nezapočítává.

Williams vloni skončil na posledním místě. Z finančního hlediska skončil ve ztrátě 25 milionů dolarů. Kromě peněz z FOM (podíl na komerčních právech) tvořily příjmy peníze od Orlenu, který se přesouvá s Kubicou k Alfě Romeo, sponzora Rokit, menších partnerů a také WAE (Williams Advanced Engineering). 

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Pokračování 2 / 10

Haas

  • Rozpočet 2019: 150 milionů dolarů (+20)
  • Počet zaměstnanců: 260 (+10)
  • Bilance: -

Příjmy Haasu tvořily peníze z FOM, od sponzorů a také od samotného Haasu, který používá svůj tým jako platformu pro propagaci své firmy vyrábějící CNC stroje.

Pokračování 3 / 10

Alfa Romeo 

  • Rozpočet 2019: 155 milionů dolarů (+20)
  • Počet zaměstnanců: 460 (+60)
  • Bilance: -

Alfu Romeo vlastní Islero Investments, která je sama kontrolována švédskou Longbow Finance. Příjmy tvořily peníze od sponzorů, majitelů a také samozřejmě Alfy Romeo.

Pokračování 4 / 10

Racing Point

  • Rozpočet 2019: 155 milionů dolarů (+30)
  • Počet zaměstnanců: 465 (+60)
  • Bilance: -

Racing Point vznikl poté, co Force Indii odkoupil Lawrence Stroll a jeho konsorcium. Tým nyní investuje – mimo jiné staví novou továrnu. Kromě peněz z FOM a od Strolla hospodaří také s penězi sponzorů. Mezi ty hlavní patří BWT, Sport Pesa a také sponzoři Sergia Péreze, který s týmem prodloužil smlouvu.

Pokračování 5 / 10

Toro Rosso

  • Rozpočet 2019: 155 milionů dolarů (+5)
  • Počet zaměstnanců: 480 (+30)
  • Bilance: -

Mít dva týmy fakticky se stejným názvem se Red Bullu už nevyplácí, a tak by se mělo Toro Rosso letos přejmenovat na Alpha Tauri, který bude propagovat módní značku Red Bullu. 

Kromě peněz z FOM a Red Bullu tvoří klíčový zdroj prostředků také peníze od sponzorů a to včetně Hondy, která podle odhadů dává 30 milionů dolarů. V této částce jsou započítány také pohonné jednotky.

Pokračování 6 / 10

Renault

  • Rozpočet 2019: 210 milionů dolarů (+15)
  • Počet zaměstnanců: 710 (+90)
  • Bilance: -

Renault se snaží dostat zpět na vrchol. Z hlediska rozpočtu je někde mezi menšími a většími týmy. Klíčovou částí příjmů je vlastní příspěvek Renaultu.

Do čísel výše se nepromítá vývoj motorů. V továrně ve Viry pracuje asi 480 lidí. 

Pokračování 7 / 10

McLaren

  • Rozpočet 2019: 250 milionů dolarů (+30)
  • Počet zaměstnanců: 760 (+40)
  • Bilance: -

McLaren se musel po odchodu Hondy vypořádat s poklesem příjmů. Mezi sponzory dnes patří Huski Chocolate, Coca Cola, Dell, Estrella. Největší část peněz ale má dodávat tabáková firma BAT – až 50 milionů dolarů.

Prostředky do týmu investují také majitelé (Mumtalakat, Ojjeh). 

Tým čekají velké investice. Staví se nový aerodynamický tunel i simulátor.

Pokračování 8 / 10

Red Bull

  • Rozpočet 2019: 335 milionů dolarů (+25)
  • Počet zaměstnanců: 780 (-)
  • Bilance: -

První tři týmy jsou rozpočtově na úplně jiné úrovni. Red Bull má díky bonusům a předešlým úspěchům slušné příjmy z komerčních práv (FOM), ale také od sponzorů – kromě Hondy jde třeba od TAG Heuer nebo ExxonMobil.

Předpokládá se, že přechod na Hondu ušetřil týmu asi 25 milionů dolarů ročně. Příspěvek Hondy je nejen v penězích ale také v pohonných jednotkách.

Pokračování 9 / 10

Ferrari

  • Rozpočet 2019: 435 milionů dolarů (+25)
  • Počet zaměstnanců: 1000 (+50)
  • Bilance: -

V případě Ferrari je vždy obtížné se dopočítat konkrétních čísel, protože sdílí výzkum a vývoj s divizí cestovních vozů, která podporuje sportovní oddělení (Gestione Sportiva) místo marketingu. Vytváří to také ideální podmínky pro případné minimálně částečné obcházení chystaného rozpočtového stropu.

Do čísel výše se navíc nepromítá vývoj pohonných jednotek. V motorovém oddělení pracuje dalších asi 500 lidí.

Mezi klíčové sponzory patří už mnoho let Philip Morris (cca 100 milionů) a Shell (cca 30 milionů).

Ferrari se také podle současných komerčních dohod, které končí na konci letošního roku, těší velkým bonusům z komerčních práv.

Pokračování 10 / 10

Mercedes

  • Rozpočet 2019: 425 milionů dolarů (+25)
  • Počet zaměstnanců: 1000 (+100)
  • Bilance: -5 milionů dolarů

V případě Mercedesu je situace stejná jako u Renaultu a Ferrari – do čísel se nepočítá oddělení, které vyvíjí a staví pohonné jednotky. Pracuje v něm dalších asi 500 zaměstnanců.

Mezi klíčové sponzory patří Petronas, který posílá Mercedesu asi 70 milionů dolarů ročně.

Doporučujeme

Články odjinud